Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/common.php on line 106
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 160: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 87: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 129: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 130: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 214: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 916: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1454: htmlspecialchars(): charset `iso8859-10' not supported, assuming utf-8

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 472

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 112

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/customers/klippi/public_html/phpBB3/includes/bbcode.php on line 112

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3529: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3531: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3532: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3533: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /common.php:106)
Slouppi • View topic - Falkberget

Slouppi

Rock climbing and Bouldering in Finland
It is currently Sun Jun 16, 2019 07:33

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 116 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
 Post subject: Re: Falkberget
PostPosted: Fri Jul 17, 2009 12:14 

Mitäs ideoita tässä nyt on teilattu? Kylttien laittamiseen kai kaikki suhtautuvat positiivisesti, parkkeerausrahaston perustaminen on ehkä turhaa kun jo nyt SKIL tukee seurojen kautta tehtyä parkkipaikkojen rakentamista ja kenenkään aktiivisuutta tässä ei käsittääkseni ole yhtään yritetty lannistaa vaan enemmänkin kannustaa että jos joku haluaa jutella maanomistajien kanssa niin jo etukäteen kiitos.

Palstalla tuskin hyörivät Pete tai Martin jotka kalliolle alunperin ovat paljon reittejä tehneet, tai myöskään ammoisina aikoina teknokalliona tätä kalliota käyttäneet. Kuitenkin on syytä ymmärtää että kiipeilijämäärien kasvu on johtanut näihin parkkeerausongelmiin jotka alunperin oli ratkaistu parkkipaikalla joka sen ajan tarpeet hoiti.

PostPosted: Fri Jul 17, 2009 12:46 

It seems to me that both at Falkberget and at Kloverberget that quite a lot of the problems are caused by foreign climbers. I honestly don't know what you can do with someone so stupid or selfish as to walk through a farmer's crop. However, with the parking issue I do feel that the information in English is fairly minimal. The forums are clearly very popular with over 40k views about the Falkberget situation, but I don't think that they are widely frequented by non-Finnish speakers. If you go to Falkberget armed with the topo book - you get bad information where to park. If you go armed with the printed topo from slouppi you get this -

"There has been problems with parking and the nearest parking area should not be used! There is no official parking area at the moment. Anyway, leave your car further from the cliff and do not block the road. The access situation may become critical if bad parking occurs."

Whilst this warning doesn't sound good it doesn't really offer much advice about how to park. I look at the forums occasionally, can read a little Finnish and have a Finnish wife and Finnish friends to translate the rest, so I know where to park etc. But when I moved to Finland, I wouldn't have known any of this and probably would have just followed the print out or the topo book.

I think that slouppi is a great resource. I am very happy that the pages are in English and as a foreign climber I really appreciate this. However as slouppi is offering the topo for Falkberget in a way that is accessible for non-Finnish speakers, I think it really has to offer the information about how to behave in English too (and perhaps other languages). I think the Falkberget topo on slouppi really needs to be modified to show exactly where you can park, because the description above is too vague.

Also, I don't think it is sufficient to put a notice up saying "No parking" in any number of languages. I think any kind of negotiation about parking should take into account the interests of the landowners, the residence and the climbers. A no parking sign doesn't appear to take into accounts the interests of the climbers and could cause some resentment. A no parking sign coupled with information where you can park appears to take into account everybody's interests.

I think if someone put signs in English at the no parking areas explaining where one could park and the topo on slouppi is modified to show the correct parking spaces then the foreigners have no excuses!

On a side note, one thing I would have liked to have seen in the guidebook is the section on the history of Finnish climbing written in English. I think if foreign people were able to read the history and the ethics of Finnish climbing, it might result in a greater respect for the crags. Perhaps not, but I remember when I moved to Finland I was very keen to find out about this.

Thanks to slouppi for all the climbing information in English and I hope you consider my suggestions.

See you at the crag,

Tony

PS. I'm sorry if I have repeated something or missed the point. My reading a little Finnish doesn't extend to over a hundred posts.

