Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/common.php on line 106
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 160: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 87: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 129: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 130: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 214: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1454: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3529: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3531: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3532: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3533: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
Slouppi • View topic - 'Jaakobin Paini'

Slouppi

Rock climbing and Bouldering in Finland
It is currently Thu Nov 21, 2019 23:32

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 19, 2001 20:14 
Offline

Joined: Wed Dec 19, 2001 02:00
Posts: 60
-- Posted by Samppa on 12:56 pm on Aug. 14, 2001

In reference to RCiF's news and "Jaakobin paini". So what do you think of "reinforcing some loose holds with a glue"?

Tough subject but at least Melankolia -boulder could have been better without this kind of reinforcing. If a problem could be climbed without putting the holds back why bother to mess with glue?

continue in finnish or in english

SKILlin toposivuilta mielestäni hiukan omituinen kommentti:
"Keinotekoinen kallionmuotoilu, ns. chippaus eli kallion hakkaaminen vasaralla otteiden tekemistä varten, poraaminen, otteiden liimailu ym. EHDOTTOMASTI KIELLETTYÄ!!! Irronneiden alkuperäisotteiden takaisinliimaamisessa on käytettävä talonpoikaisjärkeä. "





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Toby on 3:22 pm on Aug. 14, 2001

Sticking holds back on is a bit of an ethical nightmare, its up there with 'gardening' which can range from getting a bit of mud out a crack with your nut key, to chopping down trees on routes and pulling loose blocks off.

The biggest problem with gluing is that it starts on a slippery slope to manufacturing routes, pockets that cut skin become mysteriously smoother etc. In France this go to the extent where Vertical published an article on how to manufacture a climb! Climbs at place like Orgon are reputably exceptional if they have ANY natural holds on them. But the French have a lot of rock...

My personal feeling is bits fall of cliffs all the time, you just have to accept that and try and find a new sequence but I do understand that if you spent weeks trying to redpoint something that would be very annoying.





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Samppa on 11:09 am on Aug. 17, 2001

No perskeles! Hiljaisuus on myöntymisen merkki eli erikeepperit käyttöön!

Mitäs tähän sanoo Jyväskylän väki? Eikös sielläkin päin olla liimoja haisteltu boulderin kupeessa?

Päitä vadille...





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Antti on 12:24 pm on Aug. 17, 2001

No jaa. Kyllähän se vähän chippaamiselta kuullostaa. Ei meillä päin ainakaan vielä ole lennokkiliimoja käytelty, vaikkei Jyväskylässä ollakkaan. Mutta muistelisin, että ainakin nakit ja muusi tai forte oli kiivetty Jyväskylässä vaan vaikeampina versioina otteen irrottua. Mutta kai siinäkin reitintekijä päättää, tiedä häntä.
t:Antti





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Pete on 12:49 pm on Aug. 17, 2001

How about this one: I was working on a new route which had a loose block (only slightly) high on the last bolt. Estimated weight about 50 kg. I had 4 choices, 1. try to rip it away with bare hands 2. try to rip it off using stronger tools 3. leave it 4. glue it to hold. I chose option 4 as the last bolt also was clipped from this block and it is the only handhold within 2 meters. I have only done it once but you can consider this as chipping, I guess. I could not have left the block there as it was as someone might have ripped it off while climbing and on a block of that size that`s frightening. To use tools to move it away is also chipping and to do it with bare hands might have taken several hours or more. Which option would you choose?





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by jmakinen on 1:03 pm on Aug. 17, 2001

Haetaas ny vaatimuksesta hieman lisää kahvia..

Epämääräisissä kiipeilyetiikkaan liittyvissä jutuissa olisi ensisijaisesti jätettävä korjaamatta asia joka ehkä on jo kunnossa. Kuten pulttauksessakin, kysyy vastuuntuntoinen kaveri muidenkin mielipidettä asiaan.

Jyväskylässä on Forte liimattu alkuperäiseen kuntoon ja kiivetty vain tässä muodossa. Herrat keskustelivat keskenään ja päätyivät tähän ratkaisuun - en asiasta valita vaikka eri mieltä olenkin.

Jaakobin painista taasen: Henkalla on sen verran perinteiset mielipiteet, ettei se liima siellä kai turhaan ole. Lienee jonkun kanssa asiasta keskustellut ennen kuin rautakauppaan meni. Jos taas ei, niin järjestys oli väärä. Arvon pioneeri voisi itse kommentoida motiivejaan työpäivän piristykseksi.

