Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/common.php on line 106
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 160: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 87: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 129: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 130: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 214: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1454: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 112

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 112

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3529: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3531: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3532: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3533: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
Slouppi • View topic - Haukkakalliolla pultattu helposti varmistettavia halkeamia

Slouppi

Rock climbing and Bouldering in Finland
It is currently Sun Aug 18, 2019 19:00

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 85 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 26, 2006 13:30 

olli wrote:

mä olen pettynyt suomalaisiin trädikiipeilijöihin. vanhoina hyvinä aikoina brittiläiset olisivat jättäneet virtuaalikinailut suosiolla väliin ja ratkaisseet asian rehellisellä nyrkkitappelulla. tukiainen näyttää olevan ainoa, jolla on edes hitunen oikeaa asennetta jäljellä. turku haloo.

Viime talvena Reposen Jarkko totesi tahdikkaasti että "Turussa tällaisesta pulttauksesta vedettäisiin turpaan!" Jarkko taitaa tälläkin hetkellä olla kiipeilemässä eikä kinastelemassa täällä netissä tästä asiasta joka on jo useasti käyty läpi. Ja voi, olisitpa ollut edellisissä Kruxin pikkujouluissa! Siellä näitä asioita selviteltiin ja ratkottiin taas oikein olan takaa!

Keskustelussa on jo käyty varmastikin läpi lähes kaikki mahdolliset kommentit, ja oma kantani on että halkeamia ei tulisi pultata.
Kallio on kauneimmillaan juuri sellaisenaan kuin se on ollut jo tuhansia vuosia ennen meitä. Olen ainakin itse jättänyt monia linjoja tekemättä ja toistaiseksi kiipeämättä koska olen todennut niiden olevan tällä hetkellä minulle liian vaikeita. Tämä on kuitenkin hyvä syy opetella lisää. Seuraava kiipeilijöiden sukupolvi on varmasti meitä taitavampia. Mielestäni heillekin pitää jättää haasteita. Ei kaikkea tarvitse kiivetä juuri nyt.

On myös faktaa että helposti varmistettava halkeama on helposti varmistettava. Nelosen reitti on nelosen reitti. Ei se ole mielipidekysymys. Ja kyllä, minä esitän epäkiitollisuutta halkeamien pulttaajille. Sen sijaan kiitokset lähtevät kaikille kiipeilyalueiden kehittäjille. Etenkin niille jotka osaavat hoitaa hyvin suhteita mm. maanomistajiin, naapureihin, toisiin kiipeilijöihin ja muihin kallion toimintaan vaikuttaviin tahoihin.

Haluaisin vielä lopuksi korostaa, että useilla olemassa olevilla kallioilla olisi potentiaalia noille helpommille reiteille. Pyöritelkää vähän päätänne ja hankkikaa punavartinen teräsharja. Sitten vaan valitsette juuri sellaisen reitin jonka te haluaisitte kiivetä. Jos ette tiedä miten se tulisi vaikkapa varmistaa, niin kysykää apua kokeneemmilta. Mahdolliseen pulttaukseenkin saatte varmasti apua. On turha kitistä helppojen reittien puutteesta jos ei ole valmis tekemään mitään niiden eteen. Hyvää reittien etsintää ja kesän jatkoa!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 26, 2006 13:38 

Pauli wrote:
olli wrote:

mä olen pettynyt suomalaisiin trädikiipeilijöihin. vanhoina hyvinä aikoina brittiläiset olisivat jättäneet virtuaalikinailut suosiolla väliin ja ratkaisseet asian rehellisellä nyrkkitappelulla. tukiainen näyttää olevan ainoa, jolla on edes hitunen oikeaa asennetta jäljellä. turku haloo.

Viime talvena Reposen Jarkko totesi tahdikkaasti että "Turussa tällaisesta pulttauksesta vedettäisiin turpaan!" Jarkko taitaa tälläkin hetkellä olla kiipeilemässä eikä kinastelemassa täällä netissä tästä asiasta joka on jo useasti käyty läpi. Ja voi, olisitpa ollut edellisissä Kruxin pikkujouluissa! Siellä näitä asioita selviteltiin ja ratkottiin taas oikein olan takaa!