Profile E-mail  

PostPosted: Fri Jul 17, 2009 13:37 

Jos mä omistaisin Skillin niin olisin kyllä 366pv /vuosi pitämässä junnukursseja jne.. mallorcalla ja muissa kivoissa paikoissa. Mikäs sen hauskempaa olisi, kylttejä vai? Montakohan vuotta noita on vinguttu olhikselle jne..

Saiskohan joku tietokone nero sellaset bannerit aikaan ettei topoja pystyisi lataamaan ulkomailta (tai täytyisi ainakin rekisteröityä, jonka edellytyksenä olisi taas paikallisiin tapoihin tutustumista)

tai jotain ton suuntasta rajoitusta, nää ed.mainitut ongelmat tuntuu nimittäin rajoittuvan tänne kaakkois suomeen aika pitkälti..

Louhoksella taas ravaa ihan himmeetä porukkaa koko ajan, 20-30kpl porukoissa, talloo köydet ja
leiriytyy parkkiksella. Onneksi eivät tiedä paremmasta siis, enkä enää aio kyllä opastaa paremmille laitumille.

Ja muuten siitä falkbergetin parkkauksesta, itekin siellä kävin, tiesin tilanteen. pähkäilin kauan minne sen auton jättää-----> tuloksena lappu tulilasissa: olette yksityisalueella.

PostPosted: Sat Jul 18, 2009 09:51 

Sok wrote:
Mitä tulee access fundiin. Kai ymmärrät että se syö suoraan jokamiehen oikeuksiin. Sinä päivänä kun maksat yhdestä kalliosta, menee tieto eteenpäin muillekin maanomistajille asiasta ja sitten sitä rahaa vasta aletaan pyytää. Jokamiehen oikeudet kuitenkin turvaavat tuon kiipeilyn jatkumisen ja avaavat mahdollisuudet siihen myös vielä löytämättömillä kallioilla.

Kuuluuko kiipeily jokamiehen oikeuksiin? Jos olisin maanomistaja ja haluaisin kiipeilijät pois, niin sanoisin, että kun/jos paikka on putsattu ja pultattu sekä siitä on julkaistu topot netissä/kirjassa, niin siitä on tullut julkinen urheilupaikka, jossa ravaa päivittäin ihmisiä. Julkisen urheilupaikan perustaminen ei kai ole jokamiehen oikeuksien piirissä. Tämän vuoksi asioissa pitäisi edetä aina maanomistajan kanssa yhteisymmärryksessä. Maanomistaja voi alunperin antaa luvan sillä ehdolla, että siitä ei aiheudu häiriötä. Jos aiheutuu, niin sitten maanomistaja voi varmaankin perua luvan.

Rahaa on tietysti maanomistajalle vaikea antaa niin paljon että sillä olisi oikeasti merkitystä, mutta ongelmia sillä varmasti saisi lievitettyä käyttämällä sen parkkipaikkoihin, kyltteihin ja vastaaviin.

Mitä Skilliin tulee, niin liitolla lienee hallitus joka päättää liiton toiminnasta. Eli eikun vaan juttelemaan hallituksen jäsenille. Tai kaipa niistä suurin osa slouppia lukee. Liiton resurssit eivät kuitenkaan ole rajattomat ja saattaahan se olla jopa niin, että se parjattu KTO-koulutus tuo liitolle rahaa resurssien hukkaamisen sijaan. Ainakin toivottavasti.

Mikko

PostPosted: Sat Jul 18, 2009 13:15 

Sok wrote:
VilleF wrote:
Tää on kyllä yksi iso sirkus!..

Mitä tulee access fundiin. Kai ymmärrät että se syö suoraan jokamiehen oikeuksiin. Sinä päivänä kun maksat yhdestä kalliosta, menee tieto eteenpäin muillekin maanomistajille asiasta ja sitten sitä rahaa vasta aletaan pyytää. Jokamiehen oikeudet kuitenkin turvaavat tuon kiipeilyn jatkumisen ja avaavat mahdollisuudet siihen myös vielä löytämättömillä kallioilla.

Sirkus on hubaa!

(VAROITUS-TEXTI SISÄLTÄÄ PROVOA [HELTEEN JOHDOSTA]-VAROITUS)

Jospa kokeilisitte järjestää aikaa arkipäivinä, Jos haluatte kiipeillä "vaikeilla" paikoilla.

Päivä falkkareilla on varmaankin arvokkaampaa kuin kiipeilykeskuksella, joten pari | € / kerta parkkikselle lähellä spottia yksityistietä pitkin ei stressaisi. Tuskin maanomistajilla on verkkoa, jossa kerrotaan kuinka rahastaa sosialistista jokamiehenoikeussysteemiä, jos muutamalle maksetaan. Näin hellepäivänä okt-tontilla istuessa ei edes kiinnosta pääsevätkö ghettonekrut kiipeilemään koskaan Liikuntamyllyä &Käärmekallioita edemmäs.

Arkena käydessä ei nassutusta tullut vaikka parkkasi suoraan eteen (joskin kuusikossa oleva mökki vaikuttaa jonkun umpimielisen survivalistin pesältä), joten lämpöjä taitaa nostaa lähinnä ilta- &viikonloppuruuhkat. Se tie on kapea &pitkähkö, joten siihen uppoaisi rahaa, jos sen kapasiteettia haluttaisiin kasvattaa. Skil on tuskin kovin rikas, joten 1,275-kaistainen asvalttitie ohituslevennyksillä paikalle tuskin heti ilmestyy.

Kun ajattelee asiaa 120 kg körmyn kannalta traktorin ratissa sunnuntaina, joka ei edes tiedä mikä viikonpäivä tänään on, jolle nihkeä 170 cm vihreisiin pukeutunut (piilohintti) kiipeilijä alkaa avautumaan adrenaliini-roadrage-fiiliksissään, kun ei pääse kaahaamaan täysiä vaimonsa autolla kallioille meuhkaamaan "TÄRKEÄNÄ" lomapäivänään, niin ei paljon ihmetytä, jos yksityistiellä on pari puomia. Jokamiehenoikeudet - eivät välttämättä turvaa mitään, jos paikka on jonkun omaisuutta; mökki kalliolle, haat irti &aita ympärille, niin ei tarvitse kuunnella poikaporukoiden kiroiluja.

tukIain wrote:
Jos mä omistaisin Skillin niin olisin kyllä 366pv /vuosi pitämässä junnukursseja jne.. mallorcalla ja muissa kivoissa paikoissa.

Saiskohan joku tietokone nero sellaset bannerit aikaan ettei topoja pystyisi lataamaan ulkomailta (tai täytyisi ainakin rekisteröityä, jonka edellytyksenä olisi taas paikallisiin tapoihin tutustumista)

Onneksi et omista.

Paikallisia tapoja täällä tuskin on &topoihin voi liittää poikkeustilailmoitukset, jotka on helppo päivittää netissä. Jos Topot ovat rajoitusten takana, ei ulkolainen AINAKAAN tiedä mahdollisista konflikteista, mutta saattaa löytää paikalle.

