Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/common.php on line 106
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 160: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 87: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 129: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 130: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 214: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1454: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 112

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 112

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3529: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3531: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3532: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3533: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
Slouppi • View topic - Klipattavan ankkurin käyttö yläankkurina

Slouppi

Rock climbing and Bouldering in Finland
It is currently Fri Nov 16, 2018 03:47

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Klipattavan ankkurin käyttö yläankkurina
PostPosted: Thu Sep 29, 2011 21:36 

Hei, mitäs jos siirretään tää ihan erillisen otsikon alle, häiritsee ikävästi painimista tuolla teknopuolella.

Itse myös opetan että jatkoistakin voi tehdä yläankkurin koska se suojaa fixisulkkaria, mutta en nyt sitä maailman suurinpana syntinä pidä vaikka sitä fixattuakin käyttää. Kuten joku tossa mainitsi niin yksi hyvä tapa on tehdä juuri niin että paino tulee omaan sulkkariin ja fixisulkkari on backup.

Kuluneiden sulkkareiden vaihto saattaa olla hyvinkin hankalaa, riippuu vähän minkä merkkinen ankkuri on kyseessä. samoin nenärenkaiden vaihto on vähän nihkeetä. (jotkut käyttää sitä yläköysipisteenä)

-saku

Profile E-mail  

Post subject: Re: Klipattavan ankkurin käyttö yläankkurina
PostPosted: Thu Sep 29, 2011 22:20 

Mä en ole Saku varma, että tää on kovinkaan kiinnostava aihe, vaikka koskettaakin luultavasti satakertaisesti useampaa kiipeilijää kuin tuo teknokeskustelu. Mulla on ankkureista luultavasti vanhentunutta tietoa, koska liiton kursseilla, silloin kun olen ne käynyt, sanottiin, että nenärengas on validi ankkuri, joka ei edes tartte back-uppia. Ja klipattava on sellaisenaan hyvä, kunhan laittaa back-upin, eikä väliä sillä, tuleeko paino omalle vai kiinteälle sulkkarille. Lisäksi on luultavasti niin, että valtaosa kiipeilijöistä tekee juuri niin, että köysi kulkee ensisijaisesti klippiankkurin kautta, eikä edes mieti köyden vaikutusta ankkuriin. Tietenkin on niin, että riittävä määrä köyttä hioo myös terässulkkarin puhki, mutta olis kyllä oikeastaan mielenkiintoista tietää, kuinka paljon siihen vaaditaan. Jossain Keski-Euroopan sporttimestoissa asialla on tietysti hieman enemmän merkitystä, koska joistain paikoista voi olla hankalaa tai mahdotonta päästä pois, jos multipitchin ankkuri todetaankin epäluotettavaksi juuri silloin, kun siitä pitäisi itse laskeutua. Suomessahan voi todeta asian, kävellä kalliolta alas ja soittaa liittoon (kukaan ei vastaa, pitää lähettää sähköposti) ja kertoa, missä tällainen huono ankkuri on.

T: Ossi

Profile E-mail  

PostPosted: Fri Sep 30, 2011 00:52 

Musta tääkin on oikein hyvä keskustelu, vaikkei herätä samalla tavalla tunteita kuin teknohommelit. Liiton kursseilla opetetaan kaikenlaista muutakin kyseenalaista, sehän on aika pitkälti kiinni siitä kuka siellä on opettamassa. Esimerkiksi tuoreella KO-kurssilla opetettiin että köydestä kun tekee yläankkurin, niin varsinainen kiipeilyköysi pitää mennä neljän ristikkäin olevan ruuvisulkkarin läpi. :)

Tuota kulumisongelmaa löytyy ainakin pohjois-ruotsista, vaikkei kallion kävijämäärät mitään älyttömiä ole. Vähän luulen että liiton ohje on jo muutaman vuoden takaa, ja nyt kun harrastajamäärät ovat moninkertaistuneet, on tähänkin hyvä kiinnittää huomiota.

Multi-pitch reiteillä tuskin on ongelmia tämän kanssa, harvammin sitä pitkällä reitillä varmistettua kakkosta valjaista niin että köysi kulkee fixisulkkarin kautta. Ainakin itse varmistan yleensä isoilla seinillä niin että laitan atc:n suoraan ankkuriin. Se laskeminenhan tässä on se mikä ankkuria kuluttaa.

Mutta mikäli fixattu laskeutumissulkkari on syystä tai toisesta huonossa kunnossa niin mikäänhän ei estä laittamasta siihen omaa sulkkaria viereen.

