Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/common.php on line 106
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 160: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 87: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 129: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 130: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 214: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1454: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 112

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 112

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 112

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 112
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3529: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3531: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3532: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3533: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
Slouppi • View topic - Huonojen reittien tekeminen

Slouppi

Rock climbing and Bouldering in Finland
It is currently Sat Nov 17, 2018 23:34

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Huonojen reittien tekeminen
PostPosted: Mon Aug 30, 2010 15:54 
Offline

Joined: Fri Oct 21, 2005 17:30
Posts: 169
Kun seuraa keskustelua sloupissa ja toimintaa kallioilla, tuntuu siltä, että kallioille nykyään tehdään kauhealla vimmalla turhia reittejä. Kallion jokaiseen paikkaan halutaan reitti, riippumatta siitä, onko siinä mitään järkeä.

Trädireiteissä tämä ei nyt välttämättä ole mikään ongelma, koska surkeat reitit jäävät nopeasti unohduksiin ja kasvavat umpeen. Valitetattavampaa on, että jopa ensinousijat ilmeisesti ovat samaa mieltä, ja jättävät reitin lähestulkoon kokonaan putsaamatta. Kauhalassa oli jopa jätetty yhteen reittiin isoja täysin irtonaisia kiviä halkeamaan. Huonolla tuurilla siinä olisi voinut tipahtaa hengenvaarallisesti kivi varmistajan niskaan. Jos haluaa nimetä reitin ja saada nimensä topoon, kuuluu siihen mielestäni myös reitin putsaamista ja irtokivien poistaamista.

Sporttireiteissä ongelma on vieläkin isompi, koska kallioon jäävät pultit. Monessa tapauksessa uusi sporttireitti menee niin lähellä vanhaa trädireittiä, että trädireitin kiipeilijä voisi klipata pultit. Näin esim. Havukallion släbiseinällä leiripaikan kohdalla. Haukkakallion Kivikausisektorilla oli teipit laitettu Constant Gardener ja Mad Dogs-reittin välille.

Kysymys siis kuuluu, onko todella tarpeen täyttää jokaista kalliota täyteen reittejä? Eikö olisi parempi, että scrämbläysreitit, jossa on parin muuvin kiipeilyosuus, jätetään pulttaamatta ja topottamatta, ja seikkauluhenkiset kiipeilijät voivat sitten kiivetä niitä varsinaisen kiipeilyn ohessa?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Huonojen reittien tekeminen
PostPosted: Mon Aug 30, 2010 19:19 
Offline

Joined: Mon Aug 09, 2004 22:25
Posts: 90
Location: Helsinki
Hyvä, että otit tämän aiheen erilleen tuolta keskustelusta, missä Joonas jo asiaa pohtikin. Asia on varsin tärkeä ja siitä kannattaa ilman muuta hieman syvemmin keskustella. Olen täysin samaa mieltä sinun ja Joonaksen esittämistä huolista. Vaikka kallioita ei meillä ole loputtomasti, ei vertikaali- eikä horisontaalisuunnassa, niin kallioiden kehittämisessä kannattaa pitää tietystä etiketistä kiinni.

Maltilla ja harkiten syntyy huomattavasti tyylikkäämpää ja kestävämpää kehitystä. Mielestäni ideaali kallion kehittäminen on harkittua toimintaa, jota pystyy katsomaan vielä vuosienkin päästä hyvillä mielin. Vierailin tuossa kesällä katsastamassa Tukholman mahtavaa kiipeilytarjontaa, ja täytyy todeta, että kaikki kalliot eivät olleet mitään kaunista katsottavaa. Hieman samaa tunnelmaa on ehkä muutamilla kalliolla alkanut esiintyä. Ei vielä niin pahasti, mutta ennenkuin näin käy, olisi syytä herätä hetkeksi pohtimaan asiaa.

Hommasta ei kannata tehdä niin mystistä, ihan perus maalais- /kaupunkilaisjärkeilyllä pääsee pitkälle. Kun tähän lisätään sopivasti eri kiipeilytyylien tuntemusta, sport-trad-tekno-boulder-soolo-mixta ja hyväksyvää suhtautumista muihin kuin siihen omaan lempilajiin, alkaa päästä ytimeen. Kun joku ahavoituneempi ihon kuluttuja vielä hieman opastaa historiikissä niin avot, homma kirkastuu kenelle vain!

