Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/common.php on line 106
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 160: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 87: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 129: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 130: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 214: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1454: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3529: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3531: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3532: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3533: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
Slouppi • View topic - Voimatreeni.

Slouppi

Rock climbing and Bouldering in Finland
It is currently Thu Nov 21, 2019 15:46

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 19, 2001 22:04 
Offline

Joined: Wed Dec 19, 2001 02:00
Posts: 60
-- Posted by AnsSi on 6:20 pm on April 26, 2001

Onko jollain antaa hyviä vinkkejä voimatreeniin. Tai etenkin jos oot itse vetänyt yhden käden leuan. Mitä painoit silloin ja miten treenasit? Myös sormitreenisysteemiä saisi kuvailla. Itse treenaan kaksi kertaa viikossa 2h ns. voimabouldereita (pieniä otteita ja aika teknisiä muuveja) Ei kovin negatiivista. Ja kun kädet on saatu pas...ksi lähdetään kafiksen (latte ja pulla kiitos) kautta punttikselle vetään mm. yhden käden ylätaljalla ns. pyramidisarjaa (lämppäri-5-2-1-3)... Treenin tarkoitus olisi kehittää voimakestävyyttä kun treeninkin pituudeksi tulee kaikkiaan n.5,5h. Otelautaa en oo saanu uuteen luksuskämppääni laittaa ja harkitsen poismuuttoa sen vuoksi. Treenin lisäksi käyn kiipeämässä muuten vaan kerran tai pari viikossa -ulkona tai sisällä. Mitenkäs te muut? (Tämä on siis lahjattoman ihmisen treeniohjelma. Sillä vain lahjattomathan treenaa :wink:





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Antti on 9:54 pm on April 26, 2001

Moro!
Yhden käden leuka meni 72 kiloisena, mutten ole siitä kyllä huomannut mainittavaakaan hyötyä kiipeilyyn, leuanvetoon kyllä.
Tiukkaan kiipeilytreeniin on ehkä turha liittää kovinkaan paljon voimatreeniä punteilla, korkeintaan kuntopiiriä (leuanvetoa/vatsoja ja punnertelua. Leuanvetoon saa tehoa ainakin niin, että heittää tangon yli vaikka slingin, ja vetää siitä mahd alhaalta toisella kädellä apuja vaan pikkuisen. Toisaalta leuanveto lisäpainoilla on kanssa aika hyvä liike, puntti kinttujen väliin vaan.
Voimakestävyyttä olisi fiksua kai vääntää vaikka 1-3min vedoilla suht jyrkällä seinällä ja aika hyvillä otteilla ja maksimivoimaa just noilla 1-6 muuvin tiukoilla bouldereilla. Tommoisiin staattisiin lukkoihin olen ainakin itse saanut pikkuisen lisävoimaa leuanvetotangossa roikkumalla vuorotellen kummallakin kädellä käsi 90 asteen kulmassa, tuntuu kyllä aika ilkeältä.
Mutta kai kiipeilyyn auttaa eniten kiipeily kuitenkin.

T: Antti







--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Jarkko on 9:13 am on April 27, 2001

1 käden leuka meni 57kiloisena, ilman sen kummempaa yrittämistä. Sitä ei kannata paljon treenata, sillä kiivetessä (Suomessa) siitä ei ole mitään hyötyä, sen kehittämää voimaa on hyvin vaikea soveltaa graniitilla kiipeämiseen. Jos välttämättä haluat saada vedettyä yhden käden leuan, luultavasti paras treeni on Bachar ladder (jyrkät köysitikkaat, puolat 50-70cm välein riippuen käsien pituudesta, hyvä jos lyhyet välit jotta voi jättää puolia väliin, treeni: ylös ilman jalkoja siten että kädet eivät ole koskaan samalla puolalla, ylemmällä kädellä vedetään ja alemmalla työnnetään, kun ylempi käsi on rintakehässä kiinni, lukotetaan ja nostetaan alempi käsi seuraavalle puolalle, toistetaan kunnes puolat loppuvat. alaspäin ei kannata tulla ennen kuin sen pystyy tekemään TÄYSIN hallitusti(ei mitään tipputtamista), muuten olkapäät hajoavat). Sormiin auttaa pienillä otteilla kiipeäminen (sisällä ja ulkona). Kannattaisi lyhentää sessiota ja lisätä määrää (3-4 kertaa viikossa, max2,5h kerralla SISÄLTÄEN lämmittelyn). On myös hyödyllistä treenata erikseen kestävyyttä, voimaa ja voimakestävyyttä(köysikiipeilyyn) tai kestävyyttä ja voimaa(boulderointiin), yleensä tehdään tässä järjestyksessä. Kaikki treeni pitää tosin sovittaa omalle keholle, mitään helppoja teitä ei ole. Treenin laatu on tärkeämpää kuin määrä, jos treenaat 5,5h keholla menee luultavasti 2-4 päivää palautua treenistä, ellet satu olemaan nuori tai muuten käsittämättömän hyvässä (aerobisessa) kunnossa.





