Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/common.php on line 106
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 160: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 87: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 129: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 130: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 214: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1454: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 112

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 112

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3529: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3531: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3532: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3533: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
Slouppi • View topic - Kiipeilijän ikä

Slouppi

Rock climbing and Bouldering in Finland
It is currently Tue Jun 02, 2020 19:34

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 139 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 08, 2007 08:08 

ja nyt sanon etta jos lapsi haluu kiiveta ja pystyy siihen en nae mitaan syyta etta ei kiipeis, tottakai pitaa ottaa huomioon kaikki asiat ja asiahan on vanhempien vastuulla, mutta muuten ei ole onglemaa..mutta jos lapsi ei halua tehda asiaa, niin se on vaarin laittaa tekeen sita..tama on hyva kskustelu taalla vaan sivutaan asiaa aika usein.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 08, 2007 09:55 

Mun mielestä täällä sivutaan asiaa aika harvoin, mutta sivuutetaan sitäkin useammin.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 08, 2007 14:48 

Mikko, kun kerran kysyit: Sä varmaan olet ymmärtänyt ton Juhan kysymyksen aika lailla erilailla kuin minä. Mä luin sen tarkoittavan nimeomaan sitä että onkohan 9-vuotias ylipäätään, siis kuka tahansa 9 v, kykenevä trädiliidissä tarvittavaan henk koht vastuunottoon. Eli ymmärtääkö kuka hyvänsä 9 v täysin mistä on kyse, mitä voi pahimmillaan tapahtua ja noin pois päin, ja osaako hän toimia sen mukaisesti. Sä ilmeisesti liitit Juhan kysymyksen suoraan kuvan henkilöön, ja mun varsin valistunut arvaus on että mun tulkinta Juhan kysymyksestä on lähempänä sen kysyjän tarkoittamaa kuin sun. Siitä toi mun sulle ja Antille osoittama kysymys, johon et vielä vastannut.

Mitä tohon kysymykseen tämän 9 v tapauksessa tulee, niin sikäli mikäli tämän keskustelun tietyt kommentit pitävät paikkansa, niin ilmeisesti kuvan 9 v kiipeilijän vanhemman mielestä vastaus on että ei ole. Kuvan 9 v:hän nimittäin ei varsinaisesti liidaa kyseistä reittiä, siten kuin se pitäisi liidata jotta suoritus olisi niin sanotusti "puhdas" ja "hyväksytty". Ainakaan minä en hyväksyisi (itselleni) trädi reitin liidaamista etukäteen laitetuin varmistuksin niin sanotusti oikeaoppiseksi liidiksi. Tuo ei tarkoita sitä, että en voisi tehdä noin. Olenhan niin tehnytkin, en vaan ole koskaan sanonut että kun tein niin, tein niin kuin en tehnyt. Sehän nyt vaan ei ole trädi liidi, sellaisena kuin trädiliidi yleensä keskusteluissa ymmärretään. Eli siis: jos mä kävisin jollain kalliolla kiipeämässä jonkin mulle suht haastavan trädireitin, joka olisi vielä ns tunnettu test pice, ja tekisin sen etukäteen asennetuin palikoin, ottattaisin suorituksesta kuvan ja se julkaistaisiin vaikka sloupissa ja siinä lukisi jotain tyyliin "37 v melkein vuoristo-opas Jarkko-Juhani Henttonen liidaa reitin X" ja sitten myöhemmin paljastuisi että itse asiassa en sitä olekaan puhtaasti liidannut, niin kuin se pitäisi, niin johan mulle naurais kauemman länsinaapurimaan kisahevosetkin.

Tuo ei tarkoita sitä että hirnun kuvan 9 v tekemälle rock vandaalin nousulle. En tod, koska mun mielestä on hienoa että 9 vuotiaat liidaa, pulteilla, etukäteen laitetuilla trädipalikoilla tai itseasentamillaan, mikä varmaan tuli jo aiemminkin selväksi. (Eli hyvä Eppu Autio! Jatka samaan malliin!! Ja propsit Epun isälle myös!)