Itse lähestyn asiaa oikeastaan vain kallion ja luonnon kannalta. Mielestäni kallio on se, joka reitin, sen luonteen tai paikan päättää, ei kukaan muu. Siihen on pienen ihmislapsen, joka täällä kuluttaa pultteja vain häviävän pienen ajan, tyytyminen. Me olemme täällä vain rajallisen ajan mutta kallio on ja pysyy. Tekemäsi ja tekemättäjättämisesi näkyy ja viestii sinusta itsestäsi pitkälle tulevaisuuteen. Reittien määrän kertoo kivi, ei pelkkä mielikuvitus. Olen siis ehdottomasti sitä mieltä, että joka neliösenttiä ei tarvitse kiivetä.

Kun teen reitin, joka on turvallisesti, joskus ehkä vähän turvattomimminkin, varmistettavissa luonnollisilla, on se ilman muuta tradi. Tradireitin läheisyyteen niin, että pulttiin klippaamisen houkutus voisi tulla edes mieleen epätoivon kanssa kamppailevalle krimppaajalle, pyrin olla tekemättä urheilulinjaa, jotten pilaisi tradilinjaa. Sellaiset "ainahan pultin voi jättää klippaamatta" -puheet on ihan höpöhöpöä ja aukeavat kaikille, kun vain perehtyy tradikiipeilyyn.

Mikäli aiemmin mainitut ehdot eivät täyty ja linjassa on jotain luonnollisen kiehtovaa estetiikkaa tahi urheilullista kiimaa, saatan tehdä siitä sportin. Mutta pulttaamista ja pulttien paikkoja harkitsen yleensä minimissään muutaman kuukauden ja pyydän ainakin parilta luottokrimppaajalta näkemyksen omani tueksi. Jos vielä tuntuu hyvältä, niin pora laulamaan. Mitä helpomman greidin sportin teen, sitä helpomman pulttauksen ja tiuhemman pultinvälin siihen teen, kuitenkaan liioittelematta. Sillä on mielestäni erittäin jees, että F5a-tason kiipeilijälle on oikeasti tarjolla reittejä, joita voi lähteä urheilu-onsaittaamaan, ilman vakavan loukaantumisen vaaraa, vähän niinkuin suuressa maailmassa. Joskus kallio on niin ovela, että jodun harkitsemaan jopa sekavarmisteisen reitin tekoa. En siitä niin kovasti pidä, mutta senkin on kallio minut pistänyt nielemään joskus hyvänä ratkaisuna.

Tulipa reitistä mitä tahansa, pidän kiinni siitä, että jaksan puhdistaa reitin perinpohjaisesti, kaiken kokoisille ja kaiken tasoille kiipeilijöille. En vain itselleni, 190-senttiselle, otteet ulkoa muistavalle harjanheiluttajalle. Reitin puhtaus on mielestäni eräs suurimpia kiipeilynautintoon suomalaisella kivellä vaikuttavia asioita. Jos tykkää sukeltaa sammaleeseen, niin fine, mutta se ei ole mielestäni hyvää kalliokiipeilyä. Mitä paremmin reitin puhdistaa, sitä kauemmin se säilyy myös hyvänä ja sitä enemmän sitä kiivetään = sitä suurempi joukko pääsee nauttimaan työsi hedelmistä. Irtokiveä kuuluu poistaa ja vaarallisia lohkareita tiputtaa, mutta irtoava kivi kuuluu tietyllä tapaa myös ulkokiipeilyyn. Se täytyy hyväksyä, jos ulkona haluaa kiivetä. Kiipeilijän taitoihin, niin matalalla kuin korkealla, kuuluu kiven jatkuva arviointi suhteessa omaan muuvivisioon.

Mikä sitten on täys paska reitti?

Tuskin sellaista onkaan, koska kiipeily on sen verran kivaa puuhaa. Itseäni ei kuitenkaan ilahduta veijarit, jotka ilmestyvät uudelle kalliolle, kuin "valmiiksi katettuun pöytään", ja tekevät kaikenmaailman "variaatioita" käytännössä kokonaan toisen putsaamasta reitistä, parilla harjan huitaisulla. Ja tätä sitten kutsutaan omaksi reitikseen. Tulee mieleen, että tässä keräillään "nimeä" topokirjaan – minä-mulle-nyt-kaikki-ja-heti. Kallion pitkäjänteiseen kehittämistyöhön ja talkootoimintaan ei osallistuta, ainoa merkkaava asia on vain reittien tekeminen.