Keskustelussa on jo käyty varmastikin läpi lähes kaikki mahdolliset kommentit, ja oma kantani on että halkeamia ei tulisi pultata.
Kallio on kauneimmillaan juuri sellaisenaan kuin se on ollut jo tuhansia vuosia ennen meitä. Olen ainakin itse jättänyt monia linjoja tekemättä ja toistaiseksi kiipeämättä koska olen todennut niiden olevan tällä hetkellä minulle liian vaikeita. Tämä on kuitenkin hyvä syy opetella lisää. Seuraava kiipeilijöiden sukupolvi on varmasti meitä taitavampia. Mielestäni heillekin pitää jättää haasteita. Ei kaikkea tarvitse kiivetä juuri nyt.

On myös faktaa että helposti varmistettava halkeama on helposti varmistettava. Nelosen reitti on nelosen reitti. Ei se ole mielipidekysymys. Ja kyllä, minä esitän epäkiitollisuutta halkeamien pulttaajille. Sen sijaan kiitokset lähtevät kaikille kiipeilyalueiden kehittäjille. Etenkin niille jotka osaavat hoitaa hyvin suhteita mm. maanomistajiin, naapureihin, toisiin kiipeilijöihin ja muihin kallion toimintaan vaikuttaviin tahoihin.

Haluaisin vielä lopuksi korostaa, että useilla olemassa olevilla kallioilla olisi potentiaalia noille helpommille reiteille. Pyöritelkää vähän päätänne ja hankkikaa punavartinen teräsharja. Sitten vaan valitsette juuri sellaisen reitin jonka te haluaisitte kiivetä. Jos ette tiedä miten se tulisi vaikkapa varmistaa, niin kysykää apua kokeneemmilta. Mahdolliseen pulttaukseenkin saatte varmasti apua. On turha kitistä helppojen reittien puutteesta jos ei ole valmis tekemään mitään niiden eteen. Hyvää reittien etsintää ja kesän jatkoa!

en mä väitäkään, että tossa pulttauksessa on mitään järkeä. kunhan vain toivoin, että turkulaisilla olisi isommat pallit.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 26, 2006 13:40 

harmi, että andy antaa lausuntoja enää ainoastaan lehdistölle.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 26, 2006 14:10 

Mulla on menny koko kesä yläköydellä kiivetessä, ja ihan on ollu kivaa. Jättäkää ne pultit pois halkeamista ja harjoitellaa yliksellä kun se on täällä niin helppoa.

Profile E-mail  

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 26, 2006 15:49 

IceMan wrote:
slow wrote:
Turhaan huolestut, nykyäänhän reittien on tarjottava liikunnallisia elämyksiä ilman vaatimuksia teknisestä osaamisesta varmistusten suhteen. Olette vain kehityksestä jäljesssä siellä lännempänä. Muuallakin osataan kohtuullisesti varmistettavien trädilinjojen varustaminen pulteilla, kyllä pian siellä teilläkin..

Liikunnallisia elämyksiä ilman teknistä osaamista varmistusten suhteen...hui, kohta alkaa tulla ruumiita näissä hommissa ja kalliot pannan kaikki kiinni! Eikö sisähallissakin joudu jonkin kokeen tekemään että osaisi edes varmistaa ja kyllä ulkonakin olisi hyvä osata edes yläankkuri virittää! Pelottavaa tekstiä... :o

IceMan,

sarkasmini lienee liian epäselvää..

Nimim: "Vanha pieru, joka joutui opettelemaan liidaamisen luonnollisilla varmistuksilla eikä ole siitä vieläkään katkera" :wink:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 26, 2006 17:51 

Keskustelu näyttää laajentuneen hieman alkuperäistä aihetta laajemmaksi. Olen käynyt Ruotsinpyhtäänalueella pari kertaa. Itse arvasin, että pulttauksesta tulee vielä sanomista. Trädikiipeilytaitoni on sen verran vaatimatonta, etten ilman pulttausta pystyisi kiipeämään kaikkia reittejä. Minulle olisi silti sopinut, että pultit olisivat ainakin osalta reiteistä jääneet pois.

