Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/common.php on line 106
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 160: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 87: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 129: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 130: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 214: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1454: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3529: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3531: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3532: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3533: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
Slouppi • View topic - Varmistuslaite yk-sooloon

Slouppi

Rock climbing and Bouldering in Finland
It is currently Tue Nov 13, 2018 19:46

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Varmistuslaite yk-sooloon
PostPosted: Sun Jun 13, 2010 14:17 

Moi.

Onko kellään kokemusta DMM:n Buddystä?

Olen pohtinut, minkä itsevarmistavan laitteen hankkisin projektien työstämiseen. Petzlillä on tietty useita vaihtoehtoja, mutta niissä kaikissa taitaa olla "hampaistus" jarrukammessa ja se vähän arveluttaa köyden kannalta, vaikka ne kulutustavaraa ovatkin.

Muutakin voi suositella.

Kiitos.

Antti

Profile  

Post subject: Re: Varmistuslaite yk-sooloon
PostPosted: Sun Jun 13, 2010 17:23 

Tsekkaa Mountain Shopista Camp:in Lift...se on ainakin "hampaaton" väline...

-Oskari

Profile  

PostPosted: Sun Jun 13, 2010 20:45 

Valmistajan hyväksymiä laitteita yläköysisoolokiipeilyyn on aika vähän.
Wrenin Soloist taitaa olla vartavasten ala- ja yläköysi sooloiluun suunniteltu härveli. Varmaan menee Jenkeistä tilaamiseksi. http://www.mtntools.com/cat/rclimb/bela ... oloist.htm
Silent partner vois olla kans, mutta pelkkään yläköysittelyyn kallis ja painava.

Hyväksymättömistä Campin Lift näyttää kyl ihan hyvältä peliltä. Dolomiiteilla yksin treenaileva opas esitteli titaaniversioitaan Liftistä ja kehui. Hampaattomista vaihtoehdoista MacLeod käyttää ainakin Petzlin Shunttia (jotkut moittivat vaaralliseksi jos menee käsillä sössimään, mutta niin on moni muukin laite).

Ite en ole raaskinut tilata Soloistia tai Silent Partneria ja olen käyttänyt hampaallisia laitteita,. Ovat toimineet ihan hyvin.
Mini-Traxion on ihan jees, mutta siinä tippuu parikyt senttiä ennen kuin laite ottaa kiinni (ärsyttävää projektoidessa).
Toimiva systeemi on ollut rintaan viritetty nousukahva. Topissa lisää atc:n, ottaa painon siihen, vapauttaa leuan ja laskeutuu alkuun. En kuitenkaan suosittele tätä enkä mitään muutakaan, end of disclaimer.
Hampaalliset nousulaitteet ovat kaikki vaarallisia, jos niihin otetaan lentoja siten että köysi ei ole valmiiksi suht kireällä. Jos köyteen tippuu ja ylhäältä tuleva köysi on luupilla edessä, ei köyteen tarvitse tippua kovin korkealta jotta mantteli vähintään vaurioittuisi.
Sooloyläköysittelyyn saa turvallisuutta, kun on vierellä toinen yläköysi (dynaaminen) jossa on valmiita kasisolmuja joihin klippailla. Varsinaiseen köyteen tehdyt backup-solmut ottavat painon pois köydestä ja häiritsevät köyden syöttöä laitteeseen.

Profile E-mail  

PostPosted: Mon Jun 14, 2010 09:35 

Mini Traxion on todella hyvä laite. Itse olen käyttänyt tuota todella paljon ja taitaapi olla esim Petzl:n vehkeistä niitä ainoita joita suosittelevat tuohon touhuun. Ei ole ikinä tehnyt köydelle mitään (tarkistan köyden yleensä aina kiipeilysessioiden jälkeen, sekä olen kiivennyt sekä dynaamisella että staattisella). Tuon Eetun mainitseman tippumisen saa eliminoitua siten, että kiristää Traxionin olkapään yli varustelenkillä, jolloin se on oletusarvosesti asennossa jossa olisit siinä roikkuessasi. Toimii todella hyvin. Tuosta löytyy paljon infoa esim täältä: http://www.supertopo.com. Tosin sivuhuomautuksena tuohon linkkiin se, että kahta laitetta ei tarvitse välttämättä. Jos haluaa olla erittäin varma, niin silloin voi kiinnittää laitteet kahteen rinnakkaiseen köyteen (en ole itse ikinä tehnyt näin), eikä yhteen kuten suosittelevat tuolla.