PostPosted: Sun Jul 19, 2009 11:58 

Joitakin henkilökohtaisia huomioita pariin tässä esitettyyn aiheeseen,

Puhutaan Suomen kiipeilyliiton omistamisesta, mutta kuinka moni oikeasti muistaa kuka "omistaa" kiipeilyliiton? Kiipeilyliiton jäseniä ovat siihen kuuluvat paikalliset jäsenkerhot. Kuinka moni tätäkin keskustelua innokaasti seuraavat tai jopa kommentoivat oikeasti edes kuuluvat jäsenkerhojen kautta Kiipeilyliittoon? Kiipeilijöiden määrän hurja kasvu ei ole näkynyt mainittavasti Kiipeilyliiton jäsenkerhojen jäsenmäärissä. Nykykiipeilijä ei ilmeisesti koe saavansa "rahalleen vastinetta" liittymällä kerhoon. Vasta siinä vaiheessa kun oma projekti jää kieltoalueelle, innostutaan tarjoamaan vaikka moninkertaisia summia rahaa ja mitä tahansa, jotta "joku tekisi jotakin" ja "vihdoinkin saataisiin jotakin aikaiseksi". Tässäkin unohtuu eräs järjestötoiminnan perusedellytys; Jonkun pitää kanssa jotakin tehdä. Luulen että näitä asioita ei hoideta pelkästään rahalla, vaan tarvitaan oikeasti yhteenkuuluvuuden tunnetta ja yhdessä tekemistä hyvällä sykkeellä kiipeilijöiden kesken, jotta "homma saadaan vihdoin toimimaan".

Olen havainnut että toistaiseksi lähinnä etelä-suomen kallioita koskevissa keskusteluissa vaaditaan poikkeuksetta Kiipeilyliittoa tekemään sitä ja Kiipeilyliittoa tekemään tätä. Oikestihan nämä asiat kuuluvat paikallisille kerhoille. Kerho hoitaa oman alueensa paikat ja pystyttää kyltit yhteisymmärryksessä maanomistajan kanssa ja vie vuosittaisen pullon jos sellainen käytäntö havaitaan hyväksi. Kerho ja sen jäsenet tuntevat paikalliset tavat jne.

Toistaiseksi en ole törmännyt kertaakaan siihen, että muut kun pääkaupunkiseudun kiipeilijät aina vaativat jotakuta tekemään puolestaan asioita. Tottakai liiton kuulu yleisen edun nimissä myös auttaa mutta varsinkin tukea silloin kun kyseessä ovat yleisesti tärkeät kalliot jne. mutta kyllä mielestäni paikallisella kerholla olisi päävastuu oman alueen hoitamisesta. Liittykää kerhoon, ja tarjotkaa työvoimaanne kerhon käyttöön niin luulisi että vihdoin alkaa tapahtumaan asioita.

En ole mikään varsinainen "(kiipeily)liiton mies", mutta uskon vahvasti että vain yhdessä olemme vahvoja. Olemmehan vähän samassa asemassa kun työntekijät ilman liittoa muuten. (Hyvä vertaus sinänsä, varmaan moni liittynyt laman aikana toiseenkin liittoon.) Liittymällä kerhoihin saadaan kanava tiedottaa ihmisille. Kerhojen kautta löytyy työvoimaa ja intoa tehdä asioita. Kiipeilyliitolla ei taida kuitenkaan olla resursseja palkata asianajajaa neuvottelemaan maanomistajien kanssa ja sen jälkeen urakoitsijaa rakentamaan kylttejä jne. Jäsenmäärien kasvu tarkoittaa seuroille enemmän tukea valtiolta ja liitolle enemmän näkyvyyttä ja voimavaroja muutenkin. Aikaisemmin parjattu koulutus taitaa olla se ainut varma tulonlähde, jolla Kiipeilyliittoa yleensäkään pyöritetään koska SINÄ et maksa jäsenmaksuasi!

Jos tuo viimeinen ei osunut kohdallesi niin pyydän anteeksi, nämä vain henkilökohtaisia ajatuksiani.

p

PostPosted: Sun Jul 19, 2009 20:53 

Jäsenkerhot ovat todella se tekijä osapuoli mutta Helsingin seudulla olevat jäsenseurat eivät ole mitään superaktiivisia toimijoita kallioidensa puolesta jos vertaa vaikka släbi ry tai havukallion ylläpitämiseen. Jotenkin vaan en usko että SKEY tai Erä saisi jotain tämän asian puolesta tehtyä (enkä tässä sitä ole kummaltakaan vaatimassa sen suuremmin).