Reittien tekeminen, vaikka tärkeää onkin, on helpoin ja kivoin osa kallion kehittämistyötä. Lupien hankkiminen, sopiminen ja sidosryhmien ylläpito, on sitä kovemman luokan access-työtä. Ja se ei lopu reittien tekemiseen, sen tulisi jatkua niin kauan kuin kalliolla joku vielää jaksaa krimpata.

JABin kanssa olen yhdestä asiasta hieman eri mieltä. Siitä, että "srämbläysreitit jääkööt tekemättä" tai sitten en ymmärrä täysin mitä tarkoitat? Mielestäni reitin vaikeusasteella ei ole mitään tekemistä reitin hyvyyden tai huonouden kanssa. Onsight F8a-tasoiselle kiipeiljälle kaikki alle F6a-tasoiset reitit on skrämbläystä tai ainakin useimmille epäkiinnostavia. Kuitenkin valtaosalle kiipeilijöistä tärkein reittiskaala on F4a-6c, - eri mieltäkin saa olla... F6c-tason jälkeen alkaa, etenkin graniitilla, tiukka luonnon valinta. Tätä helpomman pään reittiä on vielä toistaiseksi erittäin vähän maassamme, johtuen kivestä ja historiasta, mikä antaa aivan luontevan selityksen tällekin ilmiölle. Olen tehnyt muutamia hyvin helppoja pultattuja linjoja Reventeelle, lähes skrämbläystä tällaiselle itseni kaltaiselle toppahousullekin, ja palaute on ollut erinomaista. Näitäkin reittejä voi tehdä tyylillä, väkisin tehtyjä helppoja reittejä ei kannata missään nimessä leipoa, ainakaan pulteilla. Ongelma helppojen reittien kanssa on se että aloittelijat ei niitä osaa, eikä voi tehdä. Reitinteko on selkeästi jätettävä kokeneemmalle porukalle, mutta asiasta kiinnostuneita uusia ihmisiä kannattaa ottaa mukaan toimintaan. Kallioilla puuhailu on paras tapa saada ihmiset arvostamaan "omaa kalliota" ja tehtyä työtä asiaan kuuluvalla käyttäytymisellä. Tiedon jakaminen vähentää vahinkoja, myös tällä saralla, esimerkiksi kertomalla uusille kiipeiljöille mitä tarkoittaa "projekti".

Koko homman voi hoitaa lisäksi tyylillä. On upeaa, kun yhdessä kehitetystä kalliosta muodostuu tyylikkäästi, hyvällä maulla luotu kiipeilypaikka jossa ihmiset viihtyy. Tämä vaatii visiota kallion kehittämisestä sekä sen kunnioittamista ja vaalimista. Ehkä kalliopoliisinakin toimimista. Eräs tyyliseikka on myös valittu pulttityyppi, erilaisia variaatioita eri kivissä nähneenä, olen hyvin onnellinen siitä, että Suomessa on valittu valistuneiden ihmisten päätöksellä käyttää 90 %:sti liimapultteja. Kiitos tästä SKILin porahaka-projektin. Graniitti on niin kaunis kivi, että jos siihen pitää pultti laittaa, niin se on ehdottomasti oltava maltilla ja taidolla asennettu sekä maisemoitu liimapultti. On suorastaan surkean näköistä, kun ulkomailla graniitissa ruostuu isoja kiiltäviä lehtiä. Menkää katsomaan esim. Tukholman Solberget tai Sardinian Capo Spinosa, hirveää jälkeä sanoisin (vuoret on asia erikseen).

Kustavin monet kalliot puolestaan ovat hyvä esimerkki tietoisesti valitusta tavasta kehittää kalloita, mikä sopii erinomaisesti kyseiseen kiveen ja alueeseen. Olisi surullista, jos esimerkiksi sinne mentäisiin "vapauden" nimissä tekemään mitä huvittaa, vastoin kehittäjien ajatusta, visiota. Kaikkein hienointa on, että Suomeen on alkanut muodostua erilaisia, oman luonteensa omaavia kallioita. Kaikkien ei tarvitse olla aivan samaa formaattia, niinkuin ei kiipeilyn itsensäkkään.

