Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/common.php on line 106
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 160: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 87: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 129: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 130: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 214: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1454: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3529: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3531: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3532: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3533: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
Slouppi :: View topic - Treenaaminen: Kiipeily ja juoksu
Slouppi
http://www.slouppi.net/phpBB3/

Treenaaminen: Kiipeily ja juoksu
http://www.slouppi.net/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=5319
Page 1 of 1

Author:  Juha_I [ Fri Sep 05, 2014 18:59 ]
Post subject:  Treenaaminen: Kiipeily ja juoksu

Terve,

Upeista säistä huolimatta syksy ja sisäkausi lähenee hitaasti mutta varmasti.

Funtsin tässä, että minkälaista treeniä pitäisi kalenteriin laittaa, jotta ensi keväänä olisi paremmassa iskussa.

Luontaisen jäykkyyteni takia on pakko venytellä useammin. Jos saisi sormet edes vähän lähemmäs lattiaa.

No, tulipa vastaan filkka, jossa puhutaan juoksemisen puolesta kiipeily treeninä. Hengittämistä ja hapenottokykyä.
http://www.rockandice.com/video-gallery ... s-training

Mitkä ovat foorumin mietteet juoksutreenistä kiipeilyn suhteen?

Kokemuksia kehiin, kiitos :)

Author:  Antti [ Fri Sep 05, 2014 20:41 ]
Post subject:  Re: Treenaaminen: Kiipeily ja juoksu

Jonathan Siegristin valmentaja tuntui sanovan juoksun merkityksestä kiipeilyn oheistreeninä tyhjentävästi "Juoksusta on yhtä paljon hyötyä siun kiipeilyyn, kuin kiipeilystä siun juoksuun".

Toisaalta Grand Master Jolli on myös sanonut hienosti "Pitää harjoitella, että jaksaa harjoitella".

Ja kolmaalta, ainakin laardi palaa. Muutoin juoksusta ei liene kiipeilyyn hirveästi apuja ole...

Author:  jolli [ Mon Sep 08, 2014 07:21 ]
Post subject:  Re: Treenaaminen: Kiipeily ja juoksu

kyllähän se hyvää yleiskestävyydelle tekee, muttei juuri mitään lajissa tarvittaville lihaksille. yleiskäyttöön kannattas sit käyttää monia lajeja, että saatais kunnolla hyötyy. esim. hiihto (myös kesällä), soutu, airopik jne.

tunnin reipas juoksu jos kuluttais 1000 kcal, pitäs kilon rasvapoistoon ravata 7-8h eli ihan perhanasti vrt. ruokavalio kuntoon. kyllähän hyvä kestokunto tarkottaa kuitenkin, että se rasvan hyväksikäyttö energiaksi tehostuu, mutta hyötysuhde ei oo kovin suuri ajatellen juoksuu kiipeilijän oheistreeninä.

sitten taas... jos juoksu tuntuu kivalta ja siinä voi funtsia muuveja ja lintuja ja käpyjä jne, ei sitä haittaluokituksen osalta alimpaan kastiin pidä laittaa. jos kuitenkin se treeneihin käytetty aika on rajoitettu, kannattaa juoksu vaihtaa kiipeilyyn. monipuolisesti toteutettuna se kattaa huomattavan osan kaikesta tarpeellisesta.

Author:  AnttiT [ Mon Sep 08, 2014 08:48 ]
Post subject:  Re: Treenaaminen: Kiipeily ja juoksu

No tietysti kiipeily ykkösenä. Sitten kiipeilyn välipäiviin juoksu sopii mainiosti yleiskunnon nostoon/ylläpitoon.

Author:  JAB [ Mon Sep 08, 2014 11:34 ]
Post subject:  Re: Treenaaminen: Kiipeily ja juoksu

Jouksu sinänsä ei kehitä kiipeilytaitoja ollenkaan. Eli jos voit valita kiipeilyn ja juoksun välissä, pitää aina valita kiipeily.

Mutta todellisuudessa kiivetä ei voi koko ajan. Lepopäiviä pitää olla, ja lenkille voi aina lähteä jos on tunti vapaata mutta ei riittävästi aikaa kiipeilysessiolle. Ja hyvästä peruskunnosta on aina hyötyä. Lenkkeilyssä muuten pätee samat säännöt kuin kiipeilyssä; pitää varioida treeni jotta tapahtuisi kehitystä. Hyvä keino on tehdä intervalliharjoitusta, eli muutama spurtti täysillä lenkin aikana nostaa kummasti sykettä.

Noin peruskuntotreeninä juoksussa on se hyvä puoli muihin vastaaviin lajeihin, että se ei kehitä vääränlaista lihaskuntoa (kuten pyöräily, soutu tai uniti).

