AnSsi wrote:
Vaxlaxin alueelle tulee topoon greidaus V asteikolla...
4-7a menee patonkiskaalalla, siitä eteenpäin on V (vaikea) ja jossain välissä se muuttuu V2:ksi (Vi*un vaikeaksi). Säästytään päivitysongelmilta, koska kukaan (tai ainakaan niin moni) ei jaksa mussuttaa alle seiskan greidiestä ja V-tyyli antaa joustoa siinä päässä missä niitä muutoksia voi olla odotettavissa.
Elä hiiessä mene Anssi moista tekemään! On ehdottoman tärkeää greidata kaikki reitit mahdollisimman tarkasti. Minä ainakin olen tavattoman kiinnostunut omasta kehittymisestäni kiipeilijänä (nimenomaan ulkona) ja greidi on se mikä antaa parhaan palautteen. Myös kaipaan tunnustusta kiipeileviltä ystäviltäni ja greidihän se on se mikä nostattaa hurraa huudot sekä saa kädet hakkaamaan rytmikkäästi yhteen.
Topojen päivittäminen on tietysti työlästä puuhaa mutta konsensus greidin tuottama kaunis hedelmä on kaiken sen vaivan arvoista. Kylläpä minua harmittaisi jos joskus saisin kiivettyä 7C:n ja joutuisin merkitsemään rakkaaseen kiipeilypäiväkirjaani seuraavaa:
Rakas päiväkirja, Ponnistettuani tänään keski-ikäisen vartaloni äärimmilleen kuin jännitetyn jousen, kykenin viimein hyväilemään tuon kauan tavoittemani

v***n VAIKEAN

reitin toppikahvaa

.