Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/common.php on line 106
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 160: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 87: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 129: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 130: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 214: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1454: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 112

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 112

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3529: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3531: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3532: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3533: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
Slouppi • View topic - Jäykkäpohjaiset kiipeilykengät

Slouppi

Rock climbing and Bouldering in Finland
It is currently Sun Nov 18, 2018 09:39

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: Jäykkäpohjaiset kiipeilykengät
PostPosted: Sun Jun 09, 2013 17:01 

Terve,

Vanha vamma isovarpaan ekassa nivelessä oireilee taas kiipeilyn aloitettuani.

Olisikohan tosi jäykkäpohjaisista ja ei niin teräväkärkisitä (pointed toe) kengistä apua vaivaan?

Jotain tällaista?
http://www.varuste.net/La+Sportiva+TC+Pro

Kokemuksia ja suosituksia, kiitos.

T: Juha

Profile E-mail  

Post subject: Re: Jäykkäpohjaiset kiipeilykengät
PostPosted: Sun Jun 09, 2013 21:21 

Moi

Tutulla on jonkinsortin nivelrikko varpaassa ja hän käyttää ratkaisuna jalan alle teipattua sopivan muotoista palaa jäykkää muovia ja TC Proita. Oikein kivat kengät noin muutenkin... tai no pitävät yllättävän hyvin vaikkei siellä varpaat olekaan rullalla! (Halkeemaan varpaiden tunkeminen onkin sitten tietty ihan oma asiansa...)

Simo

Profile E-mail  

PostPosted: Mon Jun 10, 2013 16:55 

slaye wrote:
Moi

Tutulla on jonkinsortin nivelrikko varpaassa ja hän käyttää ratkaisuna jalan alle teipattua sopivan muotoista palaa jäykkää muovia ja TC Proita. Oikein kivat kengät noin muutenkin... tai no pitävät yllättävän hyvin vaikkei siellä varpaat olekaan rullalla! (Halkeemaan varpaiden tunkeminen onkin sitten tietty ihan oma asiansa...)

Simo

Oho! Aikamoinen konsti tosiaan.

Miten pienet kaverisi TC priot ovat hänen normaali kenkiin verrattuna?

Kiitti vielä kommentista.

Profile E-mail  

PostPosted: Tue Jun 11, 2013 09:38 

Suosittelen sovittamista ennen kuin tilaat. TC Prot kannattaa ostaa jokseenkin sopivan kokoisina. Eivät veny.
Ja koko riippuu myös vähän siitä, haluuko varpaat vähän suoremmaksi (jonka jäykempi pohja mahdollistaa).

Profile  

PostPosted: Wed Jun 12, 2013 07:12 

Terve,

Slaye vihjasi keskustelusta ja päätin nyt oman korteni tuoda tähän kasaan sillä omaa vaivaan ratkaisua etsiessä vastaukset olihan melko hiljaisessa.

Minulla tosiaan on myös mainittu isovarpaan nivelrikko isossa nivelessä, joka on vielä sangen pahana. Ilman tukia tai kovapohjaisia kenkiä kiipeilystä ei tulisi käytännössä mitään - juuri tuohon isovarpaaseen kohdistuvan rasituksen takia.

Käytän toisessa jalassa isovarpaan alla n. 10cm pitkää, muotoiltua lastaa joka on leikattu jostain ikean lootan kannesta. Sopivan joustavaa, mutta silti jäykkää, varsinkin jos on kerrostanut näitä kaksi päällekkäin. (Ja silti tarpeeksi ohut mennäkseen kenkään mukavasti). Käsikaupoista tai apteekeista en löytänyt sopivaa ratkaisua tähän, eikä lääkärikään osanut asiassa auttaa - joten, tein itse. Ehkä tähän on jokin kaupallinen ratkaisu, mutta mulla kyseisen lastan ainoa "haitta" on sen jokakertainen teippaaminen isovarpaaseen ja jalkapöydän päältä. Tosin tähän kuluu kyllä nykyään pienet palat teippiä ja aikaa.