Author:  JoseK [ Mon Sep 08, 2014 15:52 ]
Post subject:  Re: Treenaaminen: Kiipeily ja juoksu

Sitten tietty vielä on arvioitava sitä mimmoinen kiipeily on haaveena. Esmes tommosta perus vuoristo-, alppi- tai helppoa multipitch-kiipeilyä varten juoksusta mäkisessä metikössä on selvästi hyötyä jo pelkästään pitkien lähestymisten ja päivien varalle. Kiipeilemällä on myös vaikeaa tehdä sisätiloissa sydämen mielessä peruskestävyysharjoituksia. Monipuolisuus harjoittelussa lienee ihan terveellistäkin. Ja se että puuhastelee juttuja josta tykkää. Redusoidumme siis kysymykseen elämän tarkoituksesta :wink:

Author:  marsupilami [ Tue Sep 09, 2014 13:48 ]
Post subject:  Re: Treenaaminen: Kiipeily ja juoksu

En ole kummonenkaan kiipeilijä ja kokemusvuosia vähän, joten voisin jäävätä itteni keskustelusta :) , mut sohastaan ny: jäin siis miettimään JAB:in kommenttia ---kehitä vääränlaista lihaskuntoa (kuten pyöräily, soutu tai uniti).

Ihan kiinnostais miten ihmiset näkee tän asian? Onko oikeasti vääränlaista lihaskuntoa (siis kiipeilyä ajatellen)? Mitä ne lajit tai liikuntamuodot on, jotka sellasta kehittää ja miksi? Älyttömän lihaksikkaista reisistä tuskin on iloa boulderoijalle ja toki tietyillä jutuilla on enemmän tai vähemmän siirtovaikutusta jne. Niin ja sit toisaalta, mistä jutuista koette olevan eniten hyötyä noin niinku oheislajina? Tästä varmaan on jossain säie, mut eniveis.

Mä teen itse ihan sitä mistä nautin, yritän monipuolistaa liikkumistapojani ja tuntuu, että itse oon löytänyt suht hyvän kombon harrastuksia, joissa kehitys yhdessä tukee jollain tavalla myös kehitystä toisessa. Tuntuu, että oheisharjoitteista eniten itelle (kiipeilylle) on hyötyä asioista, jotka kehittää kehon- ja liikehallintaa. Ykkösintohimona kulkee tietty kiipeily ja muita juttuja tehdessä pitää myös aina huomioida, että kropalla on aikaa palautumiseenkin.

Author:  jolli [ Tue Sep 09, 2014 14:53 ]
Post subject:  Re: Treenaaminen: Kiipeily ja juoksu

lihaskasvu on geenipuolen juttuja aikalailla kestävyysharjoittelussakin. joillekin kasvaa fillaroinnista isommat reidet ja toinen ei saa niitä edes punttisalilla. juoksussa ei juuri käytetä kovin pieniä nivelkulmia vrt. soutu ja fillari, joten sitä massapelkoa ei juuri ole. joka tapauksessa mainitut lajit ei kuitenkaan juuri lihasmassaa kasvata, ellei ruokapuoli sitä tue. toisaalta jos painoa tulee lisää 3kg, mutta sen toiminnallinen etu on 10kg, eipä haittaisi ei. sama koskee voimaharjoittelua. ei se paino ole mikään peikko.

juoksu kuormittaa vain n. 40-50% lihaksistosta vrt. hiihto 80%, soutu 70% tai uinti 60%. tää tukis taas sitten yleiskestävyyslajeiksi mieluiten muuta kuin juoksua. lisäksi juoksun monotonisuus ja iskuttavuus voi aiheutella vammoja enemmän kuin muut lajit. maastossa mieluiten siis.

josen kommentti oli hyvä, vaikka kaikki tietävät vastauksen elämän tarkoitukseen jo. kiipeilyn laji on kuitenkin suht merkittävä tietää, jos haluaa itseensä lajin ulkopuolella kehittää. vuori- ja multipitch-retkeily vaativat yleiskestävyydeltä ihan eri tasoja kuin boulderointi tai sportti, jotka kummatkin pohjaavat voimaan myös kestävyysvaatimuksuuksiltaan.

jälkimmäisten yleiskestävyys- ja yleisvoima(puntti jne)harjoittelu osuu pääosin ulkokauden jälkeiseen aikaan ja vaatii kehittyäkseen kunnolla 2-3kk. käytännössä siis esim. boulderoijan kannattaa tehdä punttia tms. yleisvoimaharjoittelua marras-tammikuussa, jos sitä haluaa tehdä kunnolla. yleisominaisuusharjoittelun määrä vähenee jatkuvasti ulkokauden lähestyessä. lähes kaiken voimaharjoittelun pystyy kuitenkin tekemään kiiveten. mitään vastalihaksia ei kiipeilijällä ole sormien ojentajia lukuunottamatta. tietynlaiset kiipeilyreitit voivat kyllä jakaa käytettyä lihaksistoa ensi- ja toissijaisempiin toki. monipuolisuus kaltevuuksissa, otevalikoimissa ja liikkumisessa kuitenkin ratkaisee paljon.

kestävyysharjoittelussa kausi menisi suht samoin eli suurimmat määrät yleiskestävyyttä kannattaa sijoittaa alkutalveen, jos sitä lainkaan on tarve tehdä edes. boulderoijan kestävyysharjoittelu toteutuu suureksi osaksi oikeanlaisella määräharjoittelulla jo. jos kestävyys kuitenkin on selkeä heikkous, kannattaa siitäkin iso osa tehdä kiiveten ja jälleen määrät lajin parissa kasvavat jakson edetessä.

esim. kestävyyttä himoitsevan sporttikiipeilijän
marraskuu: 3 lenkkiä, 2 köysikiipeilyä, 1 bouldertreeni viikossa
vrt:
tammikuu: 1-2 lenkkiä, 3 köysikiipeilyä, 2 bouldertreeniä viikossa.

