Näyttää siltä että tässä on kahden kulttuurin yhteentörmäys. Tatun (ja osittain myös Henkan) referenssit ja ajatusmaailma tulee vuoristosta kun tässä puhutaan kuitenkin tavallisesta sporttikalliosta. Tästä seuraa että kalliolla on nyt todellinen kummajainen muiden reittien joukossa.
Oletko Tatu miettinyt että tuli tuotua tämä vuoristoheroiluperiaate väärään ympäristöön ja että siitä on oikeasti haittaa muille kiipeilijöille?
En puhu niistä jotka ovat vasta suunnitelleet reitin liidata. Kruksin voi opetella yliksellä niin hyvin että liidi ei tuota ongelmia. Näin olet tehnyt itse, niin olen tehnyt minä ja käytännössä kaikki muutkin reitin kiivenneet. Ongelma onkin siinä että monille reitti ei ole pelkästään se yhden liidikerran juttu niinkuin se on sinulle ollut. Jos et voi dogata, niin et voi käyttää tätä treenireittinä. Tämä on se keskeinen pointti mun kannalta. Ja tämän vuoksi tilanne tuntuu melkein rikolliselta koska kyseessä on muuvit ja sekvenssit kallion parhaasta päästä.
Ei mulle tuota ongelmia kiivetä reilusti pultin yläpuolelle kruksissa jos maahanputoamisen vaaraa ei ole. Näin on tapahtunut jo useammalla tätä kyseistä reittiä selvästi vaikeammalla reitillä kuluvan kiipeilysesongin aikana. Mutta kaikki nämä mainitut reitit ovat olleet loogisesti pultattuja. Yksikään ei ole ollut ylipultattu, päinvastoin, mutta niistä ei ole myöskään tieten tahtoen jätetty pultteja pois.
ttt wrote:
kiipeily ei valitettavasti ole tasa-arvoinen laji.
Kyllä se valitettavasti siinä suhteessa on että reittejä ei yleisillä kallioilla varustella vain itselle ja omaa yksittäistä ensinousua varten.
sok wrote:
Olisihan se "kovempi" suoritus jos sillä tarkoitat melonin kokoisia palleja. Voihan sen nytkin tehdä, klippaat vain kerran. Mutta ei sitä kukaan tee joten eikö olisi ollut fiksua vaan laittaa se yks ylimääränen pultti?
Vaihdetaan tässä sanan 'ylimääräinen' kohdalle 'puuttuva' niin ollaan asian ytimessä.
- Rami