Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/common.php on line 106
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 160: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 87: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 129: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 130: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 214: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1454: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3529: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3531: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3532: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3533: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
Slouppi • View topic - Teknisen kiipeilyn aloittaminen

Slouppi

Rock climbing and Bouldering in Finland
It is currently Sat Sep 22, 2018 09:43

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Teknisen kiipeilyn aloittaminen
PostPosted: Tue Oct 15, 2013 19:28 

Hei!

Haluaisin aloittaa teknisen kiipeilyn ja ajattelin kysyä teiltä kokeneemmilta vinkkejä, neuvoja ja ohjeita siihen liittyen.

Teknohan on kaikista helpoin aloittaa yläköydellä ja yläköysittelyyn varusteet löytyy jo valmiina. Mitä muuta minä tarvitsen? Kahdet tikkaat ainakin, jonkinlainen setti kiiloja, hexoja, camuja? Pecker ja camhook?

Kaikki vinkit, ohjeet ja muu mahdollinen apu on enemmän kuin tervetullutta!

Ai niin! Teknoa käsitteleviä kirjoja saa myydä minulle, ostan ne enemmän kuin mielelläni teiltä pois :lol:

ps. Löytyykö ketään teknoajaa väliltä Lappeenranta-Savonlinna-Rantasalmi-Mikkeli?

http://puolihullusavolainen.blogspot.fi/

Profile E-mail  

Post subject: Re: Teknisen kiipeilyn aloittaminen
PostPosted: Tue Oct 15, 2013 20:16 

Pari daisyä tai sitten 180cm slingia joihin muutama solmu. Eivät tikkaat huku.
Fifistä voi olla iloa. Jotkut pikamiehet sitä mieltä että se vain hidastaa menoa.
Pieniä kiiloja joihin ei normaalisti uskalla edes räpsähtää...

Joskus sadepäivän varalle (kotimaan pikkukallioiden sadepäivien) tuli luettua:
http://www.supertopo.com/a/How-To-Big-W ... a139n.html

Profile E-mail  

PostPosted: Thu Oct 17, 2013 08:01 

Moi

Eiköhän noilla pääse alkuun. Itse teknosin ekat reitit yläköydessä nipulla kiiloja ja parista slingistä tehdyllä tikkaalla. :)

Laitoin tarkemmin viestiä.

Simo

Profile E-mail  

PostPosted: Thu Oct 17, 2013 18:47 

Lisävinkkinä aloitteluun, vaikka aloittelija teknoileskentelussa olen itsekin:

Kun yläköysivarmistuksen kylkeen alkaa liidi kiinnostaa, suosittelen c-teknoa sporttireitillä tai sellaisen vieressä. Näin saa aina välillä mieltä rauhoittavan varmistuksen pulttiin, vaikkei pultteja etenemiseen käyttäisikään.

Profile E-mail  

PostPosted: Fri Oct 25, 2013 23:12 

itse suosittelisin liidin kiinnostaessa helppoa(nallekarhu) trädireittiä. saa niitä "mieltä rauhoittavia" varmistuksia kokoajan eikä tule huukkailtua sporttireittien listoja paskaks :)

Profile  

PostPosted: Fri Oct 25, 2013 23:52 

Ihan hyvä tietopaketti: http://www.haukkari.net/p/tekno.html

Profile E-mail  

PostPosted: Sat Oct 26, 2013 17:46 

Hyvä että jalon lajin pariin on tulossa lisää harrastajia.

Tarvitset mun mielestä:
2 tikasta (esmes BD 5 porrasta, opit nopeammaksi jos ostat heti alkuun lyhemmät, koska on pakko astua ylöspäin)
1-2 daisya (osta pitkä/t jos olet pitkä, mulla on 140 cm ja mun mitta 182 cm, daisy ei saa koskaan rajoittaa muuvia, alkuun käytin 2 daisya, nykyään useimmiten yhtä, daisy sulkkarilla valjaisiin)
teknosoolossa oon käyttänyt varmistuslaitteena siansorkkaa, grigriä ja silent partneria. Mikäli yläköysittelee, grigri on paras.

räkkiä muutama camu ja kiila, hakattavia hankkisin vasta vähän myöhemmin, heksat unohtaisin, pienistä camuista alienit on parhaita (tosin joku vannoo C3 puolesta) ja pikkukiiloista bd:n mikrokiilat #3-#6 on ehdottomia

kun hakkailu on ajankohtaista, pari peckeriä #1-#2-#3 aloittaen pienimmistä, lyhyt knifeblade, lyhyt V-haka ja cliffhanger-hookki. Camhuukeilla ei kauheasti mun mielestä suomessa/norjassa tee.

Täytyy muistaa että vasarointi kuluttaa kaltsia varsin paljon ja sitä tulee mun mielestä harrastaa harjoitusmielessä (yläköydessä) vain kakkakaltseilla. Myöskään huukkailua ei tule vapaareitellä harrastaa, kun meidän rapakivi ei sitä kestä...

tuu meidän teknokurssille keväällä; )

t. Johannes / AP

Profile  

PostPosted: Mon Jan 13, 2014 17:52 

Noniin nyt on tälläkin sektorilta edistytty.

Kahdet Campin tikkaat saatu isän ohjelmapalvelu-yrityksen jäämistöstä, kaksi daisya viritetty itse 5mm prusik-narusta ja DMM Wallnut 1-11 kiilasetti hommattu. Seuraavaksi hankintalistalta löytyy seuraavaa:

- DMM Alloy offsets 7-11
- Camalot C4 0,75; 1 ja 2

Olisiko ovela veto hommata jonkinlainen koukku? Rock Climbing foorumilla sanottiin että BD:n Grappling hook tai Talon hook olisi hyviä hankintoja.

Teknon etenemistä ja daisyjen kanssa leikkimistä olen harjoitellut sisäseinällä pultteja pitkin. Jännää ja kivaa se touhu on jos ei muuta :D Tällä viikolla olisi tarkoitus lähteä kokeilemaan touhuamista oikealla kalliolla kiilojen ja yläköyden kanssa. Varmistus hoituu Grigrillä ja back-up solmuja muutaman metrin välein.

http://puolihullusavolainen.blogspot.fi/

Profile E-mail  

Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC + 2 hours