Päitä vadille...meidän poijjaat on kyllä piiskauksen tarpeessa mutta on sinne paree mennä isommalla porukalla, ettei tartte tippa silmässä tulla takaisin. (maksettu provokatiivinen mainos boulderalueesta 28.7)

Pete: I would've left it the way it is and added a comment to topo to warn about the loose block. Not to criticize since I haven't seen the block. You have.

Eiköhän tuossa ollu parin euron edestä.

(Jarkko: laatu on kallista)



(Edited by jmakinen at 1:06 pm on Aug. 17, 2001)





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Toby on 1:51 pm on Aug. 17, 2001

Pete, it is lucky we are not in the US because if you glued the block in place then it still falls off on someone, they (or their grieving family) would almost certainly sue you ! :wink:

Chipping I would say is intentionally damaging the rock with a tool of some type, to improve a hold. Pulling a hold off is erosion, gluing it back means you have good intentions, the only argument is I reckon, over whether it looks messy or not.





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Samppa on 2:22 pm on Aug. 17, 2001

Pete:
My vote goes for gluing if it doesn't fall without easy pulling with bare hands.

One more scenario:
You have this nice line and maybe it's an old classic or otherwise significant line. Then one (maybe even super nice hold) hold pops. Ok... you see the line is now much harder probably very hard but you think it's still possible. Would you a) glue the popped hold back so that this route/problem remains almost like it's always been or b) try to climb it in it's new form. Of course it's up to the first ascentionist to make the final decision.

What I believe is that for example both Melankolia and Forte (haven't seen it, so just a guess) would have been possible to climb without gluing.

Wasn't "Jaakobin Paini" considered as impossible without some gluing?





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Toby on 2:39 pm on Aug. 17, 2001

"Of course it's up to the first ascentionist to make the final decision."

Why is that? Nobody really owns a route. If some one does a route with one or two bolts on a otherwise trad line, if you do the route with out the bolt, should you be allowed to chop it or does it have to stay the way the FA did it?

As no one owns a climb, (beside legally speaking the landowner) I think those kind of decisions need to be made by "the climbing community" - no matter how difficult to define that is.







--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Jarkko on 2:45 pm on Aug. 17, 2001

Tapaus Forten etiikka on mielestäni hieman kyseenalainen. Otehan murtui kohtuullisen monta vuotta sitten? Juttu haiskahtaa hieman siltä, että paikalliset jannut halusivat estää muiden kiipeäjien toistot, ja suorittivat liimaamisen vasta kun kokivat olevansa itse riittävän hyvässä kunnossa kiipeämään sen alkuperäisen version. Muutenhan joku muu (luultavasti Nytorp) olisi voinut saada kunnian. Tompan mukaan molemmat reitit olisivat olleet kiivettävissä ilman liimailua, mutta jonkin verran alkuperäistä vaikeampia, ja ehkä vähemmän hienoja.

Mielestäni liimailua ei tarvita, Melankoliakin on mahdollista kiivetä ilman liimattua otetta, ja on varmaan kiivettykin.

Onko jmaki jo päästetty käymään 28.7:ssa, vai kiusaavatko pojat vielä sinua?





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by jmakinen on 3:21 pm on Aug. 17, 2001

Fortesta on liimattu kaksi otetta, joista lähtöjalkkis käsittääkseni jo kahteen kertaan.

Jalkaotteen olisi varmasti voinut jättää liimaamatta. Ongelman negatiivisella osiolla olevan käsiotteen liimaamatta jättäminen olisi kuulemma muuttanut klassikon luonnetta ratkaisevasti. Jos ongelma olisi ollut kiivettävissä ilman liimailuja, oli liimaaminen todennäköisesti virhe. Oikeaoppisen mielipiteen muodostaminen asiasta vaatii tietysti paikan päällä käyntiä.

Mm. tällaisten spekulaatioiden vuoksi vastustan liiman käyttöä sen haistelusta alkaen.

Tiedän missä 28.7 on ja poijjaat opastavat tarvittaessa paikalle. Saattavat tarjota jopa yösijan väsyneille matkalaisille jos oikein hyvin sattuu.