Tuota käyttäessä laite pitää aina kuormittaa ennen kiipeilyn aloittamista ettei ajatuksissaan lähde kiipeämään avoimella laitteella. Laite ei myöskään avaudu itsestään kovinkaan helpolla. Ainoat tilanteet joissa voisin kuvitella tuon avautuvan itsestään kiipeilyn aikana, on offwidth halkeamat - itsellä tosin ei ole ikuna näin tehnyt (vaikka olen tahallaan koittanut saada laitetta avautumaan). Poikkaroivia reittejä ei tuolla kannattane kiivetä.

Hampaattomuus ei aina tarkoita että laite olisi parempi. Hampaaton laite voi myös puristaa köyttä kasaan kun sitä kuormittaa paljon. Esim Shuntin tapauksessa (jota Petzl EI muuten suosittele tähän tarkoitukseen), laite ei välttämättä ota kunnolla kiinni negatiivisilla reiteillä. Tästä löytyy tapauksia. Toinen ongelma on tuo laitteeseen tarttuminen tippuessa. MT:n kohdalla näitä ongelmia ei ole.

Jep, mutta en halua myydä MT:ä - valitse itse. :) Tässä on vain minun kokemuksia. Varmasti vastakkaisia mielipiteitäkin on.

Yläköysisooloilu on hauskaa vain jos ei ole kiipeilykaveria tai tarvitsee treenata paljon jotain reittiä. :)

Profile  

PostPosted: Mon Jun 14, 2010 15:00 

Olen käyttänyt Campin Lift monta vuotta, ja se on toiminut tosi hyvin. Itse asiassa käytössä on kaksi, dynaaminen köysi kiinnitetty yläankkuriin kahdella kasisolmulla, ja kaksi köyttä tulee alas (hyvä tuplavarmistus). Lifti on helppo kiinnittää, ei kuluta köyttä, on helppo irrottaa esim laskeutumista varten.

Profile E-mail  

PostPosted: Mon Jun 14, 2010 18:08 

Petzlillä on hampaattomia laitteita myös microsender. Ei löydy itseltä, mutta tuo minitraxion on toiminut ihan hyvin. Tuosta kahden köyden käytöstä jo mainittiinkin täällä. Eli mitä laitetta käyttääkin, on köyden suojaaminen tosi tärkeää, ja kahden köyden käyttökin on usein hyvä idea. Etenkin toistuvat pudotukset köyteen, pienet heilarit yms kuluttavat köyttä joskus todella nopeasti, ja et useinkaan näe vauriokohtaa itse, eikä kukaan muukaan. Ja kun on kaksi köyttä käytössä, on reitin päältä alas laskeutuminen helppoa, ilman mitään turhia säätöjä.

Profile  

PostPosted: Mon Jun 14, 2010 19:51 

Yksi verme, joka ei tässä ole tullut vielä esille on Trangon Cinch (http://www.trango.com/belay_rappel/Cinch). Se on hampaaton ja toiminnaltaan hyvin pitkälti samanlainen kuin Grigri. Sillä voi varmistaa, laskeutua ja lisäksi käyttää itsevarmistukseen. Käytin aikaisemmin Campin Liftiä, Cinch on ollut oman kokemuksen perusteella selvästi parempi. Köysi luistaa sujuvammin läpi ja vehje on huomattavasti jämäkämmän oloinen.

Oli itsevarmistuslaite mikä hyvänsä, kiinnitän sen valjaiden lisäksi ylhäältä. Esim. kaksi 60cm slingiä toimii hyvin ylävaljaana ja ne voi klipata suoraan varmistuslaitteen karabiiniin. Näin laite pysyy paremmin oikeassa asennossa, eikä tule turhaa släkkiä.

Poikkarit ja kovin ulkonevat linjat ovat hankalia itsevarmistaen. Niissä ei toimi oikein mikään muu kuin oikea varmistaja...

Profile E-mail  

PostPosted: Mon Jun 14, 2010 21:06 

Ok, kiitos kaikille tähän saakka. Olin ajatellutkin tuota kahden köyden käyttöä, kun sitä eräässä vanhassa Climbingin jutussa suositeltiin. Samassa yhteydessä mainittiin Minitraxion, joka voisi olla monikäyttöisyyden vuoksikin hyvä valinta. Pitää tutustua vielä Cinchiin...

Antti

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC + 2 hours