Slouppi

Rock climbing and Bouldering in Finland
It is currently Tue Sep 02, 2014 13:30

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: Typeriä mokia
PostPosted: Sat Jan 12, 2013 15:59 

Löysin hyvän threadin rockclimbing.com:sta.

http://www.rockclimbing.com/cgi-bin/forum/gforum.cgi?post=2441864;sb=post_latest_reply;so=ASC;forum_view=forum_view_collapsed;

Minusta tuli kertaheitolla vieläkin neuroottisempi tuplatarkastaja.

Tässä muutama oma moka:

1. Kun aloitin kiipeilyn ja kokeneempi kaveri meni vauhdilla yläköydellä, niin jossain vaiheessa kohelsin sen verran että huomasin että minulla ei ole yhtään kättä köydessä kiinni.
2. Silloin kun Tapanilassa ei ollut vielä itsestäänvarmistavissa kolmiota alussa, niin kiipesin yli puolen välin kun huomasin että en ole missään kiinni.
3. Spottasin liidaajaa molemmat kädet irti aina kolmannelle pultille asti (sisällä) - ajatukset harhaili ihan jossain muualla.

Kiipeilijöiden määrä Suomessa on varmaan moninkertaistunut Salmisaaren avaamisen jälkeen ja yhä useimmin näkee pareja, jotka eivät tarkasta lainkaan toistensa kamoja. Pitäiskö aloittaa yhteinen tapakasvatus? Pieni muistutus viereiselle parille, jos heiltä tuntuu unohtuvan jotain tai he tekevät jotain väärin. Itse otan mielelläni vastaan neuvoja (kunhan kukaan ei neuvo kysymättä miten reitti pitäisi kiivetä :) ) ja huomioita.

Last edited by sundbjuk on Sat Jan 19, 2013 10:22, edited 1 time in total.

Profile E-mail  

Post subject: Re: Typeriä mokia
PostPosted: Sun Jan 13, 2013 15:07 

Hyvä aihe, muiden mokista on hyvä ottaa oppia, niin ei tarvitse kaikkea itse kokeille.

Itse olen kertaalleen solminut köyden vain ylemmästä loopista. Kyseessä oli trädiliidi ja virheen huomasin, kun minua laskettiin alaspäin ja putsasin reittiä. Valjaat lähti nousemaan kohti kainaloita, mutta mitään sen pahempaa ei tapahtunut. Jos solmii vain toisen loopeista, niin parempi on kai solmia nimenomaan se ylempi. Virhe pääsi tapahtumaan, kun kesken köyden kiinnittämistä aloin lisäämään kamuja valjaisiin.

Pari kertaa muuten olen ollut kiipeilijänä tai varmistajana, kun solmu on solmittu tai pujoteltu huonosti, mutta tällöin se on huomattu ennen kiipeämistä. Kaikki nämä tapahtumat on ollut niin, että köyden kiinnittäminen/solmiminen on keskeytynyt jostain syystä. Kuten tuolla linkitetyssä keskustelussakin todetaan, kesken köyden kiinnittämisen ei saa alkaa tehdä mitään muuta. Ensin solmu valmiiksi, sitten voi kiristää kenkiä, ottaa huikka juomapullosta tms.

Kauhalassa kävi kerran hassu tapahtuma, en tiedä onko kyseessä varsinaisesti tyhmä moka, mutta jaetaan tässä nyt kuitenkin. Olin liidaamassa helpohkoa reittiä, olin reitin viimeisellä kolmanneksella, kun yhtäkkiä eteneminen pysähtyi, en pystynyt nostamaan jalkaa ylöspäin. Olin onnistunut klippaamaan nauhakenkäni edelliseen jatkoon kiinni! Vieläpä siitä kengän päältä, jossa ne on kohtuullisen tiukalla, eikä mistään rusettisolmun lenkeistä. Onneks seuraava pultti oli niin lähellä, että onnistuin klippaamaan sen ja tulemaan köyden varaan, jotta voin ottaa jatkon turvallisesti irti kengästä. Jos seuraava pultti ei olisi ollut niin lähellä, niin olisi seurauksena ollut varmastikin aika ikävä putoaminen.

Profile E-mail  

PostPosted: Mon Jan 14, 2013 11:33 

sundbjuk wrote:
3. Spottasin liidaajaa molemmat kädet irti aina kolmannelle pultille asti (sisällä) - ajatukset harhaili ihan jossain muualla.