- - -
Kävin pienen puhelinkeskustelun puoleen väliin suomenmaata. Otteiden liimaus tapahtui ensinousijan (Saatsi) aloitteesta ja syynä oli juuri ongelman luonne/laatu.


(Edited by jmakinen at 3:55 pm on Aug. 17, 2001)





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Samppa on 6:24 pm on Aug. 17, 2001



--------------------------------------------------------------------------------
Quote: from Toby on 2:39 pm on Aug. 17, 2001
Why is that? Nobody really owns a route. If some one does a route with one or two bolts on a otherwise trad line, if you do the route with out the bolt, should you be allowed to chop it or does it have to stay the way the FA did it?

--------------------------------------------------------------------------------



Should stay as it is. So does skipping bolts allow you to chop them off??




--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by jmakinen on 8:34 am on Aug. 20, 2001



--------------------------------------------------------------------------------



--------------------------------------------------------------------------------
Quote: from Toby on 2:39 pm on Aug. 17, 2001
"Of course it's up to the first ascentionist to make the final decision."
Why is that? Nobody really owns a route.

--------------------------------------------------------------------------------


The first ascentionist does own the route to a degree. This ownership also presents a level of responsibility since at the first ascent he/she is either creating something great or ruining a possibility of something great. This way the first ascent presents the possibility of either eternal acknowledgement or eternal embarrassement.


--------------------------------------------------------------------------------

If some one does a route with one or two bolts on a otherwise trad line, if you do the route with out the bolt, should you be allowed to chop it or does it have to stay the way the FA did it?

--------------------------------------------------------------------------------


You do not alter a route without a permission from the first ascentionist.


--------------------------------------------------------------------------------

I think those kind of decisions need to be made by "the climbing community" - no matter how difficult to define that is.

--------------------------------------------------------------------------------


The climbing community can bang some sense into the first ascentionist.

--------------------------------------------------------------------------------








--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Jarkko on 9:20 am on Aug. 20, 2001

Joo, Nytorpin kertoi aikoinaan, että reitti ei ole kovin hieno ilman sitä käsiotetta, mutta kuitenkin kiivettävissä (oli yritellyt, aikaa tästä on pari vuotta= luultavasti sekä Nytorp että Anton olisivat pystyneet sen nyt kiipeämään). Ei sitä liimattua otetta nyt kuitenkaan enää kannata irroittaa, eiköhän se taas jossain vaiheessa jää jonkun käteen :wink: . Olen käynyt paikan päällä, (en yritellyt kys. reittiä= ei omaa mielipidettä kivettävyydestä), kivi vaikuttaa erittäin heikolta, jos ei liima petä niin sitten kivi liiman alla. Seuraavan kerran jälkeen sen voisi varmaan jättää liimaamatta?





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Henkka Suihkonen on 1:21 pm on Aug. 20, 2001

Veljet,

hyvä että keskustelette asiasta. Ehdotin itse tätä Ramille lähettämässäni mailissa heti Jaakobin painin kiivettyäni.

On tärkeätä erottaa kaksi asiaa toisistaan: Liiman tiputtaminen löysien tai epäilyttävien otteiden taakse (luonnontilan säilyttäminen?) ja kokonaan uusien otteiden tekeminen sialla (Orgon, Charleston, Calanques jne...). Ensimmäinen ei ole chippaamista jälkimmäinen on. En siis sano että liiman laittaminen on oikein, mutta chippaamista se ei ainakaan ole. Huono fiilis siitä kuitenkin tuli. Kaikkia perusteita en jaksa enkä ehdi tähän kirjoittaa, mutta käykää ihmeessä paikan päällä katsomassa reittiä. Otteet napsahtali joka toisen muuvin kohdalla rikki ja en usko että olisin sitä jaksanut kerta toisensa jälkeen hajoavilla otteilla yrittää.

Ok, keskustelu tekee kuitenkin hyvää niin kauan kuin se ei mene itkemiseksi (rakkanet jne.)

T: Henkka







--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Toby on 1:37 pm on Aug. 20, 2001



--------------------------------------------------------------------------------

This way the first ascent presents the possibility of either eternal acknowledgement or eternal embarrassement.

--------------------------------------------------------------------------------



LOL



--------------------------------------------------------------------------------

You do not alter a route without a permission from the first ascentionist.