Kenkinä mulla on tosiaan TC Pro:t. Mun mielestä nää on todella mukavat kengät ja pohjan kovuus tuo jalalle vielä lisätukea. Olen koittanut välillä kiipeillä mm. Evolveillani tuen kanssa, mutta kyllä se heti alkaa varpaassa tuntumaan huonommalta. Tietysti TC:n kanssa menettää vähän tuntumaa niiden jäykkyyden takia, mut se ei oo varsinaisesti estänyt mua kiipeilemästä niillä tiukoillakin reiteillä ihan hyvin. Jää jostain muusta kuin niistä kengistä yleensä kiinni se nousu.

Koosta sen verran, että mulla on ainakin puol numeroa pienemmät kengät TC:stä. Aluksi ne on melko naftit, mutta ajan myötä ja aktiivisella käytöllä venyvät (ei nyt huomattavasti, mutta sen verran että mun kaks paria TC:tä ovat nyt kuin sukka jalassa). Kannattaa vähän testailla siellä myymälässä. Jos on vähänkin semmonen tuntuma jo ostettaessa et ne on liian mukavat niin ne on liian isot - vaikka sulla ei sitä lastaa siellä olisikaan. Mulla kyllä on varpaat suorina kengissä,
jo pelkästään mun mielestä sen TC:n mallin takia niitä on vaikea saada sumppuun "ylöspäin" ja toi nivelrikko ei todellakaan pidä siitä asennosta muutenkaan.

Tälläistä asian tiimoilta. Toivottavasti toi jotain vastauksia.

Profile E-mail  

PostPosted: Thu Jun 20, 2013 21:23 

Kiitos kommenteista!

No niin. Nyt on ostettuna tarjouksesta 41.5 LA TC pro kengät.

15 vuotta wanhojen 39 LA Mythoksien jälkeen nämä tuntuvat ihan reinoilta. Tulikohan ostettua liian isot?

Jahka kelit ja juhannus sumut seestyy, niin johan kokeillaan uusia kenkiä Kirkkonummen boulder kallioilla.

Palataan asiaan

Hyvää Juhannusta

Juha

Profile E-mail  

PostPosted: Sun Jun 23, 2013 21:03 

Terve!

Juhannuksen pyhinä oli pakko lähteä testaamaan uusia kenkiä suosikki boulder paikkaani, Pikkalan Timalabergenin isolla ja pienellä muurilla.

Täytyy sanoa, että uudet kengät toimivat todella mainiosti.
Kiitos jäykän pohjan, nyt voin käyttää pieniä listoja ilman kipua.
Lisäksi alas hyppääminen ei ole enää tuskainen varvas ongelma.
Ei enää 'After-Climbing' kipuja varpaassa. Alaselkä on tosin hiemana erimieltä.

Päivän harjaamisen ja kiipeämisen päätteeksi oli mukava pulahtaa läheisen hiekkakuopan lampeen uimaan ja huuhtoa hiet, sammaleet, jäkälät ja hyttysmyrkyt veks...

Aa-jee!

Profile E-mail  

PostPosted: Mon Jan 06, 2014 04:46 

tetraektra wrote:
Minulla tosiaan on myös mainittu isovarpaan nivelrikko isossa nivelessä, joka on vielä sangen pahana. Ilman tukia tai kovapohjaisia kenkiä kiipeilystä ei tulisi käytännössä mitään - juuri tuohon isovarpaaseen kohdistuvan rasituksen takia.

Käytän toisessa jalassa isovarpaan alla n. 10cm pitkää, muotoiltua lastaa joka on leikattu jostain ikean lootan kannesta. Sopivan joustavaa, mutta silti jäykkää, varsinkin jos on kerrostanut näitä kaksi päällekkäin. (Ja silti tarpeeksi ohut mennäkseen kenkään mukavasti). Käsikaupoista tai apteekeista en löytänyt sopivaa ratkaisua tähän, eikä lääkärikään osanut asiassa auttaa - joten, tein itse. Ehkä tähän on jokin kaupallinen ratkaisu, mutta mulla kyseisen lastan ainoa "haitta" on sen jokakertainen teippaaminen isovarpaaseen ja jalkapöydän päältä. Tosin tähän kuluu kyllä nykyään pienet palat teippiä ja aikaa.