Pieniä ajatuksia vain herätti tämä tyypillinen sisäkiipeilijöiden arvostelu siirtymisestä ulkokiipeilyyn. Olisikohan näin, että hienot sisäkiipeilymahdollisuudet ovat nopeuttaneet kiipeilyharrastajien kuntoa ja tekniikkaa. Liidauskin (sport) opetallaan jo varhaisessa vaiheessa. Samoin ulkomaiden sporttikallioille pääsee helposti ja halvalla. Ja sitten huomataan ettei kotimaasta tahdo omalla tasolleen löytyä muuta kuin trädiä, johon siirtyminen vaatii niin henkistä kuin rahallistakin pääomaa.

Tulevaisuudessa voi olla, että jotkut reittejä tekevistä eivät ole koskaan harrastaneetkaan muuta kuin sporttikiipeilyä tai yleensä kiipeilyä vain urheilun/liikunnan vuoksi. Silloinhan vaarana voi olla monien muidenkin halkeamien pulttaaminen. Olisikohan siksi aihetta miettiä, kuten joku edellä sanoi, "vähempiarvoisen" kallion luovuttamisesta sporttikiipeilyn käyttöön? Toki tiedän ongelmat. Kuka päättää mikä on "vähempiarvoinen" kallio tai sektori jostain alueesta? Sekä kuka sen löytää ja tekee vielä sinne reitit?

Edelleen hyviä kiipeilykokemuksia kaikille.

Petu

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 26, 2006 21:12 

Kyllä mä Petu luulen että tulevaisuudessakin kallion putsaaminen on niin rankkaa ettei kiipeilyä "pelkästään" urheiluna pitävät jaksa tehdä. Tosin ei siinäkään asenteessa ole mun mielestä vikaa. Kyllä Haukkakallion aktiivit ovat mielestäni luonnosta pitäviä, aikuisia ihmisiä.

Kyllä tää on vaan ahdasmielinen yhteisö. Mutta toisaalta muistuttaa pikku kylää suomessa jossa erilaiset lynkataan kimpassa, kun pelottaa.

Pulttaamisesta aikaisemmin suomessa: onhan se pääsääntöisesti aika erikoista. Eka pultti niin korkealle kuin uskaltaa, toka niin korkealle että klipatessa tulee tonttiin jne. Siitä olen samaa mieltä että kun pultataan niin tehdään se sitten kunnolla. Ja hei ei se oikeasti aina ole siitä ollut kiinni että pultit maksaa. Itse olen myös tällaisia reittejä muutaman tehnyt koska ihminenhän helpoiten oppii mallia ottamalla. Senkään takia ei aina kannata kuunnella niitä "kokeneita" kiipeilijöitä.

Miika

Profile E-mail  

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 26, 2006 23:16 

slow wrote:
IceMan wrote:
slow wrote:
Turhaan huolestut, nykyäänhän reittien on tarjottava liikunnallisia elämyksiä ilman vaatimuksia teknisestä osaamisesta varmistusten suhteen. Olette vain kehityksestä jäljesssä siellä lännempänä. Muuallakin osataan kohtuullisesti varmistettavien trädilinjojen varustaminen pulteilla, kyllä pian siellä teilläkin..

Liikunnallisia elämyksiä ilman teknistä osaamista varmistusten suhteen...hui, kohta alkaa tulla ruumiita näissä hommissa ja kalliot pannan kaikki kiinni! Eikö sisähallissakin joudu jonkin kokeen tekemään että osaisi edes varmistaa ja kyllä ulkonakin olisi hyvä osata edes yläankkuri virittää! Pelottavaa tekstiä... :o

IceMan,

sarkasmini lienee liian epäselvää..

...Eipä tuossa nyt niin kauhean tosissaan oltu, mutta olen kyllä nähnyt esim. Thaimaan sporttikallioilla porukkaa joka kovasti lähtee liidaamaan ilman että tietää kuinka jatko toimii! Usko pois, kun näytin miten voi käydä jos sen klippaa väärästä suunnasta niin kaverin leuka loksahti auki että häh, miten noi oikeen toimii!!! Sieltä tulleet kavrit on kertoneet kiivenneensä 6C:ta mutta eivät sitten päässeetkään sitä 5+:aa ylös!

Suomen kiipeily-yhteisö on keskimäärin aika paljon tietoisempaa ja valveutuneempaa noissa asioissa ehkä juuri siksi että täällä joutuu ulkokiipeilyn aloittamaan vähän vaikeamman kautta, eikä se ole välttämättä paha juttu! Ja joku on valitettavasti ihan varmaan tosissaan samaa mieltä tuon ihan toimivan sarkasmin kanssa! Niin paljon täälläkin on ollut nurinaa siitä että miksi ei joka reitille voi laittaa pulttia metrin välein kun eihän niitä tartte klipata jne...mutta onneksi nuo ajatukset yleensä muuttuu kun harrastus etenee pidemmälle!