--------------------------------------------------------------------------------



Might be OK in Finland at the moment, but what about routes where the first ascentionist has been dead 100 years!

And to whoever said that skipping a bolt does not mean you can chop it- I agree on sports routes, but what about on routes with just one or two bolts on 'unprotected' sections? Would they not be 'purer' as slightly bolder trad climbs?





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by jmakinen on 1:47 pm on Aug. 20, 2001



--------------------------------------------------------------------------------
Quote: from Toby on 1:37 pm on Aug. 20, 2001



--------------------------------------------------------------------------------

LOL

--------------------------------------------------------------------------------


Exactly.


--------------------------------------------------------------------------------

"You do not alter a route without a permission from the first ascentionist."
Might be OK in Finland at the moment, but what about routes where the first ascentionist has been dead 100 years!

--------------------------------------------------------------------------------


Well, obviously the descision is left for the climbing community since banging a dead first ascentionist is considered illegal (even in this wonderful country).


--------------------------------------------------------------------------------

what about on routes with just one or two bolts on 'unprotected' sections? Would they not be 'purer' as slightly bolder trad climbs?

--------------------------------------------------------------------------------


Yes, they would and I do understand the 'head'-value of bolder climbs but you can not change the work of others to your own liking.

Rather, shouldn't you try and find a line of your own?


--------------------------------------------------------------------------------





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Dave on 11:01 am on Aug. 24, 2001

Since I'm not operating at the cutting edge of climbing standards I'm not sure how much my opinions count but I have to say that I do rather agree with Toby. If a critical hold falls off a route while its being established then its unfortunate but clear that the line was never really destined to be a route, at least at the grade envisioned. I'm also not convinced that glueing the hold back provides a long term solution to establishing a route on the line, either climb it without the hold or leave it for the next generation.... when the impossible suddenly becomes the possible!


With loose blocks its also difficult, but again I think gluing them doesn't provide a long term solution... a few wet winters with heavy freeze/thaw and it will probably be loose again. I'd have been tempted to remove it if its fairly loose, even with a bit of gentle persuasion from a tool if need be but if it doesnt come easily then perhaps its best left alone.

....and of course with some blocks like the famous 1000kg monster on '2.5 hours' at Toravuori glueing it wasn't really an option. That block now lies at the bottom of Pikku Myy and even has a bolt in it for a belay anchor. Having climbed the route before the block was removed and without any prior knowledge I have no doubt it would have killed some unsuspecting climber by now if it had not been removed (apparently very easily) a few years ago.

cheers
Dave





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by olli on 3:55 pm on Aug. 24, 2001

regarding the original topic which was to reinforce the holds of jaakobin paini i quite understand that henkka glued the holds and that it was right thing to do because the rock is shite in nummi. jari has been working the line before henkka finished it (has we seen this happen before...) and said it was pretty frustrating because the holds kept breaking and sequences were changing all the time. jari also enlightened me that this was not the first time the holds were glued in nummi.. and i'm not talking about alibi or skaka mitt träd.. henkkaaa, any other shallow actions you'd like to bring into the limelight? matters that relates to climbing only, please..

right or wrong, it's again the same question if it's better to have a route that people climb or a project that becomes blanker and blanker the more it's been tried. the same has happened with two hard projects in havukallio and they still need see the first ascent. it's good that there are hard lines left for the future generations but if the holds keep popping they keep popping...

love and flowers, olli





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by jmakinen on 8:27 am on Aug. 28, 2001



--------------------------------------------------------------------------------
Quote: from olli on 3:55 pm on Aug. 24, 2001



--------------------------------------------------------------------------------

jari also enlightened me that this was not the first time the holds were glued in nummi..

--------------------------------------------------------------------------------


I suppose the first ascentionist could lend a quote to the topos for all of the routes/boulders they feel are worth explaining the history of (that is, every single one). Call me a freak but I'd very much like to read how the routes came about. Shouldn't be too hard for Henkka, Martin, whoever to drop Samppa or Rami a line or two describing the pain of creation.

I think a quote from the first ascentionist would teach the give-me-everything-now-people about the work that is required for putting up a route.

Well, I just like good stories and I know at least Henkka has some tales to tell. Tales not entirely true but entertaining nevertheless.


--------------------------------------------------------------------------------

love and flowers, olli

--------------------------------------------------------------------------------


You are one scary person, Olli, you know that..