Noin yleisellä tasolla olen huomannut juuri sisällä tämän ihmeellisen tavan spotata köyden kanssa kiipeileviä. Opetetaanko tätä liidauskursseilla, vai mistä on keksitty, että spottaus jotenkin olisi parempi kuin normi varmistaminen? Oikein varmistettu saa kiipeilijän kiinni ennen tonttia heti ekan pultin klippaamisen jälkeen. Ainoa poikkeus on silloin, jos kiipeilijä tippuu juuri kun on nostanut köyttä ja on klippaamassa seuraavaa pulttia. Itse en ainakaan Salmisaaressa muista suoralta kädeltä yhtään reittiä, missä tokan pultin klippaaminen olisi niin vaikea että spottaaminen olisi järkevämpi kuin köydestä kiinni pitäminen.

R-Man wrote:
Jos solmii vain toisen loopeista, niin parempi on kai solmia nimenomaan se ylempi.

Tuotakin pidetään jonkinlaisena totuuksena, mutta rohkenisin väittää, että köysi kannattaa aina pujottaa ensin alemmasta loopista. Tähän on pari syytä. Ensinnäkin, köyden laittaminen alaloopista niin, että se ei mene yläloopista, vaatii näppäryyttä. Kun se kerran on alaloopista läpi, on kaikista helpoin jatkaa sitä myös yläloopista läpi. Jos jostain syystä vetää sen niin ettei se mene yläloopista, näkee heti, että köysi roikkuu oudosti tosi matalalla. Pitää olla oikein superpuusilmä, ettei edes ekojen metrien jälkeen kumpikaan kiipeilijä tai varmistaja huomaisi, että jotain on väärin. Sen sijaan vain yläloopista solmittu köysi vaatii nimenomaista tarkistusta jotta virhettä huomattaisiin.

Toisekseen, vakavia onnettomuuksia on tapahtunut niin, että köysi ei ole lainkaan solmittu loppuun, vaan ainoastaan kasisolmun eka kasi on tehty, ja se on sitten pujotettu valjaisiin ylhäältä. Näin köysi pysyy paikallaan kun se tekee 180 asteen kulman mahan ja yläloopiin välillä, vaikka mitään solmua ei ole. Jos köysi sen sijaan olisi laitettu alhaalta päin, tippuu se valjaista heti kun kiipeilijä hiukan liikkuu.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 15, 2013 09:27 

JAB wrote:
Noin yleisellä tasolla olen huomannut juuri sisällä tämän ihmeellisen tavan spotata köyden kanssa kiipeileviä. Opetetaanko tätä liidauskursseilla, vai mistä on keksitty, että spottaus jotenkin olisi parempi kuin normi varmistaminen? Oikein varmistettu saa kiipeilijän kiinni ennen tonttia heti ekan pultin klippaamisen jälkeen. Ainoa poikkeus on silloin, jos kiipeilijä tippuu juuri kun on nostanut köyttä ja on klippaamassa seuraavaa pulttia. Itse en ainakaan Salmisaaressa muista suoralta kädeltä yhtään reittiä, missä tokan pultin klippaaminen olisi niin vaikea että spottaaminen olisi järkevämpi kuin köydestä kiinni pitäminen.

Liidikursseilla opetetaan spottaamaan liidaajaa ekalle pultille asti. Hyvä käytäntö, mutta toki siinä kohtaa pitäisi muistaa alkaa varmistamaan, kun köysi on klipattu.

Profile  

PostPosted: Sat Jan 19, 2013 10:09 

Jostain kummasta syystä lähettämäni linkki ei toimi tai on muuttunut, tässä uusi:

http://www.rockclimbing.com/cgi-bin/forum/gforum.cgi?post=2441864;sb=post_latest_reply;so=ASC;forum_view=forum_view_collapsed;

Tottakai oikea tapa on lopettaa spottaaminen heti ensimmäisen jatkon jälkeen ja tarttua köyteen. Tuntuu että spottaaminen on häviävä perinne - onko syynä välinpitämättömyys vai se että ei tajuta tavan tarkoitusta, sitä en tiedä.

Profile E-mail  

PostPosted: Sat Jan 19, 2013 15:23 

kommunikaatio

kiipeilijä huusi: tääl on joku köysi, varmistaja (kypärä+pipo+huppu) kuulee sanan köyteen----> löysät pois ja piuhat kireelle -------> kiipeilijä vinkuu, älä vedä mua alas!

heh, potentiaalinen tilanne, perkuleen fixatut köydet puiden ympäril ne vasta vaarallisia onkin näköjään..