Toni Fohlin


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Huonojen reittien tekeminen
PostPosted: Mon Aug 30, 2010 22:40 
Offline

Joined: Thu Jan 17, 2002 02:00
Posts: 155
Location: Stadi
Itselläni on kokemusta vain boulder linjojen avaamisesta. Siitä saadun kokemuksen perusteella tiedän, ettei kukaan halua tehdä huonoa reittiä, mutta sammalen ja irtokivien alta paljastuu valitettavan harvoin todella hieno linja. Reittiä putsatessa usein kuvittelee linjan kauniiseen vapaaseen kohtaan, mutta linja viettääkin väkisin naapuri halkeamaa kohti. Boulderien ja träreittien osalta variaatioita voi kallioille kehitellä loputtomiin. Topoon merkittävien reittien osalta täytyy käyttää hieman harkintaa sen suhteen mitkä on uusia reittejä ja mitkä niiden variaatioita. Itseääni ihmetytti alkuun Kustavilainen tapa merkitä kaikki variaatiot topoon omina reitteinä. Hyvien reittikuvausten ja paikallisten opastuksen ansiosta kivaa kiivettävää on löytynyt tuosta saarivaltakunnasta joka kesä.

Pulttireittien suhteen linjan pitäisi olla loppun asti mietitty ennen Hiltiin tarttumista kuten Toni mainitsi. Välillä useammankaan pätevän kaverin arviot eivät seuraavana kesänä tunnu enää hyviltä ja joskus vuosia alkuperäisten linjojen avaamisen jälkeen keskeltä kalliota "paljastuu" uusi hieno reitti. Itse esimerkiksi tykkäsin todella paljon Falkbergetin uusimmasta reitistä Buranasta, vaikka moni pitää sitä yhdistelmänä kahta vanhaa reittiä.

Reittien likaisuuteen on tänä kesänä vaikuttanut ensinoisijoiden laiskuutta enemmän älyttömät rankkasateet. Monella valhalla reitillä on tullut vastaan uskomaton määrä käpyjä ja kaikkea muuta kuraa oikein urakalla. Tällaisissa tilanteissa on oma verenpaine noussut eniten siitä, ettei jälkeeni reitille aikonut ole suostunut ottamaan harjaa matkaan vaan on vaihtanut toiselle linjalle puhtaamman reitin toivossa.


Top
 Profile E-mail  
 
 Post subject: Re: Huonojen reittien tekeminen
PostPosted: Tue Aug 31, 2010 14:49 
Offline

Joined: Wed Jan 02, 2002 02:00
Posts: 216
Location: Vantaa
JAB wrote:
Havukallion släbiseinällä leiripaikan kohdalla. Haukkakallion Kivikausisektorilla oli teipit laitettu Constant Gardener ja Mad Dogs-reittin välille.


Sorry to change language, but agree strongly on this example. Last year Släbi bolted a line right of "Would you love a monsterjam", the bolts of which can be clipped from Monsterjam. It would be sad for it to happen again with Constant Gardener/Mad Dogs. You could climb that wall in between those routes with side runners in those routes if you really wished. There are some great sports climbs at Haukkakallio (which compared to some older Finnish sport climbs are nicely bolted and not too terrifying!), but I think if the bolts on a 'new' sports route can be clipped from a pre existing trad route, the sports route is simply not going to be a very good climb; too much of an "eliminate".


Top
 Profile E-mail  
 
 Post subject: Re: Huonojen reittien tekeminen
PostPosted: Tue Aug 31, 2010 16:32 
Offline

Joined: Mon Feb 21, 2005 17:46
Posts: 129
Havukallion "leiripaikan" släbiseinän tapauksella tarkoitettaneen Keväthuuman ja Sauna välissä olevaa pulttilinjaa?

Muistaakseni olin varmistamassa Keväthuuman ensinousua, ja paikalla kun Sauna ensi kertaa lämmitettiin ja jokusen kerran olen ne kiivennytkin, Keväthuumaa aika paljon enempi kuin Saunaa. Taisin olla paikalla myös kun kyseisten reittien väli harjattiin ja pultattiin, mikä tapahtui n 20 v naapurireittien avaamisen jälkeen, ja muistaakseni taisin henk koht ne reiät mihin pultit liimattiin kallioon kairata. En nyt vanno, mutta uskaltaisin kuitenkin ainakin epäillä että pitää olla Herra Fantastisen fantastinen kyky kurotella jos haluaa Saunalta tai Keväthuumalta klipata Vanhan vihtahousun, mikä siis on reitin nimi, mihin tahansa seitsemästä pultista.

Siihen en tässä nyt ota sen enempää kantaa onko 7 pulttia kyseiselle reitille mahdollisesti liian monta vai ei, sen voin kyllä todeta että jotkut pulteista olisivat voineet olla 10-40 cm eri kohdissa kuin mitä nyt ovat. Reitistä ylipäätään että se on kiipeilyllisesti ihan jees, ja aika erilaista kuin Havun muu kiipeily.

Havukallion pulttaamisesta noin ylipäätään olen sitä mieltä että se oli jo alkujaankin virhe, mutta kun sille tielle silloin joskus jotkut (syyllisten nimet löytyy toposta) lähtivät, niin menköön.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Huonojen reittien tekeminen
PostPosted: Tue Aug 31, 2010 17:16 
Offline

Joined: Tue Apr 11, 2006 16:56
Posts: 50
Taidan olla se, jota syyttää huonosta reitistä Kauhalassa. Ensinoustessa yksi kivi vähän heilui muttei tullut vetämällä ulos, joten aattelin, että olkoon sitten siinä. Ilmeisesti enempi kiipeily oli vähän muuttanut tilannetta löysemmäksi, ja kuulin, että rautakankea tms. käyttämällä sieltä oli kaivettu useampiakin murkuloita. En jotenkin ollut mieltänyt moista sallituksi reitintekovälineeksi, mutta tää nyt tietysti johtuu siitä, etten ole reittejä tuon enempää tehnyt enkä hommaa paljon seurannut. Joskus harrastukseni alkuaikoina kiipesin aika paljon kaikenlaisia kurarännejä, ja kivaa oli. Niitä oli silloin topoissakin, ainakin Vanjärveltä ja Jaanankalliolta muistan joitain, ja ajattelin, että tossa on nyt yksi lisää, ja tästä on sentään tarpeelliset otteet putsattu.

Ehkä tosta noususta kertominen topon pitäjälle oli sitten kuitenkin ajattelematonta. Pyydän anteeksi aiheuttamaani pahaa mieltä ja lupaan mainita jatkossa ainoastaan tosi hienot reitit.


Last edited by Jukka Laajarinne on Tue Aug 31, 2010 19:32, edited 2 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Huonojen reittien tekeminen
PostPosted: Tue Aug 31, 2010 17:27 
Offline

Joined: Fri Oct 21, 2005 17:30
Posts: 169
Toni F wrote:
JABin kanssa olen yhdestä asiasta hieman eri mieltä. Siitä, että "srämbläysreitit jääkööt tekemättä" tai sitten en ymmärrä täysin mitä tarkoitat? Mielestäni reitin vaikeusasteella ei ole mitään tekemistä reitin hyvyyden tai huonouden kanssa. Onsight F8a-tasoiselle kiipeiljälle kaikki alle F6a-tasoiset reitit on skrämbläystä tai ainakin useimmille epäkiinnostavia. Kuitenkin valtaosalle kiipeilijöistä tärkein reittiskaala on F4a-6c, - eri mieltäkin saa olla... F6c-tason jälkeen alkaa, etenkin graniitilla, tiukka luonnon valinta. Tätä helpomman pään reittiä on vielä toistaiseksi erittäin vähän maassamme, johtuen kivestä ja historiasta, mikä antaa aivan luontevan selityksen tällekin ilmiölle. Olen tehnyt muutamia hyvin helppoja pultattuja linjoja Reventeelle, lähes skrämbläystä tällaiselle itseni kaltaiselle toppahousullekin, ja palaute on ollut erinomaista. Näitäkin reittejä voi tehdä tyylillä, väkisin tehtyjä helppoja reittejä ei kannata missään nimessä leipoa, ainakaan pulteilla. Ongelma helppojen reittien kanssa on se että aloittelijat ei niitä osaa, eikä voi tehdä. Reitinteko on selkeästi jätettävä kokeneemmalle porukalle, mutta asiasta kiinnostuneita uusia ihmisiä kannattaa ottaa mukaan toimintaan.


En todellakaan tarkoittanut, ettei helppoja reittejä saisi tehdä. Tarkoitin enemmän se, että jos reitillä siirrytään hyllystä toiselle, ja jossain välissä on parin metrin kiipeilyosuus, olisi ehkä parempi jättää reittiä tekemättä. Jos sen kallion matala väliseinä on ollut ilman reittiä 10 vuotta, se usein tarkoittaa ettei kiipeilyenemmistö ole löytänyt siitä potentiaalia - ei se että se onkin unohdettu aarre täynnä laatulinjoja. Poikkeuksia tietysti on todella paljon, mutta noin yleisesti suosittelisin hiukan malttia, varsinkin jos reitti vaatisi pultteja.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Huonojen reittien tekeminen
PostPosted: Tue Aug 31, 2010 18:45 
Offline

Joined: Wed Apr 24, 2002 02:00
Posts: 96
Toby wrote:
JAB wrote:
Havukallion släbiseinällä leiripaikan kohdalla. Haukkakallion Kivikausisektorilla oli teipit laitettu Constant Gardener ja Mad Dogs-reittin välille.


Sorry to change language, but agree strongly on this example. Last year Släbi bolted a line right of "Would you love a monsterjam", the bolts of which can be clipped from Monsterjam. It would be sad for it to happen again with Constant Gardener/Mad Dogs. You could climb that wall in between those routes with side runners in those routes if you really wished. There are some great sports climbs at Haukkakallio (which compared to some older Finnish sport climbs are nicely bolted and not too terrifying!), but I think if the bolts on a 'new' sports route can be clipped from a pre existing trad route, the sports route is simply not going to be a very good climb; too much of an "eliminate".


Got to agree with Toby and this is just kinda bolting I was referring to in earlier conversation. Also two classic trad lines like "Falcon" (first ascent done 1996 or something) and "Tony Hawk" had some taped action in between the lines (marked for placing bolts) last summer. Now 2010 they were luckily gone though...

Some of the most aesthetic lines are often different aretes. In Haukkakallio there are at least two aretes already where there is two bolt lines 0,5-1,5 meters from each other (and bolt in every vertical meter).

This summer I second time got to climb Rami Haakana´s classic "Dragon". One could argue if Dragon is over bolted but I think it´s still relatively aesthetic and superb line. Now I noticed that there was another line bolted on the left hand side face next to Dragon. I just had to demonstrate to my belayer what was going on by touching two of the bolts of Dragon and two of the new bolts. So just by hanging on one single hold I could touch 4 bolts..... FOUR!!! Come on...In every possible standard this is just too much don´t you think?

About trad... For a lot of people trad seems to be just the difference of using cams and nuts instead of bolts. There is still more than that... Trad used to be more of an ideological thing than just making the clipping harder by using camalots :) ... Reservation of the beauty by leaving less traces of metal, natural adventure instead of artificial one and of course.... some balls. That stuff you now... not about the gear and how to place it. It was not even called "trad" before sport climbing became mainstreem, It was just climbing. In Kustavi they some how do kinda "branding" of trad instead of calling it just natural climbing but they have really nicely kept the feeling and the things mentioned above (who are "they" except the brave muscly one by the way?)

Respectively:

Joonas from Kalymnos the sport climbing paradise:)


Top
 Profile E-mail  
 
 Post subject: Re: Huonojen reittien tekeminen
PostPosted: Wed Sep 01, 2010 09:50 
Offline

Joined: Wed Dec 19, 2001 02:00
Posts: 208
Location: Metsola, Kotka
Good conversation! Personally I think that non-continuous lines with big ledges are more or less pointless. Sections between the ledges have to be long enough or climbing in between has to be VERY good to justify bolting of such a line. For trad climbing the case is different as you can go where-ever you like.

Joonas wrote:
This summer I second time got to climb Rami Haakana´s classic "Dragon". One could argue if Dragon is over bolted but I think it´s still relatively aesthetic and superb line.
Here we're coming again to the subject that was discussed couple of years ago. What comes to Dragon's hardware, the 'overbolting' was intentional and carried out in full strength of mind.

I presume that taller climbers who have climbed or dogged the line agree that the 'overbolting' applies to one single bolt, the fifth one. Climbers shorter than 175 cm will however find this bolt very welcome because of a tricky and balancy dyno they have to make. Failing this could lead to a fall in un-controlled posture. Tall climbers with enough reach can make this move statically and for them this bolt is insignificant. This is also the cause that makes the line easier for tall (7a+ or 7b maybe).