Kiipeilyliiton rahoitus tulee osittain myös valtiolta joten onneksi KTO-koulutus ei ole ainoa tulonlähde :)

PostPosted: Mon Jul 20, 2009 15:30 

Sok wrote:
Jäsenkerhot ovat todella se tekijä osapuoli mutta Helsingin seudulla olevat jäsenseurat eivät ole mitään superaktiivisia toimijoita kallioidensa puolesta jos vertaa vaikka släbi ry tai havukallion ylläpitämiseen. Jotenkin vaan en usko että SKEY tai Erä saisi jotain tämän asian puolesta tehtyä (enkä tässä sitä ole kummaltakaan vaatimassa sen suuremmin).
No Helsingin seudulla seurat nyt vaan on profiloitunut johonkin sisäpaikkaan ei mihinkään kallioihin. On Orankia, Erää, Skeytä, Koivukylää, Cavea, Grania, ... Osa on SKIL:n jäsenseuroja, osa ei edes ole seuroja ja osaa ei kiinnosta mikään 8m korkeampi. Jokaisessa on se tietty harrastajaporukka eikä ole olemassa mitään helsinki-henkeä :lol: joka ottaisi jonkun kallion huomiinsa. Jos yhtään paikallisesta tilanteesta tiedän, täytynee jonkun yksittäisen henkilön tai suoraan SKIL:n ottaa asia hoidettavakseen.

Tuntuu että kaikessa se täällä etelässä menee niin, että perustetaan komitea joka valitsee vastuuhenkilön. Tässä tapauksessa siis skilliin tulisi access-jaosto ja access-vastaava jollain hassulla lyhenteellä. Silloin olisi joku jota syyttää, jos kallio menee kiipeilykieltoon. Tai kiittää jos hommat hoituvat. Tuo kiittäminen muuten yleensä unohtuu.

Ihan miten vaan hommat halutaan hoitaa, esim Tobyn viesti tiivisti oleellisen. Itse kirjoitin tämän keskutelun avanneen viestin, koska nykymeno ei falkbergetillä välttämättä jatku kauan. Ei ole selkeitä ohjeita, kun ei näytä olevan kuin satunnaista tietoa, jota suostutaan kertomaan jos oikein täällä kyselee.

PostPosted: Wed Jul 29, 2009 15:38 

Lomalta palattuani oli uutiset Klöverin suhteen sen verran ikäviä, että oli pakko rekisteröityä uudelleen Slouppiin ja sanoa jotain tähän keskusteluun...

Pääkaupunkiseudun seurat esim. Sake ja Skey ovat todellakin aivan jotain muuta, kuin profiloituneet sisäkiipeilypaikkoihin.

Skeyn suhteen voisi sanoa lyhyesti, että valtaosa etelä-suomen vanhemmista paikoista on ollut seuran jäsenien löytämiä ja kehittämiä. Itse asiassa myös tämän kiipeilysivuston, jolla tästä aiheesta keskustellaan, kehittymiseen on myös ko seuran jäsenet vahvasti vaikuttaneet.

Martin Nugent Skeyn perustajana olikin esim. Klöverbergin suhteen juuri se henkilö, johon maanomistaja ensiksi otti yhteyttä. Myös esim. Nummen suhteen välit maanomistajaan (Nummen kunta) ovat aina olleet kunnossa ja siitä esimerkkinä parkkilevennys ja sen jatkuva kunnossapito hienosti Nummen kunnan puolesta.

Ongelma kaikissa näissä tärkeimmissä paikoissa on se, että ne sijaitsevat jollain tavoin asutuksen tuntumassa. Ja sehän häritsee tietysti lähialueen asukkaita.

Ensimmäiseksi voisimme kaikki katsoa peiliin. Kuvitelkaa, miltä omakoti- tai mökkiasukkaasta tuntuu saada jatkuvalla syötöllä tie täyteen autoja ja iltaisin voi linnunlaulun lisäksi kuunnella riemunkiljahduksia (yleensä ...tu ku ei mee! tyylisiä) elämäntapaintiaanien kurkuista.