No mutta mitäs mitäs? Ei kai paljon mitään muuta kuin että kun kuva Eppu Autiosta julkaistiin, siinä luki että Eppu liidaa rock vandaalin, mikä tarkoittaa sitä että Eppu kiipeää kyseisen reitin itse asentamillaan varmistuksilla. Ja kuvahan tukee kuvatekstin viestiä. Eihän siinä lukenut että Eppu kiipeää rockvandaalin isänsä laittamilla palikoilla, niin kuin ilmeisesti oikeasti tapahtui. Eli, uskoakseni Epusta ja Epun isästä riippumattomista syistä tiedonvälitys ei toiminut niin kuin sen pitäisi. Eli että kuvan ja kuvatekstin kautta välittyi väärää tietoa.

No mitä väliä? Ei kai paljon mitään, paitsi että väärää tietoa välittävä kuva ja teksti kiinnitti satunnaisen tamperelaisen jeesustelevan kerhokiipielijän huomion, jolle tuli mieleen ihan relevantti yleisluontoinen kysymys, joka sitten julkisesti esitettiin (ainakin minun mielestäni...) varsin asiallisesti (...lukuunottamatta sitä typerää hymiötä), johon on sitten tullut vastausta ja kommenttia suuntaan ja toiseen. Mikä sinällään on erittäin hienoa, paitsi että osa kommenteista on ollut enemmän tai vähemmän ala-arvoisia tai ainakin epäasiallisia.

ja tämän keskustelun ekalla sivulla mun mielestä ensimmäinen oikeasti epäasiallinen kommentti tuli Mikko sulta. Mun mielestä "turvat tukkoon, jeesustelijat!" on aika ikävästi sanottu. Mua tollainen ainakin voisi ehkä loukata, tai ainakin provsoida. Sanomattakin tuollainen kommentti johtaa keskustelun suunnan ihan muualle kuin mihin sen on haluttu alunperin, esimerkiksi threadin aloittaneen tamperelaisjeesustelijan toimesta menevän.

Muuten, pitääpä kysyä että mitä pahaa jeesustelussa edes on? No, mun mielestä ei niin hirveän paljon mitään. Sen tarinan mukaan mitä meille on kerrottu Jeesusus minun mielestäni oli (huomatkaa aikamuoto) ns oman aikansa hyvä jätkä. Ei Yusefia turhaan yleisesti kutsuta vapahtajaksi, olkoonkin että karkeasti yli 99,99% mainittuun vapahtajaan niin sanotusti uskovista onkin karkeasti erehtynyt sen suhteen mitä kyseinen vapahtaja varsinaisesti opetti. Sen enempää kristinuskon ja kirkon historiaan menemättä muistuttaisin läsnäolevaa seurakuntaa siitä että ehkäpä ne Jeesuksen aikaiset varsinaiset pahat heput, ne oikeasti ikävät tyypit olikin niitä ylipappeja sun muita vastaavia, niitä supernihkeitä dudeja, joilla oli, syystä tai toisesta, ihan hillitön halu tukkia Jeesuksen turpa, ja jotka asemansa takia sen varsin tehokkaasti myös pystyivät tekemään.

Mä luulenkin, Mikko, että jos sä olisit ottanut toisenlaisen ehkä vähemmän ylipapihtavan asenteen omiin vastauksiisi, tän keskustelun kulku olisi mitä todennäköisimmin ollut varsin toisenlainen. Nyt tä on ollut, mikä on ihan turhan tyyppillistä, lähinnä repivää haukkumista (jos ei muuta niin tunteita repivää), sen sijaan että tä olis oikeasti rakentavaa.

Olisit mieluummin vastannut siten kuin sun taso meitä useimpia muita kokeneempana tämän meille kaikille tärkeän harrasteyhteisön arvostettuna seniorijäsenenä edellyttäisi. Eesmees sun läppä siitä että kerhokiipeilijät haluaa jotenkin pitää kiipeilyn kontrollin itsellään on mun mielestä aika v***n väsynyt. Minä en ainakaan ole koskaan pitänyt sua minään väsyneenä jätkänä, päinvastoin, mutta pitäisiköhän nyt kuitenkin ehkä tarkistaa käsitystä?

Voisi ehkä myös pohtia mitä Antti (tämän harrasteyhteisön yksi ehdottomasti kokeneimmista ja arvostetuimmista jäsenistä. Mun mielestä ia kiipeilijänä kokenein ja arvostettavin suomalainen) tarkoitti ensimmäisellä kommentillaan osaamisesta ja oppimisesta. Ja etenkin sitä mikä oikeasti on tollaisen kommentin vaikutin?