Koosta sen verran, että mulla on ainakin puol numeroa pienemmät kengät TC:stä. Aluksi ne on melko naftit, mutta ajan myötä ja aktiivisella käytöllä venyvät (ei nyt huomattavasti, mutta sen verran että mun kaks paria TC:tä ovat nyt kuin sukka jalassa). Kannattaa vähän testailla siellä myymälässä. Jos on vähänkin semmonen tuntuma jo ostettaessa et ne on liian mukavat niin ne on liian isot - vaikka sulla ei sitä lastaa siellä olisikaan. Mulla kyllä on varpaat suorina kengissä,
jo pelkästään mun mielestä sen TC:n mallin takia niitä on vaikea saada sumppuun "ylöspäin" ja toi nivelrikko ei todellakaan pidä siitä asennosta muutenkaan.

Tälläistä asian tiimoilta. Toivottavasti toi jotain vastauksia.

Moikkeliskoikkelis,

Mulla on myös nivelrikko isovarpaan tyvinivelessä ja tässä aiempaa vuodatusta aiheesta. Mulla olisi pari kiipeilyyn liittyvää kyssäriä kiipeilystä nivelrikkoisen ukkovarpaan kanssa.

Kiipeilykengän mitoituksesta. Ortopedini mainitsi, että kaikkien kenkien, myös kiipeilykenkien pohjan pitää olla mahdollisimman paksut ja tukevat, että antavan nivelrikkoisen nivelen levätä liikkuessa. Ortopedi mainitsi myös, että kenkien pitää olla mahdollisimman tilatavat, jotta nivelrikkoinen tyvinivel ei rasitu varpaiden painaessa hajonneita rustopintoja yhteen. Pitäisikö minun ottaa reilusti isohkot, vaikka yhden koon isommat kiipeilytossut? TC Pro vaikuttavat hyville tossuille. Onko jotain muita malleja, joita kannattaa katsella?

Mun pitää myös rakentaa tuollainen kova muovipohja jalkaterän alle. Miten paksu toi rakentamasi lasta on ja mahtuuko se hyvin kiipeilytossuun? Olisi kiva nähdä minkä malliseksi olet muotoillut tukilastan.

Tässähän on sulle hyvä bisnesidea. Sä voit alkaa myymään noita tukipohjallisia ympäri maailmaa, jos markkinoilta ei vielä saa sarjatuotantona tehtyjä tukipohjallisia. Mä voin olla sun ensimmäinen, tyytyväinen asiakas :-)

Profile E-mail  

PostPosted: Tue Jan 07, 2014 13:45 

Juha_H wrote:
Kiipeilykengän mitoituksesta. Ortopedini mainitsi, että kaikkien kenkien, myös kiipeilykenkien pohjan pitää olla mahdollisimman paksut ja tukevat, että antavan nivelrikkoisen nivelen levätä liikkuessa. Ortopedi mainitsi myös, että kenkien pitää olla mahdollisimman tilatavat, jotta nivelrikkoinen tyvinivel ei rasitu varpaiden painaessa hajonneita rustopintoja yhteen. Pitäisikö minun ottaa reilusti isohkot, vaikka yhden koon isommat kiipeilytossut? TC Pro vaikuttavat hyville tossuille. Onko jotain muita malleja, joita kannattaa katsella?