-saku

Profile E-mail  

PostPosted: Fri Sep 30, 2011 07:17 

Meillä kalliokiipeilyn kurssilla opetettiin, että ei ikinä saa käyttää yläanlkkurina pelkästään laskeutumisankkuria eikä pultteja suoraan.
Aina pitäisi tehdä kahdesta slingistä ja kahdesta ruuvisulkkarista yläankkuri.
Eli slingit menee eri pulteista ja sulkkarit molempien slingien läpi. Köysi luonnollisesti menee molempien sulkkareiden läpi.

Välillä näkee mitä ihmeellisempiä virityksiä.

Profile E-mail  

PostPosted: Fri Sep 30, 2011 11:46 

Niin no... mä en nyt kyllä näe sitä syytä miksi omaa kamaa EI käyttäs yläköysittelyssä "kantavana kamana". Kuinka iso VAIVA se voi olla laittaa se oma biner sinne ja napata sitten pois, kun laskeutuu vipaa kertaa?

Se kuinka monta metriä tarvii köyttä sen sulkkarin kuluttamiksi on mun mielestä jopa toissijainen ajatus. Se kuitenkin kuluu. Meillä oli alumiinisulkkarit sisäseinäankkureissa ja kiipeilijöitä on minimaalinen määrä esim. Helsinkiin verrattuna, mutta 3 vuodessa ne meni vaihtokuntoon. Kulumaa oli muistaakseni tullut 1/3 verran per rinkula.

Oon tullut alas semmosistakin, missä oli JÄLJELLÄ 1/3 paksuudesta ja mitään pakkilenkkejä ei ollu itellä jättää tueksi. Kaikenlainen huumori häviää suht nopeesti ainakin mun päästä siinä vaiheessa. Jonkinasteinen kuluminen on ollu jopa sääntö enemmän kuin poikkeus joillain alueilla ympäri maailmaa.

Profile E-mail  

PostPosted: Fri Sep 30, 2011 13:27 

Liian iso vaiva välillä laittaa omaa kamaa ylös. Etenkin, jos köysikiertymää ei synny ja yläankkurin näkee. Aika usein käytän pelkkää kemikaalisen bullringiä.

Alumiinin kuluma taitaa olla aika reilu ulkovarmistusten teräkseen verrattuna, joten suomen käyttömäärillä saattaa hapettuma korjata kamat useimmilla kallioilla ennen kulumaa.

Profile  

PostPosted: Fri Sep 30, 2011 13:56 

Tämä on muuten yksi mielenkiintoisimpia aiheita pitkään aikaan - juuri tällaisia kysymyksiä ainakin minä usein mietin, että mihin kamaan luottaa ja mihin ei, mitä backupata ja mitä ei.

Olen kuullut sellaisenkin neuvon, että liidattuasi sporttireitin bäk-uppaa yläankkuri omalla kamalla (esim. jatko tai mieluummin kaksi), mutta laskeudu niin, että paino on sillä kiinteällä yläankkurilla. Näin liidaaja laskeutuessaan testaa, että yläankkuri kestää ja kakkosena kiivennyt (tai viimeinen kiipeäjä) voi turvallisesti ottaa backupin pois ja laskeutua pelkästä yläankkurista. Näin etenkin siinä tilanteessa, jos viimeinen kiipeäjä on selvästi kevyempi kuin liidaaja tai joku muu aiemmin laskeutunut.

Mutta kyllähän se kuluminen on merkittävä seikka ja se puoltaisi painon laittamista oman sulkkarin/jatkojen varaan. Arcossa olen laskeutunut ankkurista, jonka läpimitasta ehkä puolet oli kulunut pois, mutta enää en sitä kyllä tekisi.

Osittain asian vierestä, mitenkäs suhtaudutte slingeihin? Niihinhän ei saisi putoilla, mutta roikutteko ikinä yhden slingin varassa a) multipitchien ständeillä b) yläköysitellessä?
Yläköysittelyä olen nähnyt useammankin kerran tehtävän niin, että paino on vain yhdellä slingillä. Itse en mielelläni tekisi niin, vaikka yläköysikiipeilyssä ei juuri tulekaan dynaamisia rasituksia. Multipitcheistä on kokemusta vain vähän, mutta ainakaan täysin roikkuvalla ständillä en kovin mielelläni olisi yhden slingin varassa (joskus olen kyllä hetkellisesti ollut yhden pitchin reitin yläankkurilla kamoja säätäessäni).

Profile E-mail  

PostPosted: Fri Sep 30, 2011 14:15 

Code wrote:
Osittain asian vierestä, mitenkäs suhtaudutte slingeihin? Niihinhän ei saisi putoilla, mutta roikutteko ikinä yhden slingin varassa a) multipitchien ständeillä b) yläköysitellessä?

Kyllä se yksi slingi riittää jos yksi köysikin on ok.

Profile  

PostPosted: Fri Sep 30, 2011 14:26 

Code wrote:
Osittain asian vierestä, mitenkäs suhtaudutte slingeihin? Niihinhän ei saisi putoilla, mutta roikutteko ikinä yhden slingin varassa.

Jos ankkuria tekemässä niin välillä lehmänhännässä (yksi slingi).
Usein kylläkin olen liidannut reitin eka joten "backuppina" on ylin jatko tai klipannut köyden ankkurin teon ajaksi laskeutumisankkuriin.

Profile E-mail  

PostPosted: Fri Sep 30, 2011 17:12 

Kalymnoksen 2010 topossakin on asiasta sivun verran ja kuvien kera. Siellä toki köysitoiminta hitusen "aktiivisempaa" mutta ajan myötä kaikki hajoo. Eli oma jatko tai sulkkari ottamaan se köyden paino ensisijaisesti ja klipattava ankkuri backupiksi. Ottakoon jokainen sen "vaivan" ankkurin tekemisen harjoitteluna.

Profile  

PostPosted: Fri Sep 30, 2011 17:47 

Code wrote:
Arcossa olen laskeutunut ankkurista, jonka läpimitasta ehkä puolet oli kulunut pois, mutta enää en sitä kyllä tekisi.

Laskeuduitko vai laskettiinko sua? Mikäli laskettiin (esim sporttiliidin jälkeen) ja mikäli ankkurin kunto mietityttää niin kannattaa laittaa prusik back-upiksi. tip-lock/ropeman toimii myös hyvin. silloin ankkurin ripatessa ei tule tonttiin vaan ottaa liidipannut edelliseen pulttiin, (ja prusikin/ropemanin varaan). Tosin parempi vaihtoehto on jättää ankkuriin joku vanha sulkkari, muutenhan sama ongelma on seuraavalla edessä.

Code wrote:
roikutteko ikinä yhden slingin varassa a) multipitchien ständeillä b) yläköysitellessä?
Yläköysittelyä olen nähnyt useammankin kerran tehtävän niin, että paino on vain yhdellä slingillä. Itse en mielelläni tekisi niin, vaikka yläköysikiipeilyssä ei juuri tulekaan dynaamisia rasituksia. Multipitcheistä on kokemusta vain vähän, mutta ainakaan täysin roikkuvalla ständillä en kovin mielelläni olisi yhden slingin varassa (joskus olen kyllä hetkellisesti ollut yhden pitchin reitin yläankkurilla kamoja säätäessäni).

a) Omassa kiipeilyssä ja pitkillä reiteillä homma on mennyt enemmän ja enemmän yhden slingin systeemiin. Aikaisemmin käytin usein köyttä back-uppina. Ei välttämättä huono vaihtoehto edelleenkään, varsinkaan jos on mahdollista että kaverisi sattumalta irroittaa sinut ständistä. Kannattaa muuten maalata lehmänhännässä oleva sulkkari jollain kivalla värillä, että erottuu kavereiden sulkkareista. 80 cm lehmänhäntä tuntuu ainakin mulle olevan se hyvä mitta. Ja kannattaa käyttää leveää nailonslingiä eikä mitään ohutta dyneemaa.

b) Tarkoititko että ankkuri on yksi slingi ja siinä yksi sulkkari? Kyllä mä siihen jonkun backupin mielellään laittaisin. Ankkurissa oleva slingi usein hieroo kalliota, eikä sitä oikein pääse tarkkailemaan, toisin kun omaa lehmänhäntäslingiä.

Se taas jos on kaksi slingiä (molemmissa vaikka omat sulkkari) ja ne ei ole tasapainossa ei mun mielestä ole mikään vakava virhe. tosin jos slingeillä ankkurin tekee niin helpostihan ne samalla tasapainottaakin. mutta esimerkiksi jatkoilla tehtynä yläköysiankkuri on lähes aina niin että paino on toisessa sulkkarissa ja toinen on back-up. (ja onhan se slingiä se jatkojenkin slingi...)

Profile E-mail  

PostPosted: Fri Sep 30, 2011 18:39 

Hei,

Tämä on minunkin mielestäni mielenkiintoinen keskustelu, jota jo kiipeilylehdessäkin Liiton
koulutusvaliokunnan(KOVA) toimesta pyydettiin käytäväksi Kiipeilykoulu.fi -saitilla. Suomen
koulutusskenessä on paljon asioita, joista olisi hyvä saada konsensus kaikkien lajin parissa
toimivien kesken. Pisimmällä tässä vissiin on reitinteko jossa jo mennään hifistelyn tasolle ja
aina sen ylikin. Kuten Perskallio topikissa.

Näin aluksi on korjattava Sakun suoraksivetoa SKILin koulutuslinjasta: Mikä on sulkkarien määrä
ankkurissa ja epäselvyys siitä hiljattain olleella kurssilla. Tämä siksi, koska itse vastaan ao. kurssien
järjestämisestä ja vetämisestä.

Quote:
Saku kirjoitti:
Musta tääkin on oikein hyvä keskustelu, vaikkei herätä samalla tavalla tunteita kuin
teknohommelit. Liiton kursseilla opetetaan kaikenlaista muutakin kyseenalaista, sehän on
aika pitkälti kiinni siitä kuka siellä on opettamassa. Esimerkiksi tuoreella KO-kurssilla
opetettiin että köydestä kun tekee yläankkurin, niin varsinainen kiipeilyköysi pitää mennä
neljän ristikkäin olevan ruuvisulkkarin läpi.

Ensiksikin SKIL ei opeta kuten Saku yllä antaa ymmärtää. Sakukin sen tietää, onhan hän kaikki
kurssimme käynyt läpi. Toiseksi edellinen KO-moduuli oli KO-koe missä kokelaat joutuvat
opettamaan yläankkurin tekemisen, heille ei sitä siinä tilanteessa enää opeteta. Kokeessa tehtyjä
virheitä pyritään poistamaan hekilökohtaisella palautteella. Em. kokeessa kuitenkaan kukaan ei tehnyt Sakun
mainitsemaan konfiguraatiota. Mahdollisesti tarkoitat jotakin muuta kurssia tai sitten on jokin väärikäsitys?

Mutta sitten mielenkiintoisempaan osaan eli noihin tekniikoihin ja siihen aluksi pohjustusta,
että tiedetään mistä puhutaan, koska liitto on vedetty vahvasti argumentteihin mukaan.

Koulutamme SKILin puitteissa tekniikoita, jotka ovat mahdollisimman turvallisia, yksinkertaisia ja selkeitä
opettaa ja siten myös kokelaiden edelleen opettaa, kun ne on sisäistänyt. Näistä tekniikoista on aina
ollut eri mielipiteitä, mutta toistaiseksi emme ole nähneet tarpeellisiksi muuttaa nykytekniikoita,
koska ne ovat erittäin yksinkertaisia ja helppoja. Mutta se mitä tulisi SKILn toimesta
enemmän ehä painottaa, on näiden asioiden selkeä ja yhdenmukainen opettaminen. Kuten jo aiemmasta
keskustelusta olemme huomanneet.
Lähtökohta on että se mitä koulutusmateriaaleissa on niin se opetetaan. Nämä materiaalit peruskursseilla
ovat "Seinäkiipeilyn Peruskurssi" ja "Kalliokiipeilykurssi" -monisteet. Nämä tulisi kaikkien kurssilaisten
saada SKILn alaisen seuran kurssin käytyään. Niistä jää kurssilaisille hyvä perusmateriaali koulutuksen
lisäksi. Kouluttajatasolla tekniikat vastaavasti ovat "KTO1" ja "KTO2" -monisteissa. Tässä on valitettavan
usein käynyt niin että peruskursseilla "ammattilaiset" kouluttajat eivät välitä ao. monisteista ja
keksivät omia tekniikoita sekä jättävät kurssilaiset muistinvaraisesti opittuja asioita ihmettelemään.
Lisäksi joskus kurssilaisten annetaan ymmärtää että ollaan SKIL mukaisella kurssilla ja näin asiakkaille
jää käsitys että SKIL opettaa näin.

Nyt voi sitten palata asian juureen eli ankkureihin. Suomessa koulutetaan kahden erillisen varmistuspisteen
käyttöä, joista tehdään kaksi erillistä kiinnitystä köyteen jolla kiivetään.

Esim. Kaksi pulttia (ei porahaanlehteä). Kaksi slingiä leivonpäällä(yksi per pultti). Tasapainotus keskuskulma
huomioiden ja kaksi sulkkaria(molemmat sulkkarit molemmista slingeistä läpi), portit eripuolille poispäin kalliosta
ja ruuvit alaspäin.

Eri tapoja toteuttaa kahden erillisen systeemin ratkaisuja käydään SKILn mukaisilla kursseilla.

Näin ollen pulttiankkurissa, jossa ketju ja rengas tai myös klipattava.
1) Säästä ankkuria, jos mahdollista
2) Aina backup ketjuankkurissa pelkälle renkaalle tai klipattavalle
Superjatko tai sulkkari
Tässäkin voi kamat asemoida siten että ankkuri kuluu mahd. vähän.
3) Huomioi köyden kulku ja terävät reunat

Quote:
Code sanoi:
Olen kuullut sellaisenkin neuvon, että liidattuasi sporttireitin bäk-uppaa yläankkuri
omalla kamalla (esim. jatko tai mieluummin kaksi), mutta laskeudu niin, että paino on
sillä kiinteällä yläankkurilla. Näin liidaaja laskeutuessaan testaa, että yläankkuri
kestää ja kakkosena kiivennyt (tai viimeinen kiipeäjä) voi turvallisesti ottaa backupin
pois ja laskeutua pelkästä yläankkurista. Näin etenkin siinä tilanteessa, jos viimeinen
kiipeäjä on selvästi kevyempi kuin liidaaja tai joku muu aiemmin laskeutunut.

Tuo on ihan järkevää kun laskeutuu erityisesti ulkomailla kaiken karvaisista systeemeistä.
Tärkeintä on siis että paino on varsinaisella ankkurilla eikä sillä backup:lla. Laskeutuminen
ei kuluta ankkuria. Köyden vetäminen pois voi hieman. Muttei merkittävästi.

Quote:
Paul sanoi:
Meillä kalliokiipeilyn kurssilla opetettiin, että ei ikinä saa käyttää yläanlkkurina
pelkästään laskeutumisankkuria eikä pultteja suoraan. Aina pitäisi tehdä kahdesta slingistä
ja kahdesta ruuvisulkkarista yläankkuri. Eli slingit menee eri pulteista ja sulkkarit
molempien slingien läpi. Köysi luonnollisesti menee molempien sulkkareiden läpi.

Kuten edellä totesin, niin ankkuri säästyy jos tehdään noin kun sulle on opetettu. Ehdotonta EI:tä
ei pitäisi kouluttaa. Käytännön järki mukaan.

Quote:
Code sanoi:
Osittain asian vierestä, mitenkäs suhtaudutte slingeihin? Niihinhän ei saisi putoilla, mutta
roikutteko ikinä yhden slingin varassa a) multipitchien ständeillä b) yläköysitellessä?
Yläköysittelyä olen nähnyt useammankin kerran tehtävän niin, että paino on vain yhdellä
slingillä. Itse en mielelläni tekisi niin, vaikka yläköysikiipeilyssä ei juuri tulekaan
dynaamisia rasituksia. Multipitcheistä on kokemusta vain vähän, mutta ainakaan täysin roikkuvalla
ständillä en kovin mielelläni olisi yhden slingin varassa (joskus olen kyllä hetkellisesti
ollut yhden pitchin reitin yläankkurilla kamoja säätäessäni).

Hieman asian vieressä, mutta kuitenkin mielenkiintoinen ja viime aikoina keskustelua herättänyt
asia. Nykyään maailmalla vissiin on vallalla ajatus että parempi kiinnittyä köydellä tai köydestä
tehdyllä hännällä kuin slingillä. Mutta onhan se maalaisjärjelläkin(ilman tutkimuksia) mietittävissä,
että kun roikkuu ständissä/yk-ankkurissa niin siinä vain roikkuu. Silloin ei väliä onko slingillä
vai köydellä kiinni. Mutta kuten tutkimuksia tehneet ovat todenneet, niin suhteellisen pienellä
tippumisella saadaan slingeihin isojakin rasituksia, mutta ne toteutuu vain testitilanteissa ja "oikeassa"
elämässä tapahtumiin liittyy paljon enemmän dynamiikkaa. Joten käytännössä ei väliä kummalla kiinni.
Kahta eri kiinnitystä kannatta käyttää, jos pultti jossa roikkuu näyttää epäilyttävältä.

