Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/common.php on line 106
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 160: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 87: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 129: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 130: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 214: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1454: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3529: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3531: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3532: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3533: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
Slouppi • View topic - Born to rock

Slouppi

Rock climbing and Bouldering in Finland
It is currently Wed Nov 14, 2018 23:34

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Born to rock
PostPosted: Fri Mar 30, 2012 12:57 

Kävin alkuviikol mun frendin Riston kanssa ekaa kertaa kiipeemässä. Riston mielestä boulderointi ei kyl oo oikeeta kiipeilyä vaan jotain pyllistelyä tai jotain sen tyylist se sano. No einivei mä tykkäsin. Kiivettiin alkuun vähän jotain lämppäreitä. Risto sano et on tärkeet saada hauikset kunnol lämpee et jaksaa sit kampustella vaikeemmilla reiteillä. Multa kyllä jäi vähän epäselväks mitä se kampustelu sit oikeen oli. Kiivettiin siin jotain 5 reittiä sellanen harmail paloil rakennettu rata. Se oli aika helppo mulle mut Ristol oli alkuun vähän vaikeuksia se selitti et kun sil ei oo viel lukkovoimaa ni ei jaksa vetää yhtä niistä alun vedoista ilman et laittaa kädet ristiin. EN mä tajunnu mitä se tarkotti. Mä olin vaan vetäny leuoilla koko alun kun se oli sellasta jyrkkää et ei niitä jalkoi saanu millää pidettyy niil jalkapaikoilla. Joku mimmi joka kiipes hetken meidän kanssa sitä samaa rataa kiipes siitä ylös ihan TOSI helpon näkösesti ja sen jalat pysy paloilla. Jälkeen päin Risto sano et sitä ei oikeesti laskettu kun sen mimmin jalka hipas maata heti alkuun. Tää oli joku outo sääntö et pitäis tulla alas jos jalka osuu vähän maahan. Enhän mä kaukalossakaan keskeytä pelii jos tuomari ei huomaa virheit, hulluu. Risto ja se mimmi sano et mul oli liian isot kiipeilykengät jalassa. Ei kuulemma pysy paloilla jos sun varpaat ei oo kaksin kerroin siel kengäs. Se kassan tyyppi oli kans yrittäny saada mulle kaks numeroo pienet kiipeilykengät jalkaan. No enhän mä sitä uskonu ja sain sit kuulla Ristolta siitä koko session. Vaikutin kuulemma niin perus ekakertalaiselta. Mun mielestä on vaan hölmöö laittaa 3 numeroo liian pienet kengät jalkaa, sehän sattuu. No enivei oli ihan siitii käydä kiipee. Täytyy kyl mennä uudestaa ku siel oli aika kivan näkösii mimmei ja Risto on muutenki luvannu viedä mut kiipee sellasii köysiseinii seuraaval kerral. Sil on on joku osaamistodistus kurssista ja omat valjaat ja jarrulaitteet.

Profile E-mail  

Post subject: Re: Born to rock
PostPosted: Fri Mar 30, 2012 14:00 

Joo.. heikot käyttää jalkoja kiivetessään.
Kerro ihmeessa sitten kokemuksistasi köysiseiniltki. Rokrok.

Profile E-mail  

PostPosted: Fri Mar 30, 2012 14:53 

Joo boulderoinnissa oikeat vermeet on ihan must. Ei vaan oikeat kengät, mutta myös sortsit ja paita pitää olla oikea. Risto voi varmaan auttaa tässäkin asiassa. Boulderointi on vähän kuin skeittaaminen, yks tekee temppuja ja muut tsiigaa. Sitten seuraavan vuoro ja niin edelleen. Jos Risto vie sut köysittelemään, on ehdottoman tärkeää muistaa että siinä on sitten eri säännöt. Varsinkin trädissa on tärkeää olla oikealla mielialalla liikenteessä. Vaikka vetäisit seiskan boulderit et missään nimessä saa kiipeä vaikeampaa kuin vitosen trädit (trädi on kuulemma niin vaarallinen laji että pitää edetä hiirenaskelin), muuten veteraanit jotka vielä taistelee kutosgreidin kanssa vetää niin iso herne nenään ettet uskalla ilmestyä paikoille uudestaan. Muista mainita, että Risto on sun "mentori" ja jos vielä ostat kaikille bisset voit nopeastikin päästä mukaan piireihin!