Moi, sanoisin, että tää menee ehkä enemmän oman kivunkeston mukaan. Tottakai varvas rasittuu enemmän pienemmässä kengässä ja mitään ihan jäätävää nakinkuorta en jalkoihini pistä. Käytössä olevat TC Prot olen kuitenkin ostanut melko nafteina (lue, niin että kinnaa ostettaessa) koska ne tuppaavat siitä kuitenkin venymään. Eli jos haluat kiivetä kunnolla, osta naftit kengät. Muita malleja en itse ole katsellut, tosin harkitsen kyllä siirtymistä tietyssä tiukoissa reiteissä käyttämään jotain vähän enemmän tuntumaa tarjoavaa.

Juha_H wrote:
Mun pitää myös rakentaa tuollainen kova muovipohja jalkaterän alle. Miten paksu toi rakentamasi lasta on ja mahtuuko se hyvin kiipeilytossuun? Olisi kiva nähdä minkä malliseksi olet muotoillut tukilastan.

Pistin liitteeksi kuvan siitä miten ite oon muotoillut tuon lastan. Mä teippaan isovarpaan kiinni seuraavaan varpaaseen ja siitä alta lastaan, ja jalkapöydän alta menee toinen teippi joka pitää lastan paikallaan. Lasta on tarpeeksi ohut (n. 1.5mm) mahtuakseen kiipeilytossuun ihan hyvin. Tietty uusissa tossuissa pitää ajella vähän sisään. hätätilanteessa oon tehnyt näitä mm. kerrostamalla pari kerrosta limppapulloa ja leikkaamalla ne oikeaan muotoon jos lasta on jäänyt johonkin kotiin tms.

Juha_H wrote:
Tässähän on sulle hyvä bisnesidea. Sä voit alkaa myymään noita tukipohjallisia ympäri maailmaa, jos markkinoilta ei vielä saa sarjatuotantona tehtyjä tukipohjallisia. Mä voin olla sun ensimmäinen, tyytyväinen asiakas :-)

Kyllä mä tossa viikon just putkee espanjassa kiipeiltyäni mietin, miten tota vois parantaa... jalan lämpömuotoiltu versio joka on tarpeeks elastinen olis aika kova sana... ;). Edit: koska ameriikassa kaikki on parempaa, niin myös nää pohjalliset; http://www.myfootshop.com/turf-toe-plat ... ite-molded

Attachments:
lasta.png
lasta.png [ 29.19 KiB | Viewed 6348 times ]
 Profile E-mail  

PostPosted: Wed Oct 15, 2014 18:34 

Terve,

Jatkampa tähän vanhaan ketjuun.

Climbing Magazine numerossa 329 oli taasen kenkä testi.

Butoran Mantra kenkää kehuttiin todella jäykäksi ja mukavaksi.
http://www.butora.com/shoes/mantra

#----------------------------------------

Kengästä ja sen koosta

Tämä kesä on kiipeilty pääosin 42.5 kokoa olevilla LS TC Pro kengillä ohuiden sukkien kera. Normaali kenkä on 43.

Kertaakaan ei ole tullut oloa, että kenkä kiertyisi jalassa ja lipsuisi otteelta. Jos yrittämäni reitti ei mennyt ylös, niin vika on AINA ollut miehessä, ei vehkeissä.

Yhdet ja samat kengät ovat pelittäneet sisällä ja ulkona. Kitkalta negaan, sportista trädiin ja boulderista Norjan mp-reitteihin.

Taitaa olla minun parhaat kengät ikinä.

Profile E-mail  

PostPosted: Thu Oct 16, 2014 18:34 

Juha_I wrote:
Terve,
Yhdet ja samat kengät ovat pelittäneet sisällä ja ulkona. Kitkalta negaan, sportista trädiin ja boulderista Norjan mp-reitteihin.
Taitaa olla minun parhaat kengät ikinä.

Samat on fiilikset itellä. Kaikkea on kiivetty ja vika on enemmän miehessä kuin kengissä jos ei nouse.

Mulla on kaks paria, kummatkin on pohjattu karttusella n. kahdeksaan kertaan. Ehkä nyt taas ostan yhet uudet tilalle kun alkaa tulee mittari kengissä täyteen rehellisesti sanottuna noiden pohjausten kanssa.

Profile E-mail  

Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC + 2 hours