Profile  

PostPosted: Sun Jan 20, 2013 21:24 

Parisen vuotta sitten Tapanilan setin jälkeen boulderoin loppuverkkana sitä A-hallin harmaata muotoseinää poikkarina ku oli hiljaista. Vasemmassa reunassa sitten päätin hypätä patjalle jalat reilun metrin korkeudelta. Paitsi ettei siinä ollu patjaa vaan betonilattia. Istahdin sit VIEREISELLE paksulle patjalle ja totesin, että lienee hyvä hetki ottaa kengät pois kun vielä saa. Kantaluun pystysuuntainen hiusmurtuma. V...n urpo...

Profile E-mail  

PostPosted: Thu Mar 07, 2013 06:44 

Olen minä onnistunut kiipeämään ja putoamaan sillä tavoin, että köysi oli solmittu vain jalkalenkeistä. Onhan se hieman epämiellyttävää, mutta ei siihen kuollut. Pahempi tilanne syntyi siitä, että pujotin lehmiksen kuten köyden valjaisiin sielä lenkeistä enkä pelkästään loopista.

Profile E-mail  

PostPosted: Thu Mar 07, 2013 14:17 

oejpeura wrote:
Pahempi tilanne syntyi siitä, että pujotin lehmiksen kuten köyden valjaisiin sielä lenkeistä enkä pelkästään loopista.

En ihan ymmärtänyt, miksi tämä olisi pahempi tilanne?

Profile E-mail  

PostPosted: Thu Mar 21, 2013 08:48 

Monimutkainen tapahtuma ketju ilman kuvia ilmaistavaksi mutta koitetaan.

1. Liidasin ankkuriin jossa oli ei klipattava vaan suljettu rengas ankkurina. Kiinnitin itseni siihen lehmän hännällä, joka siis pujotettu em. tavalla. Ankkuri oli hykkyn yläpuolella, joten siinä pystyi seisomaan lehmis löysällä.
2. Pujotin liidiköyden läpi ankkurista kaksinkerroin irroittamatta sitä valjaista. Tein kasin ja kiinnitin sen lukkosulkkarilla valjaiden belaylooppiin(tai niin luulin pimeässä). Avasin alkuperäisen kasin valjaista.
3. Eli tässä vaiheessa olin kiinni ankkurissa lehmiksellä, ja köydellä joka oli lukkosulkkarilla kiinni "loopissa" joka olikin tosiasiassa tuon pujotetun lehmiksen toinen lenkki.
4. Irroitin lehmiksen ja nojasin köyteen. Seurauksena lehmiksen sulkkari meinasi karata kädestä, lehmis oli tulla läpi valjaista ja minä suorittaa vapaapudotuksen. Ainoastaan se, että ote ei lipsahtanut sulkkarista pelasti tilanteen.

Profile E-mail  

PostPosted: Wed Jun 26, 2013 20:01 

oejpeura wrote:
Olen minä onnistunut kiipeämään ja putoamaan sillä tavoin, että köysi oli solmittu vain jalkalenkeistä. Onhan se hieman epämiellyttävää, mutta ei siihen kuollut. Pahempi tilanne syntyi siitä, että pujotin lehmiksen kuten köyden valjaisiin sielä lenkeistä enkä pelkästään loopista.

Onko standarditapa pujottaa lehmis vain belayloopista? Ite oon aina pujottanut sen kuten köyden. Eiks se ny oo turvallisempi/yhtä turvallinen tyyli?

Profile E-mail  

PostPosted: Thu Jun 27, 2013 09:38 

otto jolanki wrote:

Onko standarditapa pujottaa lehmis vain belayloopista? Ite oon aina pujottanut sen kuten köyden. Eiks se ny oo turvallisempi/yhtä turvallinen tyyli?

Belay loopista pujotettu lehmis estää loopin pyörimisen, jolloin looppi ei kulu tasaisesti. Käyttämääsi tyyliä pidetään tämän vuoksi käsittääkseni turvallisempana. Belay loop on nimensä mukaan tarkoitettu varmistamiseen.

Profile E-mail  

PostPosted: Thu Jun 27, 2013 23:36 

Terve,

90-luvun puolessavälissä rakennetiin hallia tuolla varsinais-suomen suunnassa.

Urakkaa oli jo kestänyt kuukusikaupalla ja 'sotaväsymys' ilmeisesti alkoi iskeä päälle...

Eräänä viikonloppuna otin yhden työköyden seinämältä, ja iskin jumarit kiinni. Ei kun kiipeämään. Tosi tylsäää hommaa 15m korkeuteen...

Ylhäälä köyttä vaihdettuani huomasinkin, että jummarointi-köysi olikin vain rakenteaisiin jumittunut/nalkannut köysi...
Jep, hieman kylmäsi katon rajassa, mutta homma oli hoidettavana....

Profile E-mail  

Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC + 2 hours