Profile  

PostPosted: Fri Mar 30, 2012 15:49 

Olikoha tää Risto sama vanha Jarkko-Juhanin kaveri Risto Reipas, joka tietää aika paljon myös lumivyöryistä. Jos on ni sit ei tarvii ostaa edes bissejä.

Profile  

PostPosted: Fri Mar 30, 2012 15:51 

koriksessaki pitkät jätkät hyppää ja tiputtaa sen pallon koriin ku lyhyet joutuu heittään ylöspäin.
sama se on boulderissaki, kandee keskittyä jalkavoimiin et voi vaan hypätä suoraan sinne toppiin.

o-p

Profile  

PostPosted: Sun Apr 01, 2012 17:20 

Vaik Ristokalkaan ei ollu kauaa aikaa siit kun se oli ekaa kertaa käyny kiipeen ni se oli hommannu jo omat kamat . No mul ei tietty ollu viel omaa valjasta tai kenkii ni kun käytiin köysikiipeilyseinäl Risto sai lainattuu mulle kamat ja viel ilmaseks kun se näytti sitä sen varmistajakorttii. Me oltii ennen hallille menoo treenattu mun kämpillä nopee miten siel hallil pitää sit solmii ja varmistaa. Kuulemma on urpoo mennä suoraan seinälle opettelee. Risto sano et se on opettanu pari sen muutakin kaverii kiipee. Niitten kaa se ei kyl enää haluu kuulemma kiipee kun toinen niist on tiputtanu sen kerran. No ihan hyvä et sen muut kaverit on vähän tyhmii ni se kiipee nyt mun kaa. Meil on hyvä luotto toisii. On kuitenki tunnettu seiskalt asti. Kun mentii siihen seinälle ni siin ei ollu alkuu ketään. Risto näytti viel alkuun miten se solmu meni ja pääsin vähän kuivaharjottelee oikeel kiipeilynarulla. Opinkin tosi nopee. Oon ehkä joskus partiossa käyttäny samaa solmuu ja intis oon harjotellu laskeutumista. Siel kyl käytettiin naruvaljait jotka olis kyl musta paljon aidommat näihin hommii. No alettiin siin kiipee. Mentii eka semmosta suoraa seinää mut se oli aika helppo. Ristol meni ehkä jotain 2 minuuttii mennä se vihree ylös mut sit kun se oli yhlhäällä se millää voinu kuulemma päästää irti. Mun piti kuulemma kiristää köyttä ja pitää kädet alhaal. Siihen oli tullukin pari kundii viere vaihtaa kamoi ja toinen niistä näyttikin mistä kohtaa piti pitää kii. Tosi ystävällistä mut hei kamoon kyl mä osin salee jaksanu pitää Ristoo siellä ylhääl vaik ilman jarruu. Se painaa 15 kiloo vähemmän ku mä. Kuittasinkin Ristolle et onko siit tullu vanha kun rupee spennaa tollee. Mä olin vaa hypänny irti kun olin koskenu kattoo ja kelatkaa, Risto oli noussu ilmaa. Ens kerralla se sit pyyski varottaa ennen ku hyppään, hölmöö sil voinhan mä tippuu millon vaan. Kiivettiin sit sellasii miinuskulma seiniä ja mun varmistaminen alko niiden kundienki mukaankin näyttää aika hyvältä. Ne kuitenkin sano et pitäis olla oma varmistuslupa. Risto sano et mennää ens kerral tekee joku koe josta sen saa. Sit voi kuulemma oikeesti alkaa treenaa missä vaan. Aika nopeesti oltiinki kiivetty kaikki köydet ylös ja tehtii vähän kuntopiirii et sai ees vähän hikee pintaa. Vaik en mä sanois ettei kiipeily olis ollu raskasta. Kyl mun habat ja forkut oli ollu ihan jumissa sen boulderoinnin jälkeen ja niin varmaan huomennakin olis. Käytiin bissel kiipeilyn jälkeen. Kuulemma ihan paras palautusjuoma kiipeilyn jälkeen ja tekee kans hyvää sormille. Kylmä stobe siis!

Profile E-mail  

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC + 2 hours