Miikka (joka muuten käsittääkseni tehnyt useita todella hienoja reittejä) on kyllä ihan oikeilla linjoilla sen kanssa että kyllä nuo vanhan aikakauden jutut on jo eletty ja niistä voidaan ottaa oppia! Klassikot on klassikoita ja ehkä sellaisia syntyy edelleen tuleville sukupolville. Olkoon merkkinä siitä mitä tähän maailman aikaan asioista oltiin mieltä! Ja sitähän tässä puidaan!

Helppoja reittejä tosiaan varmasti löytyisi jo nykyistenkin kallioiden kulmista ja olisikin varmaan selkeämpää jos ne "helpon vitosen miehet ja naiset" laittaisivat pystyyn omat reittinsä? Ei kai kokeneempi ja kovempi remmi niistä olisi kuitenkaan kauhean kiinnostunut? Tai pulttaisivat mieluummin ne "vaikeat vitoset" ja jättäisivät helppoihin vähän jännitysmomenttia... :wink:

Ja jos kokenut kiipeilijä tekee reittejä reilusti alle omien rajojen niin siinä olisi hyvä ajatella niitä kehnompia, eikä ensinousijan ehdottomalla oikeudella jättää jälkeensä reittejä jotka sammaloituvat unholaan! Toivottavasti noita Haukankallion reittejä kulutetaan oikein kunnolla niin pääsevät kai siten arvoonsa? :roll:

Dani Andrada (yksi maailman kovimmista sporttikiipeilijöistä...9a:ta menee ainakin omien puheiden mukaan ainakin kerran viikossa) muuten kertoi kokeilleensa tradikiipeilyä muistaakseni kolme kertaa ja totesi sen epävarmaksi sekä epämielyttäväksi ja jätti sikseen. Natasha Barne (joka tosin vasta teiniikäinen) kertoi jo kisattuaan World Cupissa kiivennensä ulkona muistaakseni kuusi kertaa! :o Ja kyllähän ympäri maailmaa ajetaan auto parkkiin kallion viereen ja kiivetään illan ratoksi muotivaatteissa muutama tiukka sportti ilman että kengänpohjat likaantuu ja jatketaan siitä latkimaan cafe lattea ja keskustelemaan minkä väriset jatkot pitäisi seuraavaksi ostaa! MUTTA tämä laji on yhtä lähellä tradikiipeilyä siinä missä jäätanssi on jääkiekkoa! Vai? :wink:

Eikös ne Pranan kivat kiipeilyhoust muuten maksa ihan saman verran kun se kiilanippu? Ja pipon hinnallakin hankkii jo yhden camun! :D

Pakko lopettaa tämä lässytys ja miettiä mille kalliolle huomenna tämän energian suuntaisi!

Kalle

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 27, 2006 02:11 

Quote:
en mä väitäkään, että tossa pulttauksessa on mitään järkeä. kunhan vain toivoin, että turkulaisilla olisi isommat pallit.

Turkulaisilla on sellaiset kulkuset, että hyvä kun pääsee eteenpäin. Turkulaiset kiipeilijät haisevat kaikki siitoskarjuilta, joita ei teurastuksen jälkeen syö kuin hyenat.

Profile  

Post subject: Släbin sivuilta:
PostPosted: Thu Jul 27, 2006 09:57 

Kattelin nuita släbin sivuja, josko ois tullu uusia reittejä ja pisti silmään:

"Kalliot tullaan tekemään ensisijaisesti Sporttikiipeilyn tarpeisiin ja täten suurehko osa reiteistä pultitetaan, käytäntö on osittanut, että n. puolet on pultitettuja reittejä ja puolet luonnollisilla kiivettäviä. Kaikkiin reitteihin tullaan asentamaan ylä-ankkuri. Pultitus tehdään turvallisen
periaatteen mukaan. Yhdistys pidättää itselleen oikeuden määrätä reitti joko pultitettavaksi tai jättää se pultittamatta. Aleella reittejä tekevien on ensin saatava lupa reitin tekoon yhdistykseltä
ja suostuttava e.m. "pultitus" periaateeseen."