Lähinnä noista tulee mieleen kysymys että mikä ihmeen tarve teidän statuksen omaavilla kiipeilijöillä on polkea itseänne niin sanotusti alempana olevia (ainakin mitä tulee statukseen kiipeilijänä ja vaikka kiivettyjen reittien greidiin), sen sijaan että toimisitte, niin, ehkä hiukan enemmän jeesustellen? Onko joku tarve päteä? Tai alitajiunen tarve kohentaa itsetuntoa? Tarve kontrolloida suomalaista kiipeilyä määräämällä miten ja mistä aiheista saa kysyä ja keskustella? Ja noi on vaan mulle teidän postauksia lukiessa mieleen tulleita kysymyksiä. Niihin ei tarvi tietenkään vastata, jättäkää ne omaan arvoonsa, mutta älkää ihmeessä ottako niitä minään provosointeina koska sitä ne ei ole.

Tod näk pisimmän ever nettifoorumipostaukseni lopuksi: Ansku, mä en oikein hiffaa tota sun viestin suluissa ollutta mua koskevaa kysymystä/kommenttia. Oliko se jonkinlaista vittuilua, vaiko mitä ihmettä? Jos, niin mikähän siihen mahtoi kannustaa? Mä en ole edelleenkään, 2 vuotta ja päivää vajaa 2 viikkoa onnettomuuden jälkeen, mikään melkein vuoristo-opas. Saatikka että olisin ollut sitä silloin loukkaantumishetkellä, jolloin mua ei edes oltu vielä vuoristo-opaskoulutukseen hyväksytty. Toi loukkaantuminen on yksi ehdottomasti ikävimpiä asioita mitä mulle on koskaan tapahtunut, koska sen seurauksena mun elämä on monin tavoin täysin vituiksi. mm en ole melkein vuoristo-opas, mikä tod näk olisin, jos en olisi jalkaani tärvellyt. toki sen seurauksena on tapahtunut paljon ikävämpiäkin asioita. Jo se itsessään että mun jalka tulee mitä todennäköisimmin vaivaamaan mua enemmän tai vähemmän lopun elämääni on aika perseestä. Mua herkempi kaveri voisi ottaa tollaiset kommentit loukkaavina. No, koska en tuollaisten asioiden suhteen ole niin kovin herkkä, ehkä vähemmän herkkä kuin eesmees tietyt suomikiipeilyn ylipapit, en ole ollenkaan loukkaantunut, lähinnä ihmettelen mitä tuolla haettiin. Mutta ihan vaan siltä varalta että se oli tosiaan jonkinlaiseksi loukkaukseksi tarkoitettu niin:

Fuck you too!

ja vielä lisäksi siteeraan Ford Fairlinen sihteeriä:

If you ever get a son, I hope his dog dies!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 08, 2007 18:46 

Aika pitkä tosiaan...

Olet JJ oikeassa tuossa kysymyksen ymmärtämisessä, siis Juhan. En ollenkaan ymmärtänyt sitä retoriseksi vaan liittyen nimenomaan kys kuvaan ja henkilöihin siinä muassa. Samoin Hennan ym. kommentit ymmärsin nimenomaan kohdistuvan kuvan ottaneeseen henkilöön, mm. kommentti vastuuttomudesta isänä. Ja tämä jos joku käy hermolle, yhäkin olen sitä mieltä että kellään, toistan: ei kellään, ole oikeutta mennä kommentoimaan isän ja pojan keskinäisiä touhuja. Ei vaikka isä laittaisi poikansa kuvia nettiin kuinka paljon ja vaikka ilman vaatteita kakkosen kamalotti poikittain siellä... Varsinkin jos tuo hlö jota arvioidaan on vanha kaveri. Kaveria saa kai puolustaa? Niinhän sinäkin puolustat veljeäs, joka on vallan ok. Siis puolustaminen.

Se sun kyssäri on helppo: totta kai antaisin mun lapsen harrastaa trädiä jos hän homman haldaa ja olen ite mukana. Ja totta kai edellytys on lapsen riittävä taitotaso, jonka arvoimisessa minulla isänä on 100% vastuu. Myös seurauksista, jos niitä tulee. Ihan samallalailla isällä on vastuu kaikista lapsensa tekemisistä, olipa kyse harrastuksista tai vaikkapa liikenteessä liikkumisesta.