Author:  hobgob [ Tue Sep 23, 2014 22:21 ]
Post subject:  Re: Treenaaminen: Kiipeily ja juoksu

Niin kauheaa kuin se onkin, niin murtomaahiihto tuntuu toimivan kestävyysharjoitteluna. Sauvojen käyttöaluekkin on sopivasti kiipeilyssä vähemmän käytetyllä lihasalueella (suurin rasitus käden ollessa hartiatason alapuolella)

Juoxeminen on vaarallista..
Ainakaan asfaltilla ei kannata juosta...

Punttiahan ei kannata nostaa koskaan, vaikka olis kuinka miesihastus Arskaan. Just oli joku tutkimus, kuinka punttis OIKEASTI tyhmentää (tutkittu synapsien muodostumista eri urheilijoilla). Ulkoisilla painoilla rasittaminen johtaa aina tarpeettomaan massan kasvuun, olivat painot kuinka pieniä tahansa..

Jos voimaa haluaa, niin "Hullua katuvoimistelua", intensiivistä astangaa tai vaikka kuntopiiriä...

Miten uinti kehittää vääränlaista voimaa?
:o

Reisipaino on vittumaista kiipeillessä. Normaalit pyöräilijä-, koiranulkoiluttaja-, laskettelija- vapaasukeltaja reidet &perse onkin kiipeilijällä VALTAISAT PYLVÄÄT, jotka vetää maata kohti kuin lyijy, eikä nouse sivuille kuin vinssillä.

Toi Jollin mainitsema jaxoitus saa suosiota muuallakin. Jotta liikeradat sais levätä, niin periaatteessa 3 kk syklit harjoitus tyypin/lajin vaihteluna voi olla optimaalinen. Kiipeämällä koko vuoden ei siis välttämättä edisty; kannattaa hengittääkkin välillä.
:/

Author:  SampsaJ [ Wed Sep 24, 2014 07:42 ]
Post subject:  Re: Treenaaminen: Kiipeily ja juoksu

normaalille kiipeilijälle reisistä ja paksista ei ole mitään haittaa. kokisin varsinkin maastopyöräilyn paljon fiksumpana kiipeilyä ajatellen kuin juoksun. siinä tulee ne hit-intervallit ja koordinaatiot vahingossa.

Author:  JAB [ Wed Sep 24, 2014 13:22 ]
Post subject:  Re: Treenaaminen: Kiipeily ja juoksu

Tutkimukset ovat aikalailla samoilla linjoilla, että pystyt kiipeämään kovempia greidejä jos:
a) treenaat kiipeilyspesifisiä voimia (lähinnä siis kiipeilemällä tai campusboard/otelauta)
b) tiputat painosi
Tästä voi siis päätellä, että lihasmassan lisääminen missä tahansa paikassa mikä ei ole suoraan tarpeen kiipeilyssä ei ole vain hyödytöntä vaan suorastaan haitallista, koska se nostaa painoasi. Varsinkin lihaksikkaat kädet ovat haitallisia koska joudut nostamaan niitä jatkuvasti pään yläpuolelle.

(lisäksi muistettava, että tekniikka ja uskallus kiivetä rennosti ja täysillä myös pultin yläpuolella, vaikuttaa suuresti greidiin)

Sellainen asia on kuitenkin muistettava, että yllä olevat ohjeet koskevat vain maksimivoiman kehitystä. Kuinka nopeasti palaudut yrkän jälkeen voi kuitenkin myös suuresti vaikuttaa treenin tehokkuuteen. Sehän on selvä, että jos henkilö A jaksaa tehdä 2-3 kovaa yrkkää session aikana mutta henkilö B 5-6 yrkkää niin henkilö B kehittyy nopeammin ja kiipeää siis oman ylärajalla olevan reitin vähemmässä ajassa kuin A. Tähän yleinen kuntotreeni saattaa auttaa. Voi myös olla, että levot kiipeilyn aikana (jopa se lyhyt aika kun käsi siirtyy otteesta toiseen) ovat tehokkaampia hyvälle yleiskunolle omaavalle henkilölle. En ole vaan mitään tutkimustuloksia nähnyt asiasta. Kiinnostaisi tietää, onko tätä tutkittu?

Page 1 of 1 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/