Miten joku yhdistys voi varata kallion itselleen? Eksyy vähän aiheesta, mutta eihän tämmösessä ole mitään järkiä. Menee vähän hirviseuran touhun oloseksi... :evil:

Vaikka oltaiski nähty vaivaa (niinkun ihan varmasti on tämän Haukkakallionkin eteen), niin tuo menee jo minusta vähän liian pitkälle. Onkohan mulla tiukka pipo vai miksi kiristää... Eli ennen aikojaan olin iloinen nuista muutamasta pulttittomasta linjasta, jos yhdistyksellä onkin oikeus pulttailla ne. Ainaki vois tämmösessä tilanteessa jo Skilliki ottaa jotain kantaa. Kiristäääää...

edit: Luki/kirjotushäriö

Profile E-mail  

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 27, 2006 11:29 

jospa släbi on ostanut mokoman kallion itelleen :wink:

Profile E-mail  

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 27, 2006 11:39 

Yritin olla osallistumatta...

Mut tuo släbin sivujen teksti?????

Eihän toi voi olla mahdollista??? Ellei tosiaan joku yhdistyksestä sitä kallioo omista??

Tarkotaaks toi sitä että sinne ku käy trädi linjan tekemässä ja tulee seuraavan kerran käymään, ni halkeama on täynnä pultteja???

Toivottavasti joku sieltä skillistäkin lukee näitä juttuja.

Kiukuttaa
:evil:

T:Esa K3

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 27, 2006 12:19 

Esse wrote:
Toivottavasti joku sieltä skillistäkin lukee näitä juttuja.

Koska SKIL omistaa kaikki Suomen kalliot?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 27, 2006 12:26 

Esse wrote:
Eihän toi voi olla mahdollista??? Ellei tosiaan joku yhdistyksestä sitä kallioo omista??

Kai se mahdollista on. Pulttaaminen tuskin on jokamiehenoikeus, kuten ei ole sammaleiden putsaaminenkaan. Ehkä k.o. toimenpiteisistä on tehty maanomistajan sopimus: tietyt ja vain tietyt henkilöt saavat sellaisia hommailla.

Sinänsä melko omaperäinen ratkaisu suomalaisessa kiipeilykulttuurissa.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 27, 2006 12:31 

Ehkäpä. Ois ihan kiva kuulla Släbiläisten kommentteja. Voi tietty olla, etteivät alennu tämmösiin nettikeskusteluihin?

Tähän vähän viittasin tuolla hirviseurakommentilla. Että onko maanomistajan kanssa sovittu nuista oikeuksista. Släbiki näyttäs kuitenki olevan Skillin jäsenseura, niin ois nyt ihan kohtuullista, että pelattas koko kiipeily-yhteisön (ja myös yksilöiden parhaaksi) ja noudatettas jotain pelisääntöjä. Ja ei, ei Skilli omista Suomen kallioita. Mutta toivottavasti sillä on halua puuttua tähän (ja myös auktoriteettia vaikuttaa). Tuolla aikasemmin joku pulttausta puolustava (muistaakseni) viittasi tähän ensinousijan oikeuteen ja muiden hiljaiseen hyväksyntään. Ei tunnu olevan ensinousijalla oikeuksia kuitenkaan?

Vaikka tuo kallio olisikin "ostettu" tai ostettu, niin mennään tässä kuitenki minusta jo ihan mettään.

Tuolla aikasemmin kyselin, että mennäänkö pulttauksessa joskus itsekkyyden puolelle. Nyt ei varmaan tartte kysyä, että mennäänkö nyt - Vai tarvitseeko? Oli tuossa puhetta, että jos käytäs tekemässä joku reitti tuonne. Lupa ois tietenki kysytty (ei siksi, että pitäs vaan siksi, että se on kohteliasta ja oltas varmistettu, että linja on vapaa), mutta eipä tartte olla menossa minun ainakaan.

Olisin kyllä odottanu, että tuon tekstin tänne tuominen olisi aiheuttanut enemmänkin keskustelua. Vai onko täällä sittenkin vain yksi tiukkapipo minun kanssa?

Janne Niskala

Profile E-mail  

Post new topic Reply to topic  [ 85 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

All times are UTC + 2 hours