Mun mielestä kysymys siitä liidaako oikeesti vai ei on epärelevantti. Varsinkin kun on olemassa pinkpointtaus eli palata paikoilleen etukäteen, josta tarvii tietenkin mainita jos rekisteröi nousunsa 8a.nu:hun. Josta ei tässä taida olla kysymys.

Ja lopuksi, Jarkko hyvä, totta kai kyseessä oli provokaatio. Ja aika hyvin se taisikin toimia, vai mitä?

Ja lopuksi lopuksi, toivottavasti Eppu AINOA ja muut nuoret superherot tekevät jatkossa paljon kaikkea vaikeaa ja vaarallista, jotta suomalaisessa kiipelyssä mentäisiim eteenpäin. Eikä taaksepäin, jota tässäkin threadissa on moni ehdotellut rajoituksien ja ikärajojen muodossa.

Terv,
Mikko

Ps. Onks ne mun etrierit vielä tallessa?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 08, 2007 19:55 

JJH wrote:
..., siinä luki että Eppu liidaa rock vandaalin, mikä tarkoittaa sitä että Eppu kiipeää kyseisen reitin itse asentamillaan varmistuksilla. Ja kuvahan tukee kuvatekstin viestiä. Eihän siinä lukenut että Eppu kiipeää rockvandaalin isänsä laittamilla palikoilla, niin kuin ilmeisesti oikeasti tapahtui.

Näin minä kuvaa juuri tulkitsin. Pahoittelut Eppu, jos kommenttini jotenkin loukkasivat. Toivon todellakin, että isäsi laittaisi niitä piissejä sulle jatkossakin jonkin aikaa. Reitit ja maine kyllä odottavat...

MRoutsi: "Ja lopuksi lopuksi, toivottavasti Eppu AINOA ja muut nuoret superherot tekevät jatkossa paljon kaikkea vaikeaa ja vaarallista, jotta suomalaisessa kiipelyssä mentäisiim eteenpäin."

Huhhuh, olet varmasti Routsi saavuttanut henkisen maksiimin jo 9-vuotiaana. Mahdolliset nuoret lukijat: Älkää turhaan vaarantako terveyttänne tekemällä vaarallisia kiipeilysuorituksia. Suomalainen kiipeily menee varmasti eteenpäin, kun Epun kaltaiset lapset tekevät pitkäjänteisesti ja maltilla töitä.

Sami

Profile  

Post subject: joopa joo
PostPosted: Mon Sep 10, 2007 08:19 

no niin, topicista toiseen..

MRoutsi: "Ja lopuksi lopuksi, toivottavasti Eppu AINOA ja muut nuoret superherot tekevät jatkossa paljon kaikkea vaikeaa ja vaarallista, jotta suomalaisessa kiipelyssä mentäisiim eteenpäin."

Huh huh vaan itelles sami. se vaan on niin, että joihinkin kiipeilyn osa-alueisiin kuuluu vaikeus ja vaarallisuus käsi kädessä. kaikille se ei sovi ja hyvä niin. mutta ne keitä sellainen kiipeily kiinnostaa, niin surutta tulta päin, mutta seuraukset tiedostaen. Niin se pää ja teku kehittyy ja taso menee etenpäin.

ja tarvetta tuollaisiin uusiin, nuoriin trädittäjiin taitaa olla, kun lukuunottamatta muutamaa piristävää poikkeusta, taitaa suomalainen trädikiipeily olla aika muniin puhaltelua.

vaarallista mutta totta.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 10, 2007 09:20 

Lisätäänpä tähän tarpeeton Sloupin virallinen kannanotto.

En lukenut kaikkea, mutta keskustelu oli kuin vanhan kaveriporukan matka, jossa ystävyys rakoili ja persoonat ottivat yhteen. Kiitos keskustelijoille, jotka elvyttivät foorumin kesäkauden loppua. Tästä on hyvä jatkaa.

Mitä tulee iän ilmoittamiseen kuvateksteissä ym., Tanskaan viime viikoksi lähetetty työryhmämme päätti pyrkiä jättämään kyseiset tiedot vastaisuudessa tarpeettomina pois. Ikä, koulutus ja sukupuoli eivät ole olennaisia tietoja muualla kuin kilpailuissa.

Halauksia toivottaa Sloupin iloinen väki.

ps. Eikö kukaan ole enää huolissaan greideistä?

