Mä liityn tässä asiassa kyllä Ramin ja Valtterin (ja niiden monien muiden ko. reittiä ja yhtä toistakin Tatun pulttaamaa katselleiden ja kiivenneiden) porukkaan. Mä en syyttele ketään, en mä Suomessa mihinkään hazardeihin oo oikeestaan törmännyt. Ainakaan semmosiin, mitä ei olis saanu jotenki välpättyä fiksummaksi. Mutta on tossa pointtia.
Ei kyse tässä nyt oo siitä, että pitäis pultata ehdottomasti tiuhaan. Kisojakin katellessa se alku on melkosta muuvi + klippi -touhua ja hieman hassua. Ei mulle kyllä mitään sisäseinäpulttausta oo tullut vastaan missään päin maailmaa, eikä ainakaan perusteetta. Ihan samanlaista se on ollu Espanjassa, Ranskassa, Kalymnoksella, Sardiniassa, Thaimaassa... Eri asia on sitten ne old school "sportit", joissa lähtökohta pulttaukseen oli hieman eri.
Kyse on IMO siitä, että pultataan "hyvin". Mun mielestä se tarkottaa:
- Pari ekaa suht lähekkäin ja alas, ettei tuu tonttiin. Jos landing on ok tasanen, se vois tarkottaa esim. ekaa pulttia 3½-4 metrin paikkeille. Toka sitten 1½-2 m siitä ylöspäin. Reittiriippuvaisia jne tietenkin. Esimerkiksi täällä idässä Wild sidessä eka pultti on yli 6 metrissä, samoin kuin Veri vetää itään -reitissä (myös Tatun pulttaama), mutta niissä alut on helppoja.
- Sen jälkeen pultit sitten niin, ettei tuu paskoja sivuheijareita tai hyllyille rojahduksia. Normityyliä siis.
- Ei pulttia keskelle kruksia. Ellei oo klippausotetta, ei siihen mitään kannata laittaa, vaikka tuliskin hieman pitkä väli.
Autio-Suihkosessa on älyttömän hyvä klippikahva just ennen kuin aletaan kampeemaan kruksiin, mikä taas on aika tympee ja herkkä vääntö. Edellinen pultti on siinä kahvassa lillutellessa reilusti jalkojen alla, eikä siinä mitään. Mutta en mä oikein nää minkäänlaista perustetta, miksi siihen kruksiin lähtöön ei pulttia olis laitettu. Ihan ilmava se olis joka tapauksessa. Ja: kyl se reitin luonne pitäs ilmetä ihan muuten kuin pulttaamalla.
Rannarit on ihan ok, kuka nyt mistäkin tykkää, mutta tossa se ei oo oikein perusteltua edes. Se on vaan... ärsyttävä. Ellet pääse kruksia, et voi jatkaa työstämistä, vaan joudut lähteen uudelleen maasta asti. Ite en ihan ekalla ton tasosia mene, joten ei kauheesti nosta motivaatiota työstääkään tollasta tekelettä. Hieno reitti kun kuitenkin on kyseessä.
Se Komiat pärjää aina -reitin eka ja ainoa "pelkurien" pulttihan on turha, mutta lienee oikeesti tarkotettu tohon Autio-Suihkoselle. Ehkä Tatulla meni pultatessa ilta pitkäksi ja vadelmamehupäissään laitto vahingos sen väärään paikkaan. Ei se nyt kauheesti sivuun kuitenkaan menny