Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/common.php on line 106
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 160: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 87: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 129: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 130: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 214: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1454: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3529: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3531: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3532: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3533: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
Slouppi • View topic - Putoamisen pelko

Slouppi

Rock climbing and Bouldering in Finland
It is currently Sat Nov 17, 2018 23:50

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Putoamisen pelko
PostPosted: Fri Sep 30, 2011 23:49 

Askel eteenpäin voi olla askel alespäin. Pari viikkoa sitten loikkasin taidoissani ohi pelon, yli näkymättönän jyrkänteen joka on jokaisen kiipeilijän edessä. Minulla pelko oli luottamus varmistajaan - jos putoan niin kuinka alas.

Varmistajana oli tuttu kaveri - luotettava, tarpeeksi painava pitämään minun 90 kg ylhäällä - voimat loppuivat, kädet irtosivat ja putosin, hieno fiilis, tahdoin tehdä sen uudelleen.

Salmisaari, viikko tämän jälkeen. 50 kg varmistaa 80 kg tyyppiä, toinen jatko, putous ja nilkka paskana.

Salmisaari, viikko tämän jälkeen, sama sapluuna, liidaaja melkein ankkurissa, putous ja matkaa maahan 3 metriä, varmistaja ensimmäisessä jatkossa kiinni.

Salmisaari, viime viikolla, MINÄ, vieras varmistaja, ankkurin tuntumassa, putoaminen, varmistajan kädet irtoavat, varmistaja naama kiinni ensimmäisessä jatkossa, minä lähellä maata.

Mitä tästä opimme. Gri-gri on v***n hyvä keksintö ja kaikkea ei voi oppia kurssilla.

t. Jukka

Profile E-mail  

Post subject: Re: Putoamisen pelko
PostPosted: Sat Oct 01, 2011 05:57 

Mitä tästä opimme:

-ei pidä pudota tokalta ankkurilta, jos käyttää ankkuroimattomia tai lisäpainottomia keijuja varmistajina. (Tää pitäis tajuta ilman kurssiakin.)

Usein keijuvarmistajia (nykyinen kaveri ~55 kg tjsp. edellinen alle 50 kg.) käyttävänä liki 80 kg painavana suosin enimmäkseen yläköyttä tai olen valmistautunut laskeutumaan itse, kunnes klippaan ~5 m korkeudelle. Alhaalla klipatessa voi ottaa raa'asti jatkosta kiinni, niin ei tuu ikäviä mokia.

Profile  

PostPosted: Sat Oct 01, 2011 11:20 

Kaikkea ei opi kurssilla eli käytännön kokemus auttaa varmasti mutta...
Kurssilla myös käydään (toivottavasti) läpi seuraavia asioita jotka eivät tunnu monelle kokeneellekaan olevan selvyyksiä.

1. Tiputtaessa ns. löysät suussa eli kurottamalla klipattaessa tokaa tai kolmatta jatkoa ollaan tontissa ilman että köysi edes ottaa kiinni. Tämä on väistämätöntä vaikka varmistaja antaisi vain klippiin tarvittavan määrän löysää köyttä.

2. Edellä mainittua voi koittaa ehkäistä klippaamalla vyötärön tasolta mutta jos varmistaja ei onnistu pitämään tässä kohtaa minimilöysää niin tiputaan vaan korkeammalta tonttiin eli hyöty nolla.

3. Tiputtaessa taas kurottamalla neljättä klippiä tullaan n. metrin päähän maasta eli käytännössä hidastettu kosketus maahan tai perus laiskan varmistajan kanssa vapaapudotus lattiaan.

4. Varmistaja voi mahdollisesti yrittää vetää löysät sisään ekoista klipeistä pudottaessa mutta nopea pitää silloin olla.

5. Nämä lainalaisuudet mielessä pitäen on löysän määrä nimenomaan ekoilla klipeillä pidettävä minimissä. Varmistajan ei näiden tietojen valossa ilmeisestikään kannata seisoa suoraan alla...ei edes viidennellä klipillä. Painoero on todellakin hyvä huomioida sillä ylös nouseva varmistaja ei helpota tilannetta.

Nämä pätevät siis sisätilanteessa jossa ensimmäinen jatko on kolmessa metrissä ja seuraavat jatkot metrin välein. Ulkona pultit ovat luonnollisesti harvemmassa eli tarkkana.

Joonas

Profile E-mail  

PostPosted: Sat Oct 01, 2011 15:37 

Miksi ensimmäinen jatko on sisällä niin alhaalla, ettei siitä ole hyötyä kuin harvoin? Kannattaisiko se jättää suosiolla klippaamatta?

Ilkka T.

Profile  

PostPosted: Sat Oct 01, 2011 17:12 

30 kg on aika kova painoero, itse käyttäisin painosäkkiä.

Mitä tulee tuohon melkein topista lähes tonttiin tulemiseen, olen huomannut että osa porukasta pitää atc:lla (tai vastaavalla) löysää noin metrin _jarrukädessä_. Todistin muutama viikko sitten kiipeilijän tippumisen tonttiin noin 9 metristä (patja alla, ja selvisi säikähdyksellä). Mitään muuta vikaa ei löytynyt, kuin se, että jarrukäsi ei ilmeisesti ollut tarpeeksi tiukasti kiinni ja siellä löysää. Olen aiheesta keskustellut ja kiinnittänyt tähän enemmän huomiota ja osa varmistajista tosiaan pitää tuon "klippilöysän" nimenomaan jarrukädessä ja silloin tippumistilanteessa köysi lähtee melko helposti juoksemaan läpi laitteesta. Itse pidän aina atc:n ns. lukossa, eli vedän hieman molemmilla käsillä poispäin laitteesta. Ei ole ollut ongelmia napata yli 20 kg painavampaa lennoista. Suosittelisin myös hieman aktiivisuutta varmistajalle, löysän antamisessa voi pelata myös omalla liikkumisella eteen ja taakse ja tosiaan ekat kolme klippiä vedän ainakin itse varmistajana klippien jälkeen turhat löysät pois.

Sonja

Profile E-mail  

PostPosted: Sat Oct 01, 2011 17:44 

Myös yleinen linja on niin sanottu alakädellä liuttaminen eli kun annetaan käyttä pysyy yläkäsi atc:n yläpuolella ja alakäsi vain liukuu alaspäin.
Jos tässä liuttamisvaiheessa kiipeilijä putoaa niin on helppoa tulla tonttiin.

Profile E-mail  

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC + 2 hours