--------------------------------------------------------------------------------





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by JuSa on 5:21 pm on Aug. 28, 2001

Syvallista on, syvallista.

Minapa annan tassa oman liimanhuuruisen aaneni Forten puolesta, ja liima-absolutismia vastaan.

Fortessa on (kertaalleen) liimattu jalkaote ja yksi merkittava kasiote. Uskoisin molempien otteiden pysyvan paikallaan hamaan tulevaisuuteen. Kannatin kasiotteen liimaamista takaisin seuraavasta syista: 1) ote oli taysin ehja ja helppo saada siististi takaisin; 2)hienosta probleemasta oli otteen lahdettya jaljella vain raato (joskin mahdollinen sellainen).

Mutta kukas sen hienouden nyt sitten maarittelee? Eikos nyt olisi parempi ottaa nollatoleranssilinja ja ruveta absolutistiksi, ettei vain joutuisi myontamaan itselleen ettei naihin juttuihin yksikasitteista ratkaisua olekaan? Vai pitaisiko aina pitaa kansalliset vaalit kiipeily-yhteison kollektiivisen mielipiteen mittaamiseksi? Absolutismin ongelma on se, ettei noita hyvia linjoja Suomessa (eika paljon muuallakaan) riita harakoille. Probleeman hienoudesta paattaminen taas on mahdotonta ilman paikanpaalla kayntia, ja Forten saaman trafiikin perusteella paatimme rajoittaa vaalipiirin Jykylan alueelle.

Tama kivilla pyllistely -- niin kivaa kuin onkin -- on kuitenkin sen verran mielivaltaista hommaa, etta musta on ruvennut tuntumaan, etta linjoista tulee tiettyja probleemia vasta harrastajien niita kiivetessa. Vastaan on tullut monia mahtavia ongelmia, joiden ulkoisen olemuksen muuttuessa sisaltoa yritetaan pitaa samana kiipeily-yhteison voimin. (Esim. Powerband/Staminaband -traversessa Ravens Torissa on *uusi* (jo vuosia vanha) jalkaote, jota ei parane kayttaa, jos haluaa tikata *aidon* Ben&Jerry probleeman.) Mielestani otteiden irti lahtiessa klassikot kannattaa yrittaa sailyttaa ennallaan, silla reittien kiipeilyhistoria on suuri osa reittien luonnetta. Forten kohdalla on mielestani merkittavampaa, etta se on Suomen ensimmainen Font7c(+??? - enemman toistoja pojat!), kuin etta linjan olisi ehka voinut kiiveta joitakin eri otteita kayttaen.

Naissa kiipeilyetiikan keskusteluissa piilee aina sama vaara kuin moraalipohdinnoissa yleensakin: pitkastyminen kuoliaaksi! Tarkeatahan se on, ja viela syvallisempaa, mutta eipa naihin juttuihin kannata odottaa mitaan yksioikoista ratkaisua *oikeasta* ja *vaarasta*.

Jonkinlaista suhteellisuudentajua etiikkakeskustelussa voisi ehka kuitenkin peraankuuluttaa. Oli sanoinkuvaamattoman masentavaa kuulla Nytorpin matkakertomusta Vaasan *paratiisiin*, missa raivostunut isanta oli todellakin valmis laittamaan lopun kaikenlaiselle kivilla pyllistelylle. Oli kuulemma kavelty pitkin poikin peltoja (onko kuva uudessa skimbaajassa todiste?!), ja suoraan pihankin lapi edes tervehtimatta. Pysakoity oli kuulemma yksityistielle siten, ettei puimurilla paassyt ohi. Mitaan lupia ei kuulemani mukaan oltu kysytytty. Lisaksi Tomi mainitsi jotain kivien alla olevista kaljapulloista ja nuuskapurkeista.

Tarkemmin en tasta access -asiasta tieda, mutta pistaa tama vahan miettimaan onko suomen boulderointikansalla ihan pasmat kohdallaan. On vahan kuin pohdittaisiin tassa eutanasian oikeellisuutta, kun osa porukasta ei ole viela edes tajunnut murhan vaaryytta.