Meillä on Suomessa kiipeilypaikat kortilla. Etelä-Suomessa varsinkin. Suosittaisin ylikriittistä asennoitumista omaan tekemiseen. Vaikka itse koemme homman hauskaksi, ei se naapuriemme/isäntiemme mielestä välttämättä tunnu samalta.

Mitä tulee Skillin rooliin, on homma varsin yksinkertainen. Ei muuta kun jäseneksi ja kokoukseen keskustelemaan ja päättämään toimenpiteistä. Harvassa yhteisössä/urheiluseurassa kehitykseen suhtaudutaan yhtä myönteisesti. Myös tuloksia voi vaatia, mutta kannattaa ensin varmistaa, että vaadittavat resurssit (raha ja aika) on kunnossa.

Ja mikäli joku kallio vaikuttaa liian arkaluontoiselta yleiseen käyttöön, ei missään ole kielletty "omien paikkojen" salassa pitoa.

Siis jatkossa, vaikka Ranskan reissulla kuuli kiljuttavan merdeä ja kallion kaikki reitit oli valmiiksi "jatkotettu" ei sama touhu kannata kotomaassa.

Oma möykkäämiseni aikanaan kallioilla hävettää eniten, mutta onneksi aktiiviaikoinani oli kuulijoita paikalla varsin vähänlaisesti.

Henkka

Profile E-mail  

PostPosted: Sun Sep 18, 2011 19:00 

Valitettavasti pakko nostaa tämä vanha threadi ylös.

Tänään pellon edessä olevalle levikkeelle oli parkkeerattu NELJÄ autoa.
Selvennetäänpäs tilannetta nyt sen verran, että tilanne ei ole muuttunut mitenkään aikaisemmasta, siihen ei edelleenkään saa jättää YHTÄÄN autoa. Siis ei ensimmäistäkään. Toivottavasti kaikki Falkkareilla jatkossa käyvät kiipeilijät ymmärtävät tämän ja noudattavat tätä sääntöä, sillä muuten siellä ei kohta kiipeä kukaan. Tämä ohje löytyy myös selvästi esim. Sloupin ajo-ohjeista.

Neuvottelut maanomistajien kanssa mahdollisen lähiparkkipaikan suhteen eivät vielä ole edenneet mutta tiedotamme siitä lisää kun tiedämme.

Tänään kalliolla oli kuuleman mukaan erittäin paljon väkeä ja erityisesti silloin olisi myös toivottavaaa, että ei hirveästi huudeltaisi tai muutenkaan pidettäisi meteliä.

Mukavia syyskiipeilykelejä toivottaen
Pete

PostPosted: Sun Sep 18, 2011 23:02 

Siihen lähimmälle parkkikselle parkkeeraa myös sen punaisen mökin vieraita ja omaa väkeä. Ainakin lauantaina siinä oli pari autoa, mitkä eivät olleet kiipeilijöiden ja pari autoa, mitkä oli.

Kysyin viime kesänä pihalta tulleelta mieheltä miten pysäköinnin laita tuossa on ja hän sanoi sen olevan ok, kunhan ei parkkeeraa porttia vastapäätä ja hankaloita pihalta ajamista. Keskustelusta ymmärsi, että kaikki heidän suvussa eivät ole ihan samaa mieltä asiasta. Hevostilan jälkeisen mökin ihmisiltä on saanut myös hyvin vaihtelevia vastausia pysököinnistä. Parhaimmillaan isäntä on tarjonnut kauniimmille kiipeilijöille parkkipaikkaa, ettei tarvitse niin kaukaa kävellä ja pahimmillaan hän on hätistänyt talikolla ihmisiä jotka ovat kyseneet lupaa pysäköintiin.

Paras parkkis on ilmeisesti edelleen siellä risteyksessä 1km kallion jälkeen.

Profile E-mail  

Post new topic Reply to topic  [ 116 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8