Mä voisin tätä vähän kommentoida ku oltiin paikanpäällä. Apua hakemaan lähteneellä kiipeilypartnerilla ei varmaankaan ollut tietoa kopterin olemassa olosta, ja näin ollen sitä tuskin laskettiin vaihtoehdoksi. Tai voihan se olla että se nimenomaan tiesi ja kuvitteli että kopteri voisi hakea naisen isolta hyllyltä? Mutta pitää muistaa että vaikka uhrin kanssa laskeutuisikin reitin juurelle niin siitähän on vielä älytön matka alas jäätikölle. Jyrkkää ja vaikeaa maastoa, missä laskeutuminen/laskeminen ei enää onnistuisi. Se tuli varmaan nopeesti selväksi että yksin sitä loukkaantunutta ei sieltä pois saada ja silloin tulee varmaan ensimmäiseksi mieleen saada nopeasti apuvoimia. Käsittääkseni kiviä satoi jonkin verran, joten uhrin jättäminen suojaan saattoi tuntua hyvältä idealta? Itse reitilläkin saattoi myös olla kohtia, (poikkareita?) joita mies ei olisi päässyt tajuttoman kanssa. Hän kuitenkin näki lamppuja alhaalla, ja tiesi että siellä on nippu maailman parhaita alppinistejä, jotka kenties voisivat kiivetä reitin suht nopeasti? No, oli miten oli, tuskin oli helppo päätös jättää nainen sinne.
Kun nähtiin valoja seinällä, niin mietittiin hetki että onkohan siellä joku ongelma, mutta oli niitä valoja muillakin seinillä. Silloin mietittiin, että jos itse olisi pulassa niin varmaan yrittäisi lähettää lampulla sos-merkkiä. Sekin on hyvä muistaa että mittakaavat on tuolla ihan järjettömän isoja. Jäätiköltä reitin alkuun on yli 1000 korkeusmetriä vaikeaa maastoa. Jäätikön bivipaikalta Niponinosta on vielä n. 17 kilometriä takaisin kylään.
http://2.bp.blogspot.com/-fiiNijGiiCA/T ... una-22.jpgKuva on otettu onnettomuuspäivänä ja siitä näkee vähän lähestymistä jäätiköltä, Saint-Exupery on kolmas töppäre oikealta päin laskettuna. Reittihän alkaa vasta kun ollaan kävelty tuohon kohtaan missä lähestymisränni kohtaa horisontin.
Kuolinsyystä vielä, nainen ei kuollut irtokiven aiheuttamaan päävammaan, vaan klippasi itsensä irti ankkurista. Ruumis löydettiin vuoren itäpuolelta, jäätikön reunalta (lähestyminen menee länsipuolelta). Omaisten pyynnöstä ruumis jätetään vuorille.
Noista radioista sun muista sen verran, että satelliittipuhelin on mun mielestä ainoa järkevä vaihtoehto. Itse tuskin oon enää menossa Patagoniaan ilman sellaista. Vaikka vaan nilkka murtuisi, on pelastaminen aivan järjettömän vaikeaa (ja siihenkin tarvittiin kaverin tapauksessa 35 pelastajaa...). Hyvä kun siellä terveenä pystyy liikkumaan.
Rolando Garibotti suositteli kiipeämään Patagoniassa kolmen tiimeissä, jolloin pelastautuminen olisi helpompaa. Varmasti hyvä idea muuallakin kuin Patagoniassa. Samoin näiden asioiden etukäteen miettiminen (ja opettelu), monet kiipeää varsin isoja reittejä ilman että on mitään käsitystä miten pelastetaan loukkaantunut kiipeilijä.
Tällä en tarkoita että kyseiset kiipeilijät olisivat olleet kokemattomia, päin vastoin, uhri oli yksi Kanadan parhaista naisalppinisteista.
-saku