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Mikko on 9:40 am on April 28, 2001

Anssille vastinetta: En ole todellakaan paras ihminen puhumaan voimasta tai treenaamisesta yleensäkään mutta muista harjoitella tasapainoisesti kaikkia lihasryhmiä eikä vain ns. kiipeilylihaksia, koska muuten ennen pitkää huomaat olevasi tilanteessa, jossa paikat alkavat paukkua ihan todella ja hauskuus loppuu siihen. Kunnollisen levon osuutta harjoittelussa ei myöskään voi liikaa korostaa. Lepäämisen ei tietenkään tarvitse olla totaalista löhöilyä vaan harjoittelua, jossa kuormitetaan muita lihasryhmiä kuin edellisen päivän sessiossa. Sellaista...





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Jarkko on 2:49 pm on May 2, 2001

Pro Vänskä-liike on saanut lähtönsä Mikon ehdottaman toiminnan laiminlyönnistä eräässä hyvin suppeassa populaatiossa.





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by AnsSi on 1:36 pm on May 13, 2001

Kuinka yleistä tällainen sormien hajoaminen on? Onko se vaan niin, että sormi on hajotettava vähintään kerran ennen kuin sitä uskoo että se ei kestä millaista treeniä tahansa? Multa jo kolmas kaveri hajotti sormensa viimeisen kahden kuukauden sisällä. Onko sinulta tai kaveriltasi hajonnut sormi siten etä on joutunut pitämään taukoa treenaamisessa? Onko hajonnut useastikin? Höh, PRo-Vänskä liikkeellä on valistustyössään paljon työmaata näemmä. :smile:





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Jarkko on 5:10 pm on May 13, 2001

Sormien hajoaminen on valitettavan yleistä. Sormien kestokynnys on hyvin henkilökohtainen, ja rajat havaitsee yleensä vasta ne ylitettyään. Yleensä sormet kuitenkin hajoavat puutteellisen lämmittelyn seurauksena. Esimerkiksi veljeni hajoitti sormensa Vaasassa viime syksyllä, kun metsä oli märkä ja lähes ainoa kiipeiltäväksi kuivattava vaikeampi reitti oli Uberhänk. Kiipeämistä edelsi muutama ~nelosen reitti ja ilman lämpötila oli ehkä +5, eli sormilla ei ollut mitään mahdollisuutta lämmetä. Treenin intensiteetin kasvattamisen kanssa on oltava varovainen, paremman tuloksen saa pitkällä tähtäimellä hieman kevyemmällä treenillä pidemmällä aikavälillä kuin treenaamalla kovaa ja pitämällä usein "sairaslomaa" sormien paukkuessa. Kaikkea ei voi saada heti. Sormen hajotessa on aina syytä pitää taukoa, teippaaminen ei ole mikään todellinen ratkaisu. Pro Vänskä-liikkeen asia ei ole hajonneet sormet vaan runsaan voimatreenin ja ilmeisesti puutteellisen vastalihastreenin aiheuttama lihasepätasapaino, mikä ilmenee (yleensä?) ensin kipuna kyynärpäässä kun putoaa reitiltä kun käsi on ollut jännittyneessä tilassa(kesken muuvin). Tilanteen pahentuessa kipu saattaa muuttua jatkuvaksi ja kiipeily lähes mahdottomaksi. Tilanteen korjaamiseen ei tässä tilanteessa auta välttämättä enää lepäily eikä Vänskän tapauksessa ilmeisesti edes kaksi kortisonipiikkiä. Maltti on valttia.





