Todellisuus on, että kiipeilyssä on tietty vaara aina olemassa. Vähintään kyseessä on loukkaantumisvaara ja pahimmillaan kuolemanvaara.
Toisaalta postauksesi on hieman ristiriitainen, kun ensin tiedustelet
Quote:
Itse jäin täysin ymmälleen tapahtuneesta, ja ajattelin kysellä täällä mitä kummaa on voinut tapahtua, ja mitä voimme siitä oppia.
Quote:
ja sitten toteat
Quote:
...postauseni tarkoituksena ei niinkään ole saada vastausta tapahtuneeseen...
Kauheasti ei tapauksesta voi ottaa oppia ennenkuin tiedetään mitä tehtiin ja oliko kyseinen toiminta väärin. Mikäli tehtiin jotain väärin tai huolimattomasti, voidaan pohtia miten vastaava voidaan jatkossa itsekunkin kohdalla estää tai edes minimoida riskiä. Itse ainekin olen sen verran vähän masokistinen, että haluan nauttia kiipeilystä mahdollisimman paljon ilman vammoja ja siksi läheltä-piti tai loukkaantumis-tilanteista olisi hyvä kuulla, että voi oppia ja parantaa omaa toimintaansa kallioilla.
Tässä tapauksessa faktat ovat hieman vähissä. Alla omia arveluita
- Kiipeilijä kiipesi, kunnes putosi
- Varmistaja ei joko lukinnut köyttä tai köydessä oli niin paljon löysää, että kiipeilijä putosi nähtävästi useita metrejä
- Ennen maahan osumista kiipeilijä pysähtyi, koska joko löysä loppui tai varmistaja sai pysäytettyä köyden liikkumisen