Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/common.php on line 106
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 160: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 87: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 129: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 130: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 214: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1454: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3529: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3531: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3532: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3533: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
Slouppi • View topic - Tradipelleily

Slouppi

Rock climbing and Bouldering in Finland
It is currently Wed Oct 23, 2019 06:44

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 19, 2001 20:30 
Offline

Joined: Wed Dec 19, 2001 02:00
Posts: 60
-- Posted by Henkka Suihkonen on 2:21 pm on Aug. 15, 2001

Nyt riittää Tradihössötys!!!

Suomessa on tapana tehdä luonnollisesti, pulteilla, tai näiden kahden välimuotona varmistettuja reittejä. Luonnollisilla varmistetut reitit on yleensä kaikista hienoimpia - niitä vaan valitettavasti liian vähän suomesta löytyy.

Nyt saa jo nettiuutisista lukea suomalaisesta "Trad" kiipeilystä, jossa varmistukset on laitettu etukäteen paikalle!? Jos näin tehdään kannattaa nämä varmistukset vielä kiinnittää narulla toisiinsa ja kiinnittää naru pultilla seinään tai kaltsin päälle. Varsinainen Trad kiipeily Englannin maalla on hienon kiven, hyvän oluen, mukavanhullujen brittien ansiosta toki hienoa. Kotimaan graniitti on vain kovin erityyppistä kuin puhdas gritstone.

Kuulkaas ihmiset. Reiteille kannattaa antaa jatkossa selvästi sen vaikeutta kuvaava numero, jonka kaikki ymmärtää ja sen perään voi sitten pistää huutomerkin tms. joka kuvaa pitkiä run outteja tai varmistamisen vaikeutta.

Jos alamme todella "Trad" kiipeämään ehdotan otettavaksi käyttöön Brittiläisen E asteikon. Silloin ei kukaan enää tiedä missä mennään ja kaikki on tyytyväisiä. Toki myös high ball -bouldereita voimme alkaa pitämään solokiipeilynä.

Terveisin

Henkka





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Toby on 4:27 pm on Aug. 15, 2001

I understand enough to be interested but not enough to understand (if you see what I mean)... can some one paraphrase it in English please? thanks.





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Pete on 4:35 pm on Aug. 15, 2001

6 vuotta sitten kiipesin siihen asti vaikeimman reittini siten, että varmistukset oli valmiiksi laitettu. Tämä johtui saamastani "väärästä" tiedosta. Kaduinkin asiaa sen jälkeen, sillä olen sitä mieltä, että reitti on liidattu vasta, kun varmistukset laitetaan lennosta. Englannissa on tapana laittaa varmistukset valmiina vaikeille Gritstone-reiteille ja he ovat hyväksyneet sen omana tapanaan. Onhan monella reitillä jo noinkin "fataalisuusaste" korkea. Toki Suomessa voi noudattaa ihan mitä periaatetta vaan mutta itse meinaan jatkossa laittaa kaikkiin luonnollisesti varmistettaviin reitteihin varmistukset liidatessa. Jos sitten reitti on niin vaikea, että en pysty näin tekemään, jätän sen kiipeämättä. En ollenkaan väheksy esim. kasin reittiä luonnollisilla varmistuksilla, vaikka ne olisivat valmiina. Hatunnosto sellaisen reitin kiivenneelle! Todennäköisesti näin kova kaveri pystyy liidamaan reitin myös siten, että varmistukset laitetaan liidatessa.





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Fritz on 6:00 pm on Aug. 15, 2001

Pete, eipä tuo gritin ennalta varmistaminen Englannissa kovin yleistä ole. Jos joku sitä tekee, niin samanlaiset naurut saa osakseen, kuin Suomessa.

Jos huiput laittaa jotain varmistusta, niin yleesä kyseistä varmistusta ei saisi muuten laitettau (20 mikrokiilaa, teipattuja nauloja jne.)







--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Henkka Suihkonen on 10:01 am on Aug. 16, 2001

Yeah!

Kyll tuli mukavast heti palutetta.

OK, tarkennan siis vielä. En suinkaan vähättele kavereiden tekemiä hienoja reittejä. Myöskin varmistusten laittaminen etukäteen on ihan ok, joskin se joka kiipeää reitin laittamalla kamat lennosta saa reitin kiipeämisestä paljon hienomman fiiliksen. Ja onhan se reitin haaste myös siinä miten reitin pystyy varmistamaan. Miettikääpä onsightia luonnollisella reitillä. Kamojen heittäminen lennosta on ainut oikea tapa ja onhan se myös pirun hienoa. HÄH? Todettakoon myös tähän se, että esim. Dunne laittaa nykyisin kaikkiin reittehinsä varmistukset lennosta lukuunottamatta tietenkään fiksattuja stoppereita, heksuja tms.

Otsikolla TRADIPELLEILY en myöskään halunnut heittää lokaa luonnollisesti varmistetuille reiteille, saatikka Brittiläiselle kiipeilylle (Toby please, calm down).

Trad kiipeily sen brittiläisessä merkityksessä mielletään vaaralliseksi ja joskus (turhaan?) jopa tyhmänrohkeaksi touhuksi - kts hardgrit jne.

Nyt vaan näyttää siltä, että Suomeen, jossa on luonnollisilla varmistuksilla kiivetty iät ajat, ollaan uudelleenlanseeraamassa TRAD kiipeilyä. Sille on keksitty omat vaikeusasteet (epäskaalautuvan suomi asteikon käyttäminen) ja kehitelty omat säännöt (varmistukset etukäteen roikkumaan).

Suomityyli on 30 vuotta ollut seuraavanlainen:
1. Reitille annetaan tekninen vaikeaste on se varmistettu miten tahansa (tässä suosittelen Ranskalaiseen vaikeusasteikkoon yhteensopivaa numeroa 8=7b+, 8+=7c jne).
2. Kamat heitetään lennosta sisään
3. Kerrotaan kavereille ja topon tekijöille onko reitti "jännä" vai "rento"
4. Heitetään termi TRAD roskapönttöön ja pannaan tupakaksi.

Skillin pulttausohjessa ei suositella/sallita sekavarmistettujen reittien tekemistä. Se on kuitenkin ollut "mainstreami" suomikiipeilyssä viimeiset 20 vuotta ja näin se tuleepi myös jatkossa olemaan. Niin.

T: Reitintekijä









--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by olli on 10:15 am on Aug. 16, 2001

hei hoi henkka,

nyt provosointi, manipulointi ja miksei onanointikin nurkkaan ja mars nummeen kiipeämään sulttaani heittäen kiilat lennosta paikoilleen!

ystävällisesti, olli





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Henkka Suihkonen on 10:37 am on Aug. 16, 2001

OLLI!!!

Sulttaanissa on fiksatut kiilat kuten Punks in the gymissä jne. Eikä sitä kruksin kiilaa edes tarvii (oon tehnyt kohdan ilmankin, pultti jaloissa) ja sunhan sitä reittiä muuten pitäs kokeilla!!!

Mitä manipulointiin tulee. Päätin ennen tänne kirjoittelua, että jotenkin pulterin keskusteluihin pitäs saada henkeä ja onnistuinhan siinä. Hehheh.

T: Henkka





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Jarkko on 11:04 am on Aug. 16, 2001

Toby:

Henkka is angry because some people have done (hard) "trad" routes with preplaced protection. Henkka considers this cheating. Trad routes should be done by placing gear on lead, he is not anti-trad as the name of the tread would suggest.





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Henkka Suihkonen on 11:52 am on Aug. 16, 2001

Friends,

I am not angry.

Just to explain how it's done here in Finland.

When i'm visiting other countries, i allways respect how its done there. Grading systems here in Finland are my main concern. I dont think preplaced gear is cheating, but placing gear when leading is much better style of course.

Henkka





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by jmakinen on 12:09 pm on Aug. 16, 2001



--------------------------------------------------------------------------------

Quote: from Henkka Suihkonen on 10:01 am on Aug. 16, 2001

Viilataas hieman Henrikin pilkkuja, kun sain kupin kahviakin käteen.