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Samppa on 10:45 pm on June 16, 2001



--------------------------------------------------------------------------------
Quote: from Jarkko on 5:10 pm on May 13, 2001
Yleensä sormet kuitenkin hajoavat puutteellisen lämmittelyn seurauksena.
--------------------------------------------------------------------------------



Totta.



--------------------------------------------------------------------------------
Esimerkiksi veljeni hajoitti sormensa Vaasassa viime syksyllä, kun metsä oli märkä ja lähes ainoa kiipeiltäväksi kuivattava vaikeampi reitti oli Uberhänk. Kiipeämistä edelsi muutama ~nelosen reitti ja ilman lämpötila oli ehkä +5, eli sormilla ei ollut mitään mahdollisuutta lämmetä.
--------------------------------------------------------------------------------



Niinpä niin... kerrotaanpa, että mä kiipeilin sillä aikaa kun pojat kuivaili yyberhänkkiä siellä täällä big gaylla / ilmadynamiitillä, superdallella ymsyms, jotka olivat ihan tarpeeksi kuivia. Über oli varmaan märin reitti koko metsässä mutta kun piti mennä saamaan se hänkkitikki... :wink:

Eiköhän tässä ole just erinomainen esimerkki miten homma menee eli ollaan vähän yli-innokkaita ja sitten napsahtaa.

Itselläni on yksi kesä mennyt roikkuessa kaltsilla kameran kanssa kun nimettömän jänteet napsahtivat osin. En kyllä muista olinko lämmitellyt vai en, mutta napsahti kuitenkin.

Tällä hetkellä mulla on jotain ihme fuulaa molemmissa keskisormissa. Ei satu kiivetessä, mutta sormet ei oikein taivu enää kunnolla. Kai nämä sormihommat on aika yleisiä sitten.




--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Jarkko on 10:43 am on June 18, 2001

"Niinpä niin... kerrotaanpa, että mä kiipeilin sillä aikaa kun pojat kuivaili yyberhänkkiä siellä täällä big gaylla / ilmadynamiitillä, superdallella ymsyms, jotka olivat ihan tarpeeksi kuivia. Über oli varmaan märin reitti koko metsässä mutta kun piti mennä saamaan se hänkkitikki... "

Metsän märin reitti oli se pokettihässäkkä(7b/c) Uberhänkin takana :smile: Uber ei itse ollut mitenkään kovin märkä, kivessä oli lähinnä ilmasta tiivistynnyttä kosteutta. Innokkuudella oli vaikutusta asiassa.

Minulla on myös tuollaisia taipumisjuttuja, mutta niistä ei ole mitään ongelmaa: vasemmassa kädessä kaikki sormenpäät taipuvat kiinni kämmeneen, kun sormi on ensimmäiseen (kädestä katsottuna) niveleen asti samassa tasossa kuin käden yläpinta, mutta oikeassa kädessä tähän pystyy vain pikkusormi, muut jäävät noin puolen sentin päähän. Ulkoisesti sormet näyttävät samalta. Kiipeämiseen tällä ei ole minkäänlaista vaikutusta, enkä tiedä, johtuuko tämä kiipeämisestä vai kiipeilyä edeltävistä harrastuksista.

Toinen hassu juttu sormissa on, että kiipeilyn seurauksena sormet eivät lepotilassa enää ole kovin suorat, ja suoriksi ne saa vetämällä käden yläpuolen lihaksilla. Tämä saattaa johtua lihasepätasapainosta?





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Mikko on 9:14 pm on June 18, 2001

Sormien lepoasento ei ole "suorana" vaan lievässä koukkuasennossa, joten ei huolta...





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Jarkko on 1:20 pm on June 19, 2001

Tiedän, mutta lepoasento on viimeisen parin vuoden aikana muuttunut huomattavasti, samoin sormien taipuisuus ylöspäin on vähentynyt. En minä huolestunut ole, nämä ovat vain havaintoja.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group