Joonas wrote:
Now I noticed that there was another line bolted on the left hand side face next to Dragon. I just had to demonstrate to my belayer what was going on by touching two of the bolts of Dragon and two of the new bolts. So just by hanging on one single hold I could touch 4 bolts..... FOUR!!! Come on...In every possible standard this is just too much don´t you think?
The left side of the Dragon arete is still a reserved project (not mine). It seems to make a good independent line. Would you climb this kind of a line with bolts on the other side of the arete? I guess not. Especially when there is a chance to swing to the parallel face on the other side of the arete. Climbing Dragon with the bolts on the left side would sound almost equally bad idea.

I think you cannot authentically judge the bolt placements until you climb the line. In this case I presume you'll find the placements ok. The number of bolts seems reasonable and more sparsely placed than in Dragon.

Sincerely,
Rami


Top
 Profile E-mail  
 
 Post subject: Re: Huonojen reittien tekeminen
PostPosted: Wed Sep 01, 2010 21:48 
Offline

Joined: Tue Apr 02, 2002 02:00
Posts: 144
Having made a few routes at Falkberget I have to admit, that the routes starting from the ledge were made a little too quickly without proper thinking. The main problem was that Martins route "Charlatan" topped out to the left but should have gone straight over the larger overhang. Can`t blame Martin for that though, as I put the anchor of "Charlatan" there too much to the left :oops:. "Charlatan direct" is a great line and should have been climbed in the first place, even if it is more difficult than the classic end.

When I discovered the line through the small roof on the right, I just had to climb it as it is really nice climbing and that route became "Jump". I was even more stupid to climb the start of "Jump" and topout "Charlatan" and called that variation "Freestyler" adding no extra bolts though. Luckily a few years ago I discovered that you could continue from the start of "Jump" directly to topout "Charlatan" and that route became "Burana". Otto, nice that you liked this route, I only added 1 bolt to the wall :D . So "Freestyler" was cleared out from all topos and now you have kind of 4 nice independent straight lines starting from the left: "Viimeinen rock...", "Echinaforce", "Burana" and "Charlatan direct". Everything clear ??? :P

Well, what is my point....
If you have a lot of energy and a good drive to make new routes, you do not always think clearly and take every aspect into account. By the other hand though judging routes or judging the bolting of routes should be done only after you have climbed the routes.

In Kauhala you have a LOT of routes in sector 3, which is not a big sector. BUT those routes are still quite nice independent lines and are a nice extra for "notsogreat" climbers. I think the guys there have made a really nice job. I think very important is to respect the history of every cliff and the way Kauhala was bolted, would not suite f.ex Olhava or Havukallio.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Huonojen reittien tekeminen
PostPosted: Thu Sep 02, 2010 08:32 
Offline

Joined: Sun May 11, 2003 02:00
Posts: 335
Location: Hki/Tku
And now we get again this yearly topic going.. (usually at september/october, when temperature cools and we get first rainy days) Sorry!

And no-one should bolt traditional routes to make a first ascend. No bolts to pure crack lines which are bolted at ruotsinpyhtää, or no bolts close to existing crack lines. Its late to think that "this crack should not have been bolted" or "route can be climbed traditionally", because scars are there even if bolts are removed later. I am still disappointed about the bolted trad routes in that area (even after climbing those). And everytime going there I am a little bit afraid seeing new bolts near trad routes. There is still good looking lines, and I hope those will be climbed with good style, traditionally.

And like (Otto) said, please, carry a brush etc. and clean routes every now and then. Otherwise routes become really dirty in few years. Nut tool is good tool for getting leaves etc. out of the cracks. Bouldering places are also dirty even in helsinki area with a lot of traffic. And clean your shoes! I was visiting meilahti boulders after few years, and noticed how footholds are getting polished (some years ago I remember seeing one polished hold, now there is many). Use rug or pad to wipe sand off, otherwise footholds get polished soon, and good routes become bad ones.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Huonojen reittien tekeminen
PostPosted: Thu Sep 02, 2010 13:22 
Offline

Joined: Tue Jul 22, 2003 02:00
Posts: 48
Location: Helsinki
Kiipeilijöiden määrä senkun kasvaa ja ongelmat lisääntyy... Tosiasiassa on hienoa että uusia ihmisiä löytää lajin pariin ja laji kehittyy, mutta jotain tarttis tehdä että joku roti hommassa säilyy!

Pitäisikö alkeiskursseilla opettaa muutakin kun että miten narusta pidetään kiinni? Tämä on se kurssi minkä suurin osa kiipelijöistä käy. Esimerkkejä:
-Ennen kiipeilyä puhdistetaan kengät
-Otteita putsataan
-Mankankäyttö
-Tietoa Access asioista, tai ainakin mistä sitä saa
-Kurssille tulee kivasti lisää pituutta ja pitäjälle €

Otteiden lasittuminen on ainakin itsellä viimeaikoina pistänyt silmään, moni suosittu paikka on jo selvästi kulunut ja niissä on kiivetty vasta reilu 10 vuotta. Tietenkään sitä ei voi kokonaan estää mutta ehkä hidastaa.

Ja tohon pulttaushommaan kommentoisin sen verran että suomessa on sportista tehty aika jännää puuhaa monilla reiteillä. Varsinkin reitin toka pultti on jostain syystä meidän vaikea saada turvalliselle korkeudelle. Mielestäni hyvällä sporttireitillä ei pitäisi olla muuta kuin irrationaalinen putoamisen pelko, eikä oikeaa tonttaamisen vaaraa. Jos pelätä haluaa niin trad rules!

:lol:

-Sampsa Aronen


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Huonojen reittien tekeminen
PostPosted: Wed Sep 08, 2010 14:10 
Offline

Joined: Tue Feb 06, 2007 19:44
Posts: 14
Tein joskus 90-luvun lopussa Kauhalaan "Hopeinen Kuu"-nimisen reitin. Menee siinä isossa fleikissä.
Se ei ole huono reitti, mutta se on huonosti pultattu...silloisella "Pultti palkinnoksi"-ideologialla. :o

Vika pultti pitää klipata kurottamalla tai kiivetä ohi ja klipata turhalla runnarilla. Reitissä on muistaakseni 3 pulttia + ankkuri. 4 + ankkuri ois paree.

Joka kesä on käynyt mielessä pultata se uudelleen, mutta kun ei tule nykyään käytyä kaltseilla kun pari kertaa vuodessa, niin on jäänyt. Ootteko kiivenny - mitä mieltä?

Jos joku jaksaa tehdä homman puolestani niin se olis hieno juttu. Sitä varmasti kiivettäis enemmän. Kyl mä sen teen itekkin, mutta saattaa hieman kestää...

Kauhis on nykyään aika hyvä paikka. Kävin kesällä tsekkaamassa. Hyvää duunia jäbät!

t. Tuomas


Top
 Profile E-mail  
 
 Post subject: Re: Huonojen reittien tekeminen
PostPosted: Wed Sep 08, 2010 15:17 
Offline

Joined: Wed Oct 15, 2003 02:00
Posts: 54
Location: Espoo
Hyvä reitti, neljäs pultti reitille olisi hyvä asia, ei muuta reittiä, mutta lisää kiipeilyä, joten reitti pysyisi paremmin puhtaana. Reittiä kiivetään tällä hetkellä vähän, olisiko syytä uudistaa yläankkuriakin? Asia varmasti hoituu, olitko ajatellut mihin kohtaan se tulisi?


Top
 Profile E-mail  
 
 Post subject: Re: Huonojen reittien tekeminen
PostPosted: Wed Sep 08, 2010 17:56 
Offline

Joined: Tue Feb 06, 2007 19:44
Posts: 14
Ilman muuta myös uusi yläankkuri. Nykyinen on karseen näköinen.
Reitin nimi tulee siitä ylenpalttisesta metallin kimalluksesta.
Jos nykyinen paikka on hyvä, niin eikös siihen liepeille vois laittaa uuden ankkurin?

Ootteko muuten testannut samassa fleikissä vasenta släbiä?
En muista oliko se kiivettävissä vai ei. Hieroin sitä joskus yläköydellä.
Jos siihen saa reitin, niin ehkä jopa yhteinen ankkuri?

Se joka jaksaa duunata, saa mun puolesta laittaa miten parhaaksi näkee.

Klöverillä olis myös se "Tappahajai":n eka pultti. Sen kun siirtäis 1 1/2 m oikeemmalle, niin
alun pääsisi kanttia pitkin. Plussa tulis lisää vaikeutta ja reitti pääsis tästä huonojen reittien sarjasta pois. Itseasiassa siitä tulis ihan jees reitti.

-Tuomas


Top
 Profile E-mail  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group