--------------------------------------------------------------------------------

Myöskin varmistusten laittaminen etukäteen on ihan ok,
--------------------------------------------------------------------------------


Itse en suuntauksesta pidä vaikka olen itsekin taannoin preplaceen erehtynyt. Mikäli ensinousu on näin tehty, olisi se mainittava topossa. Muut kiivetkööt miten huvittaa.


--------------------------------------------------------------------------------

Trad kiipeily sen brittiläisessä merkityksessä mielletään

--------------------------------------------------------------------------------


Tradikiipeily sanan suomalaisessa merkityksessä ei siis vastaa brittiläistä merkitystä. Itse ymmärrän tradin synonyymiksi luonnolliselle kiipeilylle. Termin käyttö lyhempänä sopii siis vallan mainiosti kotimaahan täkäläisessä merkityksessä vaikka sisältääkin muutaman vaikean konsonantin.


--------------------------------------------------------------------------------

uudelleenlanseeraamassa TRAD kiipeilyä. Sille on keksitty omat vaikeusasteet (epäskaalautuvan suomi asteikon käyttäminen) ja kehitelty omat säännöt (varmistukset etukäteen roikkumaan).

--------------------------------------------------------------------------------


Hieno hommahan se olisi jos täällä saataisiin brittigreidi käyttöön luonnollisille reiteille, joskin sitä ei ymmärtäisi täällä kukaan. Täten kannatan seuraavaa: sporttireiteille ranskalainen asteikko ja tradireiteille suomalainen pelkästään teknistä vaikeutta kuvaava asteikko. Asteikot ovat verrannollisia mutta topon lukeminen helpottuu.


--------------------------------------------------------------------------------

Skillin pulttausohjessa ei suositella/sallita sekavarmistettujen reittien tekemistä. Se on kuitenkin ollut "mainstreami" suomikiipeilyssä viimeiset 20 vuotta ja näin se tuleepi myös jatkossa olemaan. Niin.

--------------------------------------------------------------------------------


Tämä jääköön reitintekijän päätettäväksi. Vastuuntuntoinen reitintekijä kysyy muidenkin mielipidettä ennen hiltin laulamista.

Jarkko: How can anyone named Henrik be angry?

--------------------------------------------------------------------------------







--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Samppa on 1:49 pm on Aug. 16, 2001

Jukka ja muut:

Huomasin itsekin, että tuo useampien "lainausten" tekeminen yhden vastauksen sisään aiheuttaa ongelmia eli siis quote tagin käyttö.

Yhden lainauksen teko siis onnistuu muttei multippelit.

Pahoittelen. Vika korjautuu kun mahdollisesti ehkä päivitän foorumin uudenpaan versioon, siis ehkä... Keksikää joku muu ratkaisu. Topo -thredissä sovelsin itse..





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Toby on 2:35 pm on Aug. 16, 2001

I agree that the best type of ascent is onsight placing gear as you go, but hard trad routes in the UK and US are usually practiced first on top ropes and the gear preplaced, thats "Headpointing". When Neil Bentley did Equilibrium, E10 7a (fr8b+ with groundfall potential) he suggested it should be graded P10 7a, the P being for practiced, and only given E10 when someone onsights it. As you can imagine there isn't a queue...

I think the hardest onsight new route in Britain is still Johnny Dawes' "Hardback Thesaurus" which I think is E7 6b, but it included 25mtr falls! The climb must be well over 10 yrs old now, and still no one has better it.

Perhaps only 10 to 20 climbers in the UK have onsighted E7 considering there are maybe up to 100, 000 climbers in the country! Most of those routes have been Grit routes some of which are only just bigger than some highball boulder problems. An elite few have done E7 onsight on mountain and sea cliff routes.

As the routes in Turku are said to be cracks I imagine they aren't mega dangerous. There are some fantastic climber in Finland considering how few climbers there are here. Sooner or later one of them will repeat the routes without falling and putting in the gear as they go. Then we can all buy them a beer.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group