Profile E-mail  

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 10, 2007 12:11 

JJH wrote:
..., siinä luki että Eppu liidaa rock vandaalin, mikä tarkoittaa sitä että Eppu kiipeää kyseisen reitin itse asentamillaan varmistuksilla. Ja kuvahan tukee kuvatekstin viestiä. Eihän siinä lukenut että Eppu kiipeää rockvandaalin isänsä laittamilla palikoilla, niin kuin ilmeisesti oikeasti tapahtui.

Kyllä se pink-pointti on liidi siinä missä kamat-lennossakin...

Samalla periaatteella pitää sitten vissiin klipata aina jatkotkin ite sportilla, jotta voi liidiksi laskea... Kumma vaan, että lähes kaikissa kovissa liideissä näyttää jatkot roikkuvan valmiina jo pultista. Pitänee varmaan emailata Sharmalla ja muille vääntäjille että ei niiden tiukkoja reittejä voikkaan laskea liideiksi kun roikkui jatkot jo valmiiksi pulteissa :roll:.

Ainakin aikaisemmin liidaaminen on ollut synonyymi alaköysikiipeilylle, jossa kiivetään viemällä köyttä alhaalta käsin ja klippaamalla sitä kohdalle tuleviin varmistuksiin. Ja tietääkseni ei vielä ole tuo termi kehittynyt niin, notta pitää varmistukset laittaa lennosta... Muuttuu kyllä sportin tasokin, jos pitää käsiporaa ja vasaraa tai hiltiä raahata mukana, ja vain yksi voi liidata reitin... Sen jälkeen kun on varmistukset jo paikalla.[/ironia, pilukun nussinta ja jeesustelu]

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 10, 2007 13:54 

kyllä jarkko on oikeassa: tyylissä on toivomista..

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 10, 2007 14:42 

joo Samppa kiitokset keskustelupalsta-anemian poistosta voi asoittaa mun tilille, no löytyy profiilista.

siithän tässä ainakin omasta puolestani oli kyse, toivottavasti kukaan trelainen tai natiivi hollolalainen ei ottanut nokkiinsa! asiat tappelee, ei miehet, kuten Samppa osuvasti havaitsi matka-metaforassaan.

Samille vielä, valitettavasti ode on oikeassa, kiipeilyyn on aina kuulunut ja kuuluu jatkossakin vaara ja sen hallinta. ajatelkaapa vaikka nykyajan bouldereita, kun korkeutta alkaa olla 6-7+ metriä niin paree hallita hermot. saati sitten träd tai talvilajit...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 10, 2007 15:57 

MRoutsi wrote:
Samille vielä, valitettavasti ode on oikeassa, kiipeilyyn on aina kuulunut ja kuuluu jatkossakin vaara ja sen hallinta. ajatelkaapa vaikka nykyajan bouldereita, kun korkeutta alkaa olla 6-7+ metriä niin paree hallita hermot. saati sitten träd tai talvilajit...

En ole juuri boulderoinnut, mutta joskus kokeillut trädiä ja talvilajeja: olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi vaaran kuulumisesta osana näihin lajeihin. Erimielisyydet taisivat syntyä lasten altistamisesta tuolle vaaralle, mutta en jaksa kyllä enää lukea näin pitkää aihetta alusta...

sami

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 10, 2007 16:25 

Niinpä, mutta jos lapsi kiipeää aktiivisesti ja kehittyy kuten usein käy eli tosi nopeasti on jonain päivänä vastassa vaaramomentti halusipa sitä tai ei. Tarkoitan sitä että pelkästään sportissakin alkaa tulla vaaroja kun taso nousee ja mennään kovemmille suorituspaikoille, saati sitten boulderissa tai noissa talvipuuhissa.

Esimerkkinä vaikkapa Kalymnoksen Grande Grottan putoilevat stalagtiitit, tai Verdonin runoutit tai Klöverbergetin irtoilevat pultit.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 10, 2007 17:02 

No siitä vaan kaikki edesvastuulliset vanhemmat viemään kiipeilyä eteenpäin. "Varokaa putoavia kiipeilijöitä" :roll:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 10, 2007 17:05 

mitäs pultteja klöverillä on irtoillut ja missä tilanteissa?
kysyy nimim. 90kg suomalaista lihaa
:o

Profile E-mail  

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 10, 2007 17:10 

tommir: tarkoittaako toi sun pallukka että hoh hoijaa mitä meininkiä? vai mitä se tarkoittaa?

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 139 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next

All times are UTC + 2 hours