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by olli on 10:11 am on Aug. 29, 2001

peltojen yli kävelystä sen verran, että maalta kotoisin olevana olen aina kävellyt puitujen peltojen yli ja aion sen vastakin tehdä. tuskin se multa siitä ylettömästi kärsii. kyseenalaisempaa on viljapellossa kävely mutta toisaalta taannoin hesarissa julkaistun tutkimuksen mukaan suomalaisten maanviljelijöiden tuloista 2/3 tulee tukiaisina eli tunnollisena veronmaksajana myös minä maksan heidän tuloistaan. täten en pidä viljapellossa kävelyä kovin moraalittomana. toisaalta kaikenlaista aggressiiviseen käyttäytymiseen johtavaa toimintaa on syytä välttää, joten en suosittele kenellekään ruukiiden seassa kahlaamista, koska oletettavaa on, ettei keskiverto maanviljelijä ole vielä tiedostanut, mistä hänen ansionsa tulevat.

mitä tulee kaljapulloon sienimetsässä, olen sen itse sinne heittänyt ja halukkaille voin järjestää siitä todistusaineistoa videokuvan muodossa. nuuskapurkit liittyvät nuorten urosten yleiseen tarpeeseen merkitä reviiriään ja on aivan luonnollista. siitä ei kannata masentua.

ystävällisesti, olli





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by olli on 10:21 am on Aug. 29, 2001

ai niin - meinasi unohtua. seuraavan kerran kun näätte sitä maajussia, kysykää, onko hän nähnyt alumiinitikkaita, jotka katosivat talven aikana sienimetsästä. ja muistakaa, että maanviljelijöihin on syytä suhtautua epäilevästi.

neutraalisti, olli





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by tommy on 1:03 pm on Aug. 29, 2001

p****le olli! mä ajattelin, että tosta kaljapullojutusta olisi saanut hyvän niskaotteen susta mutta eikös jätkä vaan tunnusta vappaehtoisesti. toisaalta todistusaineisto on sen verran raskauttava ja yleisesti tiedossa, että voin kuvitella, että unettoman yön tuskien jälkeen totesit, että paras pakotie kulkee poliisiaseman kautta.

ai niin, noi tikkaathan ovat yksikäsitteisesti minun rahoilla ostettu, että jos joku törmää niihin niin palautettakoon ystävällisesti allekirjoittaneelle.

(Edited by tommy at 1:05 pm on Aug. 29, 2001)





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by olli on 1:51 pm on Aug. 29, 2001

jos joku törmää muihin rahoihin kuin tikashankintaan käytettyihin, ne voi myös palauttaa tommylle. tikkaat kannattaa viedä takaisin sienimetsään sinne, mistä ne otettiinkin.

hyvä esimerkki tuo juhan kirjoitus siitä, mitä tapahtuu, kun luottaa huhupuheisiin. mähän heitin sen pullon olan yli mättäälle enkä mihinkään kiven alle. mitä hyötyä siitä siellä olisi?





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by Samppa on 2:05 pm on Aug. 29, 2001

olli! Sen on pakko olla joku muu pullo. Mä olen nähnyt sun heiton nauhalta ja tutkinut heittokulmat. Kuusten välistä mättäälle kävi pullon tie.

Mutta noin niinkuin yleensä jos löytyy jugurttipurkkeja niin ne voi palauttaa Jarnolle. Jos taas harjoja, niin mulle. Rahat pulterin tuki ry:lle!

Suomi on muuten varmaan ainoita maita mistä ei löydy kohtaa ilman pulloja tai lasinsiruja. Missä kivi, siellä pullo. Ehjänä tai rikki.





--------------------------------------------------------------------------------

-- Posted by uddmi1 on 5:27 pm on Aug. 30, 2001

...kai se on ymmarrettavaa kun suomalaiset ovat tissutelleet yhta sun toista jo sukupolvien ajat. Jonnekin ne pullot pitaa havittaa.

Ja eks se kuulu karujen miesten touhuun et pullot heitetaan makeen sen sijaan et ne viedaan roskikseen. Senhan nakee minka nakoinen Hesa on juoppojuhlien jalkeisena paivana, esim taiteiden yon jalkeen

By the way: Onko tama nyt niin etta kipuilun suosion takia, niille kiville eksyy nyt myos ns. uusia spedeja jotka ei oikeesti jaksa valittaa mistaan = nainko on kaynyt Vaasassa? ( En nyt välttämättä tarkoita sua, Olli ... :smile:


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group