Näin lyhyesti tällä kertaa.
-Jaska

(edit: yhen lauseen selkeyttä viilattu)

Profile  

PostPosted: Sat Oct 01, 2011 00:36 

Moi Jaska, mainitsemani esimerkki tuli kyllä ihan ohjaajan toimesta, mutta mä laitan sulle mailia, turha tätä tän enempää täällä jauhaa. Pointtina siis vaan se että ainakin mun mielestä on huomattavasti tärkeämään että kuka siellä opettaa kuin se että minkä organisaation tai yrityksen nimissä homma tapahtuu.

-saku

Profile E-mail  

PostPosted: Sat Oct 01, 2011 10:04 

Tämä on oikeasti hyvä aihe. Tähän löytyy jo jotain omia mietteitäkin toisin kuin edellisiin kuumiin perunoihin; Autio-Suihkoseen ja teknoreittien vapauttamisiin. Tulee vaikutelma, että allekirjoittaneen on pakko päästä pätemään!! =D No, asiaan.

Jännä on huomata, että yläankkurista on olemassa erilaisia käsityksiä ja monenlaisia virityksiä. Itselleni olen antanut asiat opettaa hyvinkin pitkälti niinkuin Jaska viestissään kertoi. Ja siitä viestistä mielestäni ehkäpä tärkeimpänä pointtina on se maalaisjärki. Kun tietää perusperiaatteet ja maustaa sen maalaisjärjellä, niin ei kauhean pieleen voi mennä.

Mutta haluaisin nyt ihan varmistukseksi kysyä vielä tästä:
jvlehto wrote:
Laskeutuminen ei kuluta ankkuria. Köyden vetäminen pois voi hieman. Muttei merkittävästi.

Pikkujuttu isossa kuvassa, mutta onko tosiaan niin, että kuormitettu köysi kuluttaa ankkurin metallia vähemmän kuin kuormittamaton köysi? Ymmärsinkö asian oikein? Tarkoitetaanko tässä laskeutumisella sitä, että itse laskeutuu ankkurin kautta vedetyllä kaksinkertaisella köydellä, vai sitä että liidin jälkeen varmistaja laskee kiipeilijän alas ankkurista?

Profile E-mail  

PostPosted: Sat Oct 01, 2011 10:39 

Suoomessa kiipeilyn opettaminen ei ole mitenkään luvanvaraista, eikä kukaan voi pakottaa kouluttajaa opettamaan kuten SKIL:n koulutus valokunta on linjannut. Jos koluttaja esiintyy SKIL:n auktorisoimana kiipeilyn ohjaajana ja pitää kalliokiipeilykurssi ja jakaa siellä SKIL:n koulutusmateriaalia, on asia täysin toisin. Silloin pitää opettaa ne asiat mitä kurssiohjelmaan kuuluu, kuten ne kerrotaan kurssimateriaalissa. Peruskursseilla on syytä tehdä kurssilaisille selväksi, että kurssilla opetetaan yksinkertaisia perusratkaisuja ankkurien tekemiseen, lisäksi on olemassa paljon muita hyviä ratkaisuja, mutta niitä ei ehditä käymään läpi peruskurssin aikana.

Kouluttaessa on tärkeä pitää ne henkilökohtiaset mielipiteet omassa päässä, jos ne on ristiriitaisia opetusmateriaalin kanssa. Kurrsien ulkopuolella kiipeilykavereille voi sitten opettaa erikoisempia ratkaisuja, mitkä voi tehdä pienemmällä kama määrällä nopeammin, mutta ovat silti riittävän turvallisia.

Suomessa käytettävät Fixen teräsankkurit kestää varsin pitkään paikallisia käyttömääriä, vaikka niitä käytettäisiin suoraan yläköyden kantavana pisteenä. Yläköysitellessä parasvaihtoehto on laittaa köysi kulkemaan kokonaan omien kamojen kautta. Ankkuri ei kulu ja köyden saa usein kulkemaan paremmin. Toisaalta pitää miettiä pysyykö tumpelot pidempään hengissä, jos ne opetetaan klippaamaan ylököytensä kulkemaan aina sen ankkurin sulkkarin kautta.

Uusi kurssisysteemi antaa hyvät mahdollisuudet opettaa ensimmäisellä kallio moduulilla yksinkertaisia vaihtoehtoja millä selviää hengissä kalliolla. Seuraavilla moduuleilla voi sitten opettaa parempia vaihtoehtoja, kun yleisö tietää vähän paremmin mistä puhutaan.

Profile E-mail  

Post new topic Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours