Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/common.php on line 106
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 160: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 87: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 129: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 130: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 214: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1454: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 112

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 112

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3529: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3531: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3532: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3533: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
Slouppi • View topic - Aamutuumaus: eroakirkosta.fi

Slouppi

Rock climbing and Bouldering in Finland
It is currently Wed Sep 19, 2018 05:46

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Aamutuumaus: eroakirkosta.fi
PostPosted: Thu Oct 13, 2011 10:01 

Hei kaikille,
En muista mitä olin kirjoittamassa, mutta kun huomasin että jollain teistä oli eroakirkosta.fi linkki pousteissaan aloin tuumailemaan tätä... :roll:
Olen itse eronnut kirkon kirjoista. Kuulisin mielelläni miksi te olette eronneet kirkosta tai miksi haluaisitte erota. Jos haluaisitte mutta ette ole kerjenneet, mikä teitä estää?

Ajattelin itse kauan että kaikkihan kuuluu kirkkoon, joten eikai sieltä jäädä pois vaikka ei olisi käynytkään kirkossa moneen vuoteen.
Sitten aloin tarkkaan tuumailemaan että mitä kirkko on ja mitä uskonto on ja huomasin että minun kirkkoni ja minun uskontoni eivät ole samoja kuin Suomen kirkko ja näiden pappien uskonto.
En kadu että erosin kirkosta, enkä ole huomannut mitään eroakaan. Elän elämää samalla tavalla kuin ennen eroamista. :)

...Ai niin, nyt muistin mitä piti kysyä: Mistä sivuilta löytyisi kivoja sporttisempia talvivaatteita. Kaupassa kaikki on niin kallista nyt kun sesonki alkaa.

Profile E-mail  

Post subject: Re: Aamutuumaus: eroakirkosta.fi
PostPosted: Thu Oct 13, 2011 10:45 

No hei vaan,

Itsekin olen usein hukassa siitä miksi ylipäänsä tätä foorumia selailen mutta siitäpä aloin tuumailemaan...

Mitä mieltä olette karvoituksen ajelun vaikutuksesta kiipeilyyn ja samalla yleiseen universaaliin eksistenssiin. Itse en ole uskaltanut rinta-, kainalo- saati sitten alapääkarvoja vielä ajella, mutta te ketkä tälläistä olette tehneet. Onko sillä ollut vaikutusta kiipeilyynne?
Ja vielä oletteko jälkeenpäin katuneet että ette ole ajelleet niitä jo kauan sitten?

Ai nii, mistä saisi kivoja kiipeilytarvikkeita, saa olla sporttisiakin. Olen huomannut että kaupoissa kaikki tarvikkeet on niin kalliita, oli sesonki tai ei.

Profile  

PostPosted: Thu Oct 13, 2011 10:59 

well.. kysymys on puhtaasti taloudellinen.

kirkollisvero 1-2% riippuen asuinpaikasta.

Eli vuosiansiot esim. 20 000e x 0.02= 400e

400e : 55e (camalotti) = n.7 uutta camua räkkiin.

Tein ton laskelman jo.1998, siks mulla onkin niin iso räkki. :lol:

Profile  

PostPosted: Thu Oct 13, 2011 21:40 

Mä en ole eronnut kirkosta, mutten kuulu siihen. Krisset on jästejä. Etenkin luterilaiskristityt, helluntailaiset, protestantit ehkä, katolilaiset osittain, mut lestadiolaiset on hehkeetä sakkia :lol: . Nii &sit mä vihaan krissejä &sitämyöden koko skandinaavista kristillis-sosiaalidemokratiaa!

Karvoista taas voin suositella partaa, koska se ottaa graniittikarkinsyönnissä osan iskusta vastaan.

Tänään just kävin Budget Sportissa. Oon ostanu tosi kivoi kledjui -50% &jopa -70%. Nytkin löytyi housut @ ~30€ ALE-räkistä. Vaikka se onkin kauppa siellä on paljon edullisempaa kuin esim. läheisissä Sellossa &JUMBOssa.

Kiipeilyvarusteita saa halvalla, jos edes vähän viittii yrittää. Voi esim. käydä hakemassa jatkot Nummenkalliolta, valjaat rautakaupasta, köysi Honkkarista, luontaiset kamat solmii itse tai käyttää vanhoja muttereita &joskus löytää kamoja kallioiltakin lojumasta sellasina kasoina!

Profile  

PostPosted: Fri Oct 14, 2011 09:54 

Itse tilailen edullisesti urheiluvaatteita täältä http://www.mandmdirect.com/
Mitään varsinaisia kiipeilyvaatteita tuolla ei ole, mutta kaikkea muuta urheiluun edullisesti. Mm. kaikki Adidakset (hyväksi koettu) ostan tuolta. Postikulutkin on edulliset.

Mä voisin miettiä karvojen ajelemattomuutta yleiseen universaaliin eksistenssiin. Ehkä vähän kiipeilyynkin. En ole kuitenkaan kokeillut asiaa käytännössä. Mut jos kattoo mun kiipeilygreidejä, niin en ole ihan varma edistääkö karvojen ajelu kauheasti kiipeilysuoritusta, mut tuskin se sitä laskeekaan. Ajelemattomuus saattaa laskea muiden suoritusta, jos se aiheuttaa kanssakiipeilijöissä traumoja tai jollain menee mehut väärään kurkkuun. En tiedä. Voi toisaalta olla, että kukaan ei edes kiinnitä moiseen huomiota. Olen siis naispuoleinen.

En kuulu kirkkoon, erosin muistaakseni 2007, yhtä aikaa mieheni kanssa. En koe kristinuskoa enkä kirkon oppeja omakseni. En halua myöskään dissata muiden uskoa. Joillekin kristinusko voi antaa todellista sisältöä elämään. Jokainen tavallaan, mikä onnelliseksi tekee, niin se on hyvä. Olen kuitenkin lukenut Raamatun kannesta kanteen, sekä vanhan että uuden testamentin, ihan mielenkiinnosta. En halua antaa roposiani, jos koen, että se raha ei mene oikeaan tarkoitukseen. Joulupataan heitän aina reilummin rahaa. Ne menee suomalaisille vähävaraisille perheille, mikä on mielestäni todella tärkeää.

Profile E-mail  

PostPosted: Fri Oct 14, 2011 11:05 

Quote:
Mitä mieltä olette karvoituksen ajelun vaikutuksesta kiipeilyyn

Oma greidini on noussut hiusrajan vetäytymisen tahtiin.
Muusta karvoituksesta en aio mitään sanoa.
Konttorin ikkunasta kun katsoo ulos, niin näkee olevansa väärällä puolella.
Eipä muuta. Jatkakaa.

Profile  

PostPosted: Fri Oct 14, 2011 11:56 

Periaatteessa haluaisin olla sotkematta uskontokuntiin kuulumiseen ja uskontoon liittyviä keskusteluja harrastusfoorumille, mutta kun kerran alettiin...

Keskustelu näyttää kaipaavan valtavirrasta (=kirkosta eroaminen) poikkeaviakin näkemyksiä. Tai ei minulla oikeastaan mitään ihmeellistä näkemystä ole, kunhan lämpimikseni kirjoitan.

Liityin ev.lut. kirkkoon vasta aikuisiällä, eivätkä nuo kirkollisverot kovin isoilta tunnu. Syynä tähän ei ole varsinaisesti se, että palkkani olisi pieni (vaikka on se toki sitäkin - palkkahan on aina liian pieni) tai se, että asun kunnassa, jossa kirkollisveroprosentti on vain 1. Ei, syynä on se, että siinä uskonnollisessa yhteisössä, josta olen lähtöisin ja josta erosin kirkkoon liittyessäni, kannustettiin kymmenysten "uhraamiseen", ja käsittääkseni aika moni toimikin tämän mukaisesti. 10 prosenttiin nähden 1% on varsin vähän... Uskonnonopettajani, joka myös mainittuun yhteisöön kuului, kertoi yläasteen uskonnontunnilla, että sen jälkeen kun hän alkoi maksaa kymmenyksiä, eivät rahat koskaan loppuneet kesken.

Olen taipuvainen ajattelemaan uskonnosta nykyisin jokseenkin kierkegaardilaisittain. Tämän voisi ymmärtää niinkin, että ajattelen näistä asioista melkoisen sekavasti, kenties vielä sekavammin ja ristiriitaisemmin kuin Sören itse, mutta se, mihin oikeastaan viittaan, on, että uskontoa ei pitäisi kenenkään harjoittaa "tavan vuoksi". Eli jos kuulut kirkkoon vain siksi, että "on tapana kuulua", tai että voisit pitää kirkkohäät tai kelpaisit kummiksi, niin suosittelen eroamaan. Pohdin kyllä myös sitä, kuulunko itse vain tavan vuoksi, eli pitääkö minun suositella itselleni kirkosta eroamista.

Tämän aiheen yhtymäkohtia kiipeilyyn on jo esitetty (mm. camalottien ostaminen vs. kirkollisveron maksaminen), mutta laitetaan tähän vielä yksi kuuluisa mietelause, johon törmäsin Lofoottien topon esipuheessa:
Better to be in the mountains thinking about God, than to be in church thinking about the mountains.

Profile E-mail  

PostPosted: Fri Oct 14, 2011 14:01 

Edellisen peilikuvana aikuisiällä erosin kirkosta. Olin uskossa ennen eroani ja olen uskossa yhä. Syy eroon on se, että löysin koti seurakuntani toisaalta joten "muuttaminen" tuntui luontevalta.
Edellisen kaverin uskonnon opettajaa komppaan tuossa kymmenys jutussa. Sen jälkeen, kun oon ollut varojeni suhteen uskollinen Jumalalle, ne eivät ole loppuneet kesken :) Hups! nyt alkaa lipsahtaa saarnan puolelle!
Samaa mieltä oon Coden kanssa myös siinä, jos tavan vuoksi kuulut johonkin niin lopeta ihmeessä. Oot onnellisempi kun et tee omaatuntoasi vastaan...kukaties voit jopa pohtiessasi löytääsen :)

Noihin karvoihin ja talvivaatetukseen lisäisin oman näkökulman. Talvella urheillessa lisäkerrokset kangistaa liikkeitä ikävästi. Tällöin varsin runsaasta jalkakarvoituksesta on hyötyä koska voi jättää yhden kerroksen kokonaan pois. Muista karvoista en tiedä...

Profile  

PostPosted: Fri Oct 14, 2011 14:24 

-

Last edited by Ile82 on Fri Apr 25, 2014 20:47, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Fri Oct 14, 2011 14:37 

-

Last edited by Ile82 on Fri Apr 25, 2014 20:48, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Fri Oct 14, 2011 15:48 

Kun en osaa itse paremmin:
"And how long should we waste our time with the sheer banality of the New Atheists—with, that is, their childishly Manichean view of history, their lack of any tragic sense, their indifference to the cultural contingency of moral “truths,” their wanton incuriosity, their vague babblings about “religion” in the abstract, and their absurd optimism regarding the future they long for?" DB Hart ... taidanpa mielummin lähteä keiville...

Ile82 wrote:
"Kiihko-" saattaa tosin antaa väärän mielikuvan, ehkäpä Dawkinsin määritelmä "militantti ateisti" olisin soveliaampi :wink:

Profile  

PostPosted: Fri Oct 14, 2011 16:35 

Ile82 wrote:
...ihmisten ei tulisi vuonna 2011 lohduttautua muinaisilla satutarinoilla, vaan hyväksyä kuolevaisuutensa osana luonnon kiertokulkua. "Maasta sinä olet tullut ja maaksi sinä olet jälleen tuleman", siinä kaikki mitä nykyihmisen tulisi raamatusta tai muista pyhistä kirjoista sisäistää.

Vuonna 2011 jälkeen skitsofreenikon, jonka mahdollisesti ongelmallinen isäsuhde johti harhakuvitelmiin paikallisen skitzoidin jumaluuden &äitinsä vaginan välisistä tapahtumista..

Eikö ateistin vastaavasti tulisi hyväksyä mahdollisuus, ettei lehmä näe leijonaa?

Aika tyly asenne pyhiä textejä kohtaan, jotka kuitenkin ovat toimineet kirjallisuuden, niin kauno-, filosofisen- kuin tietokirjallisuudenkin pohjana. Onko välimatka oikeastaan suurempi kivimökistä himalajalla jumaliin kuin se on Kalliosta Monacoon..

Profile  

PostPosted: Sat Oct 15, 2011 20:08 

Ile82 wrote:
Minä olen kiihkoateisti, kiihkouskovaisen vastakohta. Mielestäni ihmisten ei tulisi vuonna 2011 lohduttautua muinaisilla satutarinoilla, vaan hyväksyä kuolevaisuutensa osana luonnon kiertokulkua. "Maasta sinä olet tullut ja maaksi sinä olet jälleen tuleman", siinä kaikki mitä nykyihmisen tulisi raamatusta tai muista pyhistä kirjoista sisäistää.

Hyvinpä näyttää raamatun sitaatit kuitenkin kelpaavan, sotii pahasti tuota tarjoamaasi vastaan. Eikö tosiaan löydy muualta yhtä hyvää tai parempaa sitaattia.

Erosin kirkosta kymmenkunta vuotta sitten kun ei homma kiinnosta pätkääkään enkä koe saavani mitään vastinetta kirkollisverolleni. Ei raha siinä ole kuitenkaan takana, se summa menee johonkin muualle ihan varmasti, mutta kun vähän sotiin vastaan.

Äänestäkää nyt entisiä vihreitä, nyt varmaan sateenkaari sopisi paremmin puolueen nimeksi. Vihreyttä nyt pitää puolueen nimen vuoksi yrittää sivulauseissa mainostaa. Toisaalta, mitäpä noilla on väliä. Maitoa saa kaupasta ja sähköä tulee pistorasiasta. Puolet porukasta ei ole lehmää nähnyt vuosiin. On vaan helppoa jeesustella luomulla yms. samat idiootit päästää minkit luontoon vaikkei ne pärjää siellä hengissä ja se osa joka pärjää, tekee melkoista vahinkoa suomen alkuperäiselle luonnolle.

Onhan nämä ihan perseestä tällaiselle foorumilla, mutta pistimpähän kuitenkin.

Profile  

PostPosted: Mon Oct 17, 2011 11:48 

Miksi näistä ei vois keskustella harrastusfoorumilla?

Itse erosin kirkosta varmaan viiden vuoden pohdinnan seurauksena. Jarruna lienee ollut se, että jostain syystä ajattelin katuvani sitä heti sen tehtyäni. Viis vuotta on kuitekin aika pitkä tovi miettiä tuollaista, oikeestaan aika muodollista juttua. No, kirkosta erottuani huomasin ettei koko juttua olis ehkä viittä vuotta tarvinnut pohtia, mutta lieneekö tässäkin matka tärkeämpi kuin päämäärä.

Väkisellä vetää suuta virneeseen tässäkin keskustelussa esiinpaistava ajatus siitä, että ajattelematon ja pinnallinen valtavirta eroaa kirkosta koska se on muotia. Eikö vallitsevan asiantilan muuttaminen omalta osaltaan vaadi juurikin omien ajatusten muodostamista ja asioiden kyseenalaistamista?

Kirkkoonhan kuulutaan oletuksena. Jos ihminen vaikka syntyy vihanneksena, hän luultavasti kuuluu kirkkoon koko ikänsä. Jos ihminen ei jaksa ajatella koko asiaa, hän kuuluu kirkkoon koko ikänsä. Jos ihminen kyseenalaistaa oman maailmankuvansa, ja toimii sen mukaan mitä löytää, kuuluu hän sitten siihen valtavirtaan.

Taidankin olla eka kertaa ylpeä kuulumisestani valtavirtaan.

Profile E-mail  

PostPosted: Mon Oct 17, 2011 14:32 

Sloupin vahvuus foorumina on pitkään nojannut siihen, että keskustelut pyörivät relevanttien kiipeilyaiheiden ympärillä. Näin kaikenlainen oleellinen tieto leviää, voidaan keskustella etiikasta yms. ilman, että tärkeitä aiheita täytyy etsiä kaikenlaisten "musta tuntuu tänään tältä"-keskustelujen seasta. Sellaisille yleiskeskusteluille on kyllä foorumeita internet pullollaan ja varmaan vastauksiakin tulee mihin tahansa aiheeseen loputtomasti.

Yllä sanottu on mielipide, ei faktaa.

T: Ossi